راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازی شیطانی

انگلیس و امریکا

که از درون آن

داعش در آمد!

 

 

 

"رابرت دریفوس" نویسنده کتاب "بازی شیطانی" است. همان بازی هولناکی که حالا از کنار آن "داعش" سبز شده و در تازه ترین جنایتش، از موشک شیمیائی در کردستان عراق استفاده کرده و دور از ذهن نیست که در آینده از سلاح اتمی نیز استفاده کند.

این بازی را انگلستان و امریکا از چه زمانی آغاز کردند و هدف اولیه آنها چه بود که حالا کار به جائی رسیده که شاهدیم؟

آنچه می خوانید خلاصه ایست از نظراتی که دریفوس پیرامون انگیزه نوشتن کتاب "بازی شیطانی" مطرح کرده و در مطبوعات امریکا منتشر شده است. این کتاب ابتدا بصورت پاورقی در راه توده منتشر شد و سپس در یک جلد کتاب از سوی راه توده انتشار یافت که هنوز تعدادی از این کتاب باقی است و کسانی که طالب دریافت آن باشند می توانند خواست خود را از طریق ای میل راه توده و یا مسنجر فیسبوک راه توده اطلاع بدهند. قیمت این کتاب 15 یورو - 20 دلار- باضافه هزینه پست آنست. مشخصات حساب بانکی و ای میل راه توده در پایان همین مطلب درج شده است.

رابرت درایفوس "Robert Dreyfuss" نویسنده كتاب "بازی شیطانی" سالهابه عنوان خبرنگار پژوهشگر دست اندركار تحقیق و نوشتن مقالات تفصیلی درباره رویدادهای سیاسی، اقتصادی و مسائل مربوط به امنیت ملی آمریكا بود. سا ل2001 توسط مجله بررسی خبرنگاری دانشگاه كلمبیا به عنوان خبرنگار پژوهشگر برجسته انتخاب شد. مقالات او درباره نقش نفت در حمله آمریكا به عراق برنده جایزه اول Project Censored در سال 2003 شد. رابرت درایفوس در برنامه های تلویزیونی پرشماری شركت داشته و در روزنامه ها و مجلات معتبر و ترقی خواه متعددی مقاله نوشته است.

كار این نویسنده در سالهای بعد از 11 سپتامبر 2001، تحقیق و بررسی و نوشتن مقالات پرشماری درباره حمله آمریكا به عراق و افشای اشخاصی چون احمد چلبی و نهادهای پنهانی مانند اداره طرحهای ویژه پنتاگون و برنامه محافظه كاران نو برای خاورمیانه، جاسوسی های اقتصادی سازمان سیا، پیمانكاری های صدها میلیارد دلاری پنتاگون با كارخانه های اسلحه سازی و غیره بوده است. نویسنده انگیزه خود در نوشتن كتاب بازی شیطانی را چنین خلاصه میكند: "پر كردن حلقه های مفقوده در میان میلیونها جمله ای كه درباره اسلام سیاسی و سیاستهای ایالات متحده بعد از 11 سپتامبر نوشته شده. من در این كتاب قصد داشتم به بخشی از این سئوال پاسخ دهم كه چرا دولت آمریكا و بسیاری از متحدینش به مدت بیش از 50 سال "جناح راست اسلامی" را به عنوان شركایی مطلوب در جنگ سرد برای خود انتخاب كردند. برخورد من در این كتاب به صورت یك مورخ نیست، بلكه به عنوان یك خبرنگار است. بخش وسیعی از كتاب بر پایه مصاحبه های طولانی با شمار زیادی از ماموران با سابقه وزارت خارجه، سازمان سیا، پنتاگون و رهبران بخش خصوصی است كه در بسیاری از رویدادهای نیم قرن اخیر شركت فعال داشته اند . . . تقریبا همه ی افرادی كه با آنها مصاحبه كرده ام مطالبشان علنی و مستند و همه ی وقایع مندرج در كتاب همراه با ذكر منابع موثق است. این كتاب لااقل به برخی از پرسشهای آنانی كه از پشتیبانی دولت آمریكا از رژیم كنونی حاكم بر عراق كه زیر رهبری راست افراطی مذهبی و اصول گرایان شیعه طرفدار آیت الله های ایرانی است تعجب میكنند، پاسخ میدهد. برای آنهایی كه دلواپس افتادن كشورهایی چون مصر، سوریه، الجزایر، پاكستان و دیگر كشورهای خاورمیانه و آسیای جنوبی زیر سیطره اسلام سیاسی هستند لااقل برخی از دلایل این پدیده توضیح داده میشود. در این كتاب نشان داده میشود كه از چند دهه قبل از یازده سپتامبر متعصب ترین و كار كشته ترین فعالان سازمان های اصول گرای اسلامی بویژه جناح افراطی آن اكثرا به دو دلیل به عنوان متحدین دولت های انگلیس و آمریكا مورد استقبال قرار میگرفتند: اول آنكه ضد كمونیست هایی سرسخت و بیرحم بودند. دوم آنكه مخالف ملی گرایان غیرمذهبی (سكولار) مانند جمال عبدالناصر در مصر و دكتر مصدق در ایران بودند .در سالهای دهه ی 1950، ایالات متحده فرصت آن را داشت كه با ملی گرایان كنار بیآید و بسیاری از سیاستمداران آمریكا هم در واقع چنین پیشنهاد میكردند، اما سرانجام ملی گرایان جهان سوم برای شركت در مبارزه علیه شوروی به عنوان افراد و نیروهای غیرقابل اعتماد كنار گذاشته شدند. در عوض به سالهای پایانی دهه ی 1950 كه میرسیم ایالات متحده به جای آنكه دست اتحاد به سوی نیروهای ترقی خواه غیرمذهبی (سكولار)‌ در خاورمیانه و كشورهای عربی دراز كند متحد نیروهای ارتجاعی اسلام گرای عربستان گردید و در نتیجه دولت آمریكا به جای دوستی با جمال عبدالناصر عهد اتحاد با خاندان سعودی بست.

مسئله دوم كه در كتاب آشكار میشود‌ این است كه در دهه ی 1950، در اوج جنگ سرد و مبارزه بر سر كنترل خاورمیانه، ایالات متحده از رشد سریع دست راستی های اسلامی در این منطقه از مصر گرفته تا افغانستان پشتیبانی كرد. در مصر، انورسادات به اخوان المسلمین دوباره اجازه فعالیت آزادانه داد. ایالات متحده، اسرائیل و اردن از جنگ اخوان المسلمین علیه دولت سوریه حمایت كردند. افزون بر آن برای نخستین بار، كتاب این واقعیت را افشا میكند كه دولت اسرائیل به احمد یاسین و اخوان المسلمین در كرانه غربی و نوار غزه كمك كرد تا گروه حماس را به وجود آورد. آمریكا از جهادگران اسلامی در افغانستان حمایت كرد. این نوع پشتیبانی از مدتها پیش از دخالت شوروی در افغانستان در سال 1979 آغاز شده بود و ریشه های آن برمیگردد به فعالیتهای مخفیانه سازمان سیا از دهه های 1960 و 1970 در افغانستان. رشد اسلام گرایان دست راستی در افغانستان منجر به جنگ داخلی در آن كشور و در سالهای دهه ی 1980 و روی كار آمدن طالبان و آغاز فعالیت اسامه بن لادن برای به وجود آوردن القاعده شد. آیا دست راستی های اسلامی بدون پشتیبانی دولت آمریكا میتوانستند وجود داشته باشند؟

------------------------

ای میل راه توده


rahetudeh100@gmail.com

 حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 550 راه توده - 16 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت