راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه با درس

از اشتباهات

به خاورمیانه

بازگشته است

روسیه امروز- ترجمه رضا نافعی

 

.

ولادیمیر پوتین خود را در معرض تحریم های تازه غرب نمی بیند. روسیه برغم کارزار هیولا سازی رسانه های غربی از این کشور به تحقق برنامه خود برای پایان بخشیدن به چالش سوریه ادامه می دهد. نجات سوریه نقطه پایانی خواهد بود بر اقدامات خود سرانه بین المللی!

تعهد روسیه در سوریه نشان می دهد که چگونه می توان با دفاع از علائق ملی خود درسیاست جهانی اثر گذار بود. واضح است که دخالت روسیه در سوریه، دخالتی که متکی بر قوانین بین المللی است، در خدمت علائق ملی روسیه است، انکار این واقعیت حاکی از ساده لوحی است.

اینها به وضوح در اسناد رسمی برنامه ما نیز بیان شده اند: آنچه اولویت دارد مبارزه با تروریسم فراسوی مرزهای روسیه است. روسیه  هنوز هم  کماکان بیش از هر کشور اروپائی دیگر در معرض این تهدید قرار دارد؛ دهها سال است که روسیه با گروههای زیر زمینی که از قفقاز شمالی برمی خیزند در مبارزه بی وقفه است. در همین جا اهداف روسیه با اهداف دیگر کشورهای درگیر در چالش، از جمله کشورهای غربی، همساز است، دست کم تا جائی که علنا گفته می شود.

اما هدف بعدی وبلافصل  فدراسیون روسیه، که آن نیز رسما و با وضوح بیان شده، حفظ حقوق بین المللی و نظم جهانی است. 

نخست دیپلماسی و بعد جت های روسیه از آسمان سوریه خط سرخ خود را به آن نیروهائی که می خواهند از خارج باعث فروپاشی کشورهای خاور میانه شوند، نشان دادند. حفظ کشورهای سکولاری که حتی با سختگیری حکومت می کنند، کشورهائی که قادرند بلبشوی اخلاقی، مذهبی، و تضادهای اجتماعی را مهار کنند و همچنین اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل،اصلی که بر مبنای آن زندگی کرده ایم، از الزامات اولیه برای جهانی است که روسیه می خواهد در آن زندگی کند. روسیه قصد داشت در رابطه با این امر، با سوریه نمونه عبرت آموزی ارائه دهد و بسیاری از علائم تا این لحظه نشان از آن دارند که این نمونه موفق است.

برای رسیدن به این اهداف اصولی که برای کل جهان حائز اهمیت است، روسیه میبایستی نفوذ خود را در خاورمیانه دوباره گسترش دهد. در سالهای 1960 تا 1970 اتحاد شوروی همپیمان بسیاری از کشورهای عربی در این منطقه بود. خاطره آن و نیز ارتباط با افراد آن زمان هنوز برجا هستند. دهها هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاههای شوروی و مدارس عالی روسیه  هنوز هم کماکان در مشاغل خود فعال هستند بویژه در سوریه و مصر. بر این اساس آشنایان دیرین باز می گردند. تفاوت های اساسی با آن زمان عبارتند از مناسبات خوب امروزین روسیه با اسرائیل، روابط اقتصادی با ترکیه و مناسبات با ایران که بر اساس همکاری استوار است.    

البته حریفان قدیمی هم سرجای خود هستند و نفوذ خود را نیز در منطقه بطور قابل ملاحظه ای گسترش داده اند. در چنین وضعیتی داشتن یک پایگاه نظامی در منطقه دارای اهمیت درجه اول استراتژیک بود. و این پایگاه هم بجای خود باقیست. چندی پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه،  قانون توافق دوجانبه با سوریه را برای حضور مداوم نیروی هوائی فدراسیون روسیه در پایگاه حميم امضاء کرد. این ها نخستین گام ها هستند. نشانه هائی نیز حکایت از آن دارند که نیروهای نظامی روسیه از سال 2019 بار دیگر اجازه خواهند یافت در پایگاههای پیشین شوروی مستقر گردند.   "ایگور نیکلایچوک" رئیس اندیشکده "ریسی" ( موسسه روسیه برای پژوهش های استراتژیک) که به کرملین نزدیک است، به پرتال اینترنتی " اقتصاد امروز" تفسیری از این رویدادها ارائه کرد با این مضمون که : رویداد های جاری کمک خواهند کرد تا چالش های محلی به سود علائق ملی روسیه حل شوند.

کار شناس روس به تفسیر خود چنین ادامه می دهد: از سوی دیگر ما همان حقوق را برای امریکا، ترکیه و دیگر بازیگران اصلی در خاورمیانه معتبر می دانیم. در گذشته توجه به علائق مشابه روسیه در منطقه و رعایت آنها غیر ممکن بود. در حالی که ما اینک ابزاری واقعی برای تامین نفوذ استراتژیک خود  در دست داریم.  

این موجب می شود که فدراسیون روسیه بتواند به علائق خود در سوریه تحقق بخشد. برای تحقق این اهداف نیازی به تمرکز انبوهی از نیروی نظامی نیست.

" نیکلایچوک " در تفسیر خود تصریح کرد که آنچه اهمیت دارد مسئله مبارزه با تروریسم بین المللی است؛ و در این رابطه در درجه اول ایجاد تضمین های استوار برای حل مسئله سوریه باید متضمن حفظ علائق روسیه باشد. روند عادی سیاسی در خاک این کشور خاورمیانه باید متکی بر شرکت مستقیم مردم این کشور و نمایندگان اصلی  اقلیت علوی – و رئیس جمهور مشروع آن  پرزیدنت بشار اسد باشد.

در خود منطقه جای پای محکم داشتن، نیروهای قدرتمند جهانی را سرجای خود نشاندن و گفتگو  با حقوق برابر را بر آنها تحمیل کردن، باید در میان مدت به تغییر مناسبات کمک کند و نتیجه نهائی آن باید کمک به توزیع عادلانه قدرت تصمیم گیری در عرصه بین المللی میان بازیگران برابر حقوق باشد. روسیه با حضور مسلح خود در چالش سوریه در پی تحقق این هدف است.

در این روند توجه به حقوق بین المللی و تقویت سازمانهای بین المللی، میراث عمده قرن بیستم، مانند سازمان ملل متحد  که در دهه های گذشته فرسوده شده اند  برای روسیه حائز اهمیت بنیادین هستند. روسیه طی سالهای گذشته پیوسته سوءاستفاده مراکز قدرت را از این بنیاد ها بشدت موردانتقاد قرار داده است.

 

https://deutsch.rt.com/meinung/42227-eu-sanktionen-ausgeblieben-russlands-ziel/

 

تلگرام راه توده:

Https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 573  راه توده -  6 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت