راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت نظامی

چین و روسیه

از امریکا

پیشی می گیرد!

سایت ریا نووستی - آزاده اسفندیاری

 

 

 

ارتش های روسیه و جمهوری خلق چین تلاش دارند تا به برتری نظامی بر ایالات متحده آمریکا دست یافته و نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا را از مرز های خود به عقب برانند.

در این زمینه روزنامه "تک هیل" چاپ واشنگتن با "کریس هاپر" تحلیلگر موسسه جنگ آمریکا مصاحبه ای انجام داده است. او می گوید:

در شرایط حاضر کاربُرد سلاح های نظامی روسیه و چین، بویژه هواپیماهای جنگی و زیر دریایی های دو کشور به مراتب از نوع سلاح های آمریکایی موثرتر می باشند. هدف از دستیآبی پکن و مسکو به سلاح های پیش رفته و فوق مدرن، دفاع در مقابل ایالات متحده آمریکا است. گزارش های اخیر نشان می دهند که هواپیماهای نظامی روسیه، به راحتی آرامش خاطر ناوهای جنگی آمریکا را در دریای بالتیک برهم زدند.

پس از پایان جنگ سرد، آمریکا با کشورهائی که از نظر تکنیک نظامی توان رقابت با آن را داشته باشند روبرو نبود. درحالیکه قبلا ایالات متحده قادر بود بدون هر مانعی در مرز هر کشوری که آن را متخاصم می دانست هواپیماهای بمب افکن، موشک و دیگر ابزارهای جنگی را با هدف فشار سیاسی و اقتصادی مستقر سازد.

متخصصین نظامی بر این باورند که دیگر زمان برتری ایالات متحده آمریکا بر دریاها به سر آمده است. جمهوری خلق چین با شتاب زیاد در حال ساختن مدرن ترین زیر دریایی های جهان است. در سال های اخیر روسیه نیز ناوگان های زیر دریایی خود را باز سازی کرده و در حال گسترش آن می باشد.

چندی پیش"روبرت یورک" معاون وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، روسیه سیستم های پیشرفته دفاعی خود را در جهان گسترش داده است. زیر دریایی هایی را به آب انداخته که از نظر کیفی تفاوت عمده ای با نمونه های زمان اتحاد شوروی دارد. آن ها بی سر و صدا حرکت می کنند و قابل رد گیری نیستند.

با چنین دگرگونی های پیش آمده، پنتاگون تلاش دارد تا تکنیک نظامی خود را ارتقا بدهد. از آن جمله هواپیما های بمب افکن "ب 21 " خود را در حال پرواز غیر قابل رد گیری کند. امریکا همچنین می کوشید نزدیک ترین متحدان خود را نیز در این زمینه یاری کند. برای مثال تازه ترین تکنولوژی های نظامی خود را دراختیار بریتانیا می گذارد. این در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا، با روند پیچیده ساخت سلاح های جدید و خرید آن روبروست. تا زمانی که سلاح جدید آمریکایی به ارتش این کشور تحویل داده شود، حریفان او به برتری نظامی چه به لحاظ کیفی و چه کمی، دست پیدا کرده اند.

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 550 راه توده - 16 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت