راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بزرگترین مراسم

سالگرد پیروزی

بر فاشیسم در روسیه

گرد آوری و تنظیم

آزاده اسفندیاری

 

 

حزب کمونیست فدراسیون روسیه پس از تخریب اتحاد شوروی، با همه دشواری ها پرچم دار یادبودهای تاریخی و زنده نگه داشتن دستآورد های عظیم اتحاد شوروی بوده است. از آن جمله مراسم هر ساله یادبود پیروزی بر فاشیسم هیتلری و بزرگداشت قربانیان جنگ.

امسال برای اولین بار دولت روسیه در بزرگداشت نهم ماه مه، سالگرد رهایی بشریت از طاعون فاشیسم، تمام قد وارد میدان شد و بی نظیر ترین جشن های بعد از اتحاد شوروی را به مناسبت پیروزی بر فاشیسم برگزار کرد.

روشن ترین دلیل ورود حکومت روسیه به سنت های ارزشمند زمان اتحاد شوروی پاسخ به افکار عمومی این سرزمین پهناور است که با رهبری حزب کمونیست طی هفتاد سال دستآورد های بی نظیری را برای بشریت به همراه آورد. مدرنیزه کردن صنعت کشور در کوتاه ترین مدت، شکست فاشیسم آلمان و میلیتاریسم ژاپن، تسخیر فضا و ساختن راکت ها و سلاح های هسته ای و یاری رساندن به خلق های جهان در راه دستیآبی به آزادی و استقلال!

طی دو سال گذشته روسیه قدم های بزرگی جهت دفاع از منافع ملی خود و ایستادگی در مقابل توسعه طلبی دولت های غربی به رهبری آمریکا برداشته است. ورود مقتدرانه برای دفاع از حکومت و مردم سوریه و کمک های بی دریغ به مردم و حکومت نوپای "جمهوری روسیه نو" در شرق اوکرائین دلالت بر آن دارد که حکومت روسیه از تاریخ درس های لازم را گرفته است.

برپایی و گرامی داشت جشن پیروزی بر فاشیسم و نمایش قدرت نظامی روسیه در چنین روزی به درستی درس بزرگی است از اقتدار گذشته کشور شوراها که مهم ترین آن دفاع از میهن بود. نمایش سلاح های فوق پیش رفته این کشور که بمناسبت سالگرد پیروزی بر فاشیسم هیتلری امسال به نمایش در آمد زمانی معنا پیدا می کند که عملا سازمان نظامی ناتو از هر طرف این کشور را به محاصره در آورده است.

امسال علاوه بر پوشش دادن برپایی جشن و راهپیمایی سراسری در روسیه، انتخاب سه منطقه استراتژیک به طور ویژه جهت نمایش قدرت نظامی و انتظامی برای حکومت بسیار پر معنا بود. مسکو به عنوان مرکز کشور، کالنین گراد استانی که در قلب کشورهای عضو سازمان نظامی ناتو قرار دارد و جمهوری چچن در شمال قفقاز.

در جمهوری چچن و دیگر جمهوری های مجاور آن سال های بعد از اتحاد شوروی، دست های فتنه افکن خارجی برای عملیات تروریستی چه درخاک روسیه و چه در دیگر کشورها، از این مناطق سرباز گیری کردند. در سال های گذشته دولتمردان روسیه برای فایق آمدن بر تروریسم به دو شیوه موفق متوسل شده اند، یکی اعتلای زندگی مردم منطقه و دیگری مقابله نظامی.

از دیگر ابتکارات حکومت روسیه برای مورد توجه قرار دادن پیروزی های ارتش سرخ اتحاد شوروی و مردم آن بر فاشیسم هیتلری، راهپیمایی خانواده هایی است که در کشورهای مختلف در جنگ جهانی دوم قربانیان فاشیسم بودند. این راهپیمایی چهار سال قبل برای اولین بار تحت عنوان "هنگ جاویدان" در روسیه انجام گرفت.

با تغییر تناسب قوا در سطح جهانی، امسال راهپیمایی "هنگ جاویدان" در بیش از چهل کشور جهان انجام شد. تنها در ایالات متحده آمریکا این مراسم در 9 شهر بزرگ در روز های 7 و 8 ماه مه  با حضور دهها هزار نفر برگزار شد. در این مراسم شرکت کنندگان عکس های خانواده خود را که قربانی جنگ شده بودند حمل می کردند.

در روسیه سال گذشته بیش از 12 میلیون نفر روز 9 ماه مه به خیابان ها آمدند. امسال طبق آمارهای رسمی این تعداد به حدود 40 میلیون رسید.

برلین پایتخت آلمان نیز امسال شاهد حضور هزاران نفری بود که با در دست داشتن پرچم های  کشورهای مختلف و عکس های کشته شدگان جنگ دوم جهانی در کنار بنای یابود ارتش سرخ اتحاد شوروی در پارک معروف این شهر"تروپتویر پارک" گرد آمدند. در این میان ورود دسته های موتور سوار از روسیه و چند کشور اروپایی دیگر به برلین و شرکت در مراسم این پارک بسیار جالب بود. گروه موتور سواران افرادی بودند که پدران و یا پدربزرگان خود را در جنگ با فاشیسم از دست داده بودند و از کشورهایی که ارتش سرخ آن ها را از قید فاشیسم آزاد کرده بود گذر کردند و خود را به برلین رساندند.

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

  

   

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره551 راه توده - 23 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت