راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نام واقعی داعش:

دولت اسلامی

"هیدرو کربن"!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 

 

 

ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و نیروهای مسلح بیشماری که جمع کرده و تحت عنوان شورشیان به سوریه فرستاده شده اند و از داخل خود سوریه جمع آوری و سازماندهی شده اند، مثلث دوزخی و کلیدی تخریب و جنگ در سوریه اند.

این مثلث از حمایت کامل رسانه های غربی برخوردارند. امریکا سلاح میدهد، عملیات شورشیان را برنامه ریزی و نظارت می کند و عربستان پول به پای این توطئه می ریزد.

 در طول مدت کوتاه آتش بس در اواسط ماه سپتامبر بیش از 300 بار آتش بس توسط گروه های مسلح نقض شد. به گفته "فاریس بالانس" مدیر گروه تحقیقات ومطالعات در دریای مدیترانه و شرق میانه ( ژ ــ  آرــ ای ــ ام ــ ام ــ او ) هدف از نقض آتش بس ممانعت از روند مذاکرات صلح با رژیم اسد است که نه تنها در قدرت است و بخش وسیعی از کشور را درکنترل دارد بلکه روز به روز بر تحکیم موقعیت او افزوده می شود.

این موسسه تحقیقاتی می گوید: "شورشیان" با حمایت کشورهای خلیج فارس ـ ترکیه و غرب مذاکرات صلح پیشنهادی روسیه را که از دمشق حمایت میکنند رد می کنند. آنها  در تلاش برای حفظ و کنترل مناطق تحت اشغال خود هستند و بویژه درشهر  حلب که زیر بمباران سوریه ــ روسیه قرار دارد.

آنها که جنگ را به پا کرده اند حالا برای مردم حلب اشک می ریزند. فراموش کرده اند که در سال 2013 بارک اوباما به سازمان اطلاعات مرکزی امریکا "سیا" فرمان مسلح کردن شورشیان در سوریه را داد. از آن زمان "سیا" بعنوان بازوی حمایتی در سوریه همراه شورشیان بوده است. این سازمان از تمام جزئیات عملیات شورشیان با خبر است. نیویورک تایمز در 28 ژانویه سال 2016 نوشت:

 

« حمایت از شورشیان سوریه ادامه سیاست برنامه مشترک سرویس های اطلاعاتی عربستان و امریکاست. رابطه ای که سابقه چند ده ساله دارد. می توان بازگشت به ماجرای "ایران ــ کنترا"؛ حمایت از مجاهدین  اسلامی در افغانستان علیه شوروی و نقش آنها در جنگ در افریقا.»

"تقبیح آدونیس" شاعر سوری در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در نمایشگاه کتاب  گوتمبرگ (سوئد)  میگوید:

«ایالات متحده؛ اروپا و روسیه  تشنه (گاز ونفت) منطقه هستند. موضوع انرژی در سطوح متعددی در این جنگ خاورمیانه مطرح است. تار و پود داعش به همین هدف وابسته است. کافی است به متصرفات داعش در سوریه و عراق توجه کنید که مستقیما مناطق نفت خیر را در نظر داشته است. طلای سیاه از طریق شبکه های مافیائی و با همکاری دولت ترکیه فروخته می شود و حتی دولت ترکیه فروش این نفت را در بازارهای بین المللی اروپا ممکن ساخت. به همین دلیل است که قطع دست داعش از منابع نفتی به معنای قطع شاهرگ داعش برای ادامه حیات و حمایت مثلث یاد  شده در بالا از آنست. روسیه همین شاهرگ را در سوریه هدف گرفت و به همین دلیل با واکنش تند ترکیه و مثلث بالا روبرو شد. بمباران کاروان های نفتی داعش در مثلث سوریه- عراق – ترکیه رویدادی نبود که آن مثلث نسبت به آن واکنش نشان ندهد. روسیه هیدرو کربن (نفت و گاز) را هدف گرفت که نام واقعی داعش است.»

محقق انرژی "فابریس بالانش" معتقد است:

 «آمریکایی ها دیگر آنچنان متکی به نفت عربستان سعودی نیستند. آن‌ها حداقل تا سال 2030 قادرند انرژی خود را نه تنها تامین بلکه آن را تضمین کنند. انعطاف پذیری آمریکا در روابطه با ایران این چنین تسهیل شد. آمریکا دیگر ترسی از عربستان سعودی برای تامین انرژی خود ندارد. ارتباط ریاض ــ واشنگتن قطعاً در آینده تضعیف می‌شود، اما نه به آن حد که به چالش کشیده شود!

 برنامه های مشترک آمریکا ــ عربستان سعودی  برای حمایت مالی و تسلیحات نظامی از گروه های شورشی در سوریه و عراق و لیبی ادامه خواهد یافت، بویژه با کشف منابع نفت و گاز در دریای مدیترانه و اهمیت استراتژیک این سه کشور برای انتقال انرژی.»

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 573  راه توده -  6 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت