راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتای پارلمانی

راستگرایان

در ونزوئلا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

پس از کودتا در هندوراس در سال 2009 ؛ پاراگوئه در سال 2012، برزیل در ماه اوت گذشته  حالا ونزوئلا در خطر یک کودتای پارلمانی قرار گرفته است. طراح این کودتا نیز مانند کودتاهای ذکر شده در بالا،راستگرایان هستند.

مدورا تا سال 2019 بصورت قانونی رئیس جمهور ونزوئلا است اما راستگرایان قصد استیضاح پارلمانی او را دارند و طرح این استیضاح را نیز در پارلمان مطرح کرده اند. مطابق این استیضاح مدورا در انجام وظائف سیاسی و اقتصادی خود مرتکب کوتاهی شده است. در‌واقع اپوزیسیون (مخالفان دولت ) از بحران عمیق اقتصادی که ونزوئلا در آن قرار دارد می خواهند برای سرنگونی او استفاده کنند. بحرانی که تحریم های اقتصادی امریکا و تخریب های راستگرایان در داخل کشور موجب آن شده اند. بانک جهانی (مدافع سرمایه داران ) ونزوئلا را دارای بالاترین نرخ تورم در جهان - 475 درصد در سال- اعلام کرده و پیش بینی کرده که این نرخ تا 1660 در صد در سال 2017 بالا خواهد رفت.

تحریم های امریکائی موجب شده تا این کشور نفت خیز که نمی تواند نفت خود را بدلیل همین تحریم ها بفروشد و با کمبود مواد غذائی - معادل 80 در صد نیاز عمومی- روبروست.

استراتژی نمایندگان طرفداران سرنگونی مدورا در پارلمان برنامه سرنگونی مدورا را بر پایه همین نیاز عمومی و تحریم جهانی تنظیم کرده اند. مشابه همین طرح در شیلی زمان دولت "النده" پیاده شد. محاصره اقتصادی شیلی در سال 1970 نیز منجر به کودتا اما نوع نظامی آن در شیلی شد و حالا از نوع پارلمانی آن را می خواهند در ونزوئلا پیاده کنند.

نیکولا مدورا در ماه  مه گذشته  وضعیت اضطراری اقتصادی  را به منظور حفاظت کشور از مداخله خارجی اعلام کرد و بدنبال آن نمایندگان راستگرای پارلمان تلاش  برای سرنگونی دولت را تشدید کردند. ابتدا به طرح های پیشنهادی مدورا برای مبارزه با تورم و جلوگیری از خروج بی رویه  سرمایه از کشور و مقابله با مداخله خارجیان در اقتصاد کشور رأی منفی دادند. 

معاون اول رئیس جمهور از حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا پرده از جزئیات طرح کودتا توسط گروهی از فعالین راستگرای حزب "اراده مردم "برداشت و اعلام کرد که آنها با نارنجک و گاز اشک آور خود را  آماده حمله به مقر دولت کرده بودند که در 18 اکتبر پلیس موفق شد این توطئه را خنثی کند و آنها را دستگیر کند. نام عملیاتی این کودتا "شاهرخ راک اند رول" بود. آنها قصد داشتند پس از این حمله جاده های اصلی کشور را ببندند و سپس حمله به پادگان های نظامی را شروع کنند. نابودی نیروهای مسلح ملی بولیواری آخرين گام آنها بود.

 

http://www.humanite.fr/maduro-affronte-son-tour-un-coup-detat-institutionnel-619200

.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 575  راه توده -  20 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت