راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اوضاع داخل

از این قرار است!

 

 

این گزارش، بر مبنای اطلاعاتی که از داخل کشور برای راه توده نوشته اند تنظیم شده است:

1- بسیجی سراسری علیه روحانی جریان دارد که سر نخ آن در مشهد است. در واقع ستاد رهبری کننده این بسیج برای تخریب و فلج کردن دولت، ناراضی نگه داشتن مردم تا انتخابات 96 در مشهد قرار دارد. به همین دلیل، تقریبا بطور بی وقفه کسانی از طیف مخالفان دولت و طرفداران راه و روش های احمدی نژادی به مشهد سفر می کنند. تمام کوشش فعلا اینست که جلوی باز شدن درهای قفل شده اقتصاد کشور گرفته شود و مخالفت با برجام و FATF  (قرار داد جهانی مبارزه با پولشوئی) نیز از اینجا ناشی می شود.

2- نارضائی مردم بسیار جدی است و این احتمال که بوجود آورندگان بحران، خود بتوانند سوار این موج بشوند هست که البته باید دید در ماه های آینده چه پیش خواهد آمد و دو طرف چه برگی را بر زمین خواهند گذاشت.

3- علیرغم  همه شعارهائی که داده می شود، بازار و اقتصاد مملکت تا صبح پنجشنبه که نتیجه انتخابات امریکا اعلام شد نیمه فلج و منتظر نتیجه انتخابات بود تا ببیند چه کسی رئیس جمهور امریکا می شود.

4- جناح راست که اسامی خود را اصولگرا و پایداری گذاشته اند، به شیوه اخوان المسلمین و انجمن حجتیه در سالهای پیش از انقلاب سازماندهی پنهانی را در کشور بوجود آورده اند. یکی از این عرصه ها ایجاد مدارس غیر انتقاعی است که 90 در صد آنها زیر مجموعه های جناح راست اند. این مدارس 2 تا 3 میلیون دانش آموز را جمع کرده است. رهبران حزب موتلفه اسلامی بسیار پرقدرت و با تجربه دراین عرصه عمل کرده اند. فعلا 30 تا 40 در صد دانش آموزان در این مدارس ثبت نام کرده اند. از مدارس دولتی بندرت دانش آموزی فارغ التحصیل می شود و به دانشگاه های دولتی راه پیدا می کند، اما فارغ التحصیلات این مدارس طوری آموزش می بینند که همسو باشد با کنکور دانشگاه های دولتی. حتی تست های دانشگاهی در سال آخر این مدارس تمرین می شود و به همین دلیل استقبال از ثبت نام در این مدارس بسیار زیاد است که البته اگر توان مالی اش را داشته باشند. سالی 2 میلیون تا 7 میلیون تومان شهریه این مدارس است. البته فرماندهان سپاه هم بیکار ننشسته و مدارس غیر انتفاعی راه اندازی کرده اند. سیستم این مدارس بسیار شبیه دبیرستان اسلامی "علوی" در سالهای پیش از انقلاب است که حجتیه آن را هدایت می کرد و بسیاری از فارغ التحصیلات آن پس از انقلاب مصدر امور اداری و نظامی شدند. نقش بازار را در راه اندازی این مدارس هرگز نادیده نباید گرفت. همچنان که نقش تبدیل شدن دانش آموزان این مدارس به پیاده نظام های تبلیغات انتخاباتی و معلوم است که این پیاده نظام در خدمت چه طیفی است.

5- درباره سپاه این نکات را بصورت جمع بندی اطلاعات کسب شده در نظر داشته باشید:

الف- بدنه سپاه کاملا نسبت به آلوده بودن اقتصادی فرماندهان سپاه آگاه است و از این مسئله ناراضی و عصبانی. این بدنه فرماندهان را در ذهن خود تقسیم کرده اند به فرماندهان آلوده به پول و قدرت و فرماندهان مخلص و غیر آلوده.

ب- فرمانده کل سپاه " جعفری" نه تنها در میان بدنه سپاه مورد قبول نیست، بلکه نسبت به او هیچ نظر خوشی وجود ندارد و حتی منفور است. برعکس، نسبت به سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس در بدنه سپاه نظرات بسیار مثبت است. تقریبا همین نظر درباره سرلشکر باقری رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح هم وجود دارد. او را فردی تحلیلگر و غیر آلوده می دانند که ظاهرا سالها از اعضای شورای مشورت نظامی رهبر بوده است. بدنه و بخشی از فرماندهان سپاه نظر منفی نسبت به روحانی ندارند و اگر انتقادی هم دارند اینست که چرا زودتر فکر به حال رونق اقتصادی نمی کند. از آنجا که بدنه سپاه بیشتر از فرماندهان سپاه با مردم تماس دارد، عمدتا تحت تاثیر مشاهدات و شنیده های خود از مردم است.

6- روی قالیباف حساب بزرگی باز شده بود اما رو شدن پرونده فساد شهرداری و ماجرای املاک ضربه بزرگی بود برای آنها که روی قالیباف برای رقابت با روحانی در انتخابات 96 حساب کرده بودند.

7- در جنگ و جدالی که بر سر مسائل اقتصادی وجود دارد، جناح طالب گسترش تولید و صنعت از دولت راضی است اما جناح تجاری و وارد کننده بشدت ناراضی است. اگر کسی فکر کند که آنها اختلاف ایدئولوژیک و اسلامی هم با هم دارند سخت اشتباه کرده است. بکلی فراموش کنید چنین تضادی را. هر چه هست اختلاف بر سر منافع اقتصادی است.

8- بخش خدمات بسرعت در حال گسترش است و بسیاری از مشاغلی که از آن صحبت می شود در همین بخش است. صدها هزار نیروی کار این بخش هیچ آینده ای ندارند. قرارداد کار هم اگر داشته باشند به نوعی است که کارفرما هر لحظه که اراده کند می تواند کارگر خود را اخراج کند بی آن که کوچکترین محدودیت حقوقی داشته باشد. این نیروی کار، ساعتی کار می کند و ساعتی هم مزد می گیرد.

9- درباره مطبوعات و زمین خوردن آنها فقط این را بدانید که روزنامه هائی مثل کیهان و جوان را مجانی در قطار و هواپیما و ادارات و زندان ها توزیع می کنند. نه تنها این روزنامه ها، بلکه تقریبا هیچ روزنامه ای را مردم قبول ندارند. بندرت و موردی ممکن است یک روز و یا چند روز روزنامه و یا مجله ای را مردم بخرند و آن هم برای یک خبر روز و داغ است. نکته دیگری که درباره رسانه های ایران اعمم از طرفدار یا مخالف اصلاحات، مخالف دولت یا موافق دولت، وابسته به سپاه و یا صدا و سیما باید در نظر داشته باشید، تاثیر پذیری کامل آنها از رسانه های امریکائی است. تقریبا تمام آنها آشکار و پنهان علیه مناسبات با روسیه هستند. نه آن که با روسیه مسئله داشته باشند، بلکه به این دلیل که طرفدار نزدیکی به امریکا هستند. حتی در عناوین خبرهای سوریه و یا خرید تسلیحات نظامی و یا حتی جنجالی که بر سر استفاده از پایگاه هوائی نوژه در همدان توسط هواپیماهای روسی راه انداختند هدف همین است که نوشتیم.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 575  راه توده -  20 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت