راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین و تاجیکستان

در جبهه مبارزه

با تروریسم

روز نامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

اواسط ماه اکتبر، خبر گزاری ها اعلام کردند ارتش طالبان شهر قندوز را در شمال افغانستان به اشغال خود درآورد. قدرت نمایی طالبان و دیگر گروه های تروریستی در مرزهای مشترک افغانستان و تاجیکستان زنگ خطری را برای تاجیکستان و کشور های همسایه، خصوصا جمهوری خلق چین به صدا در آورد.

بر اساس قرار داد دفاعی تاجیکستان و چین، در مورد همکاری های نظامی دو کشور علیه گروه های تروریستی در منطقه، از روز بیستم تا بیست و چهارم ماه اکتبر مانور نظامی وسیعی در کوههای بدخشان تاجیکستان انجام شد ( بدخشان منطقه ای است که بین افغانستان و تاجیکستان تقسیم شده است. م). در این عملیات که در تاریخ معاصر تاجیکستان بی سابقه بود، بیش از ده هزار نیروی نظامی تاجیکستان و واحد های بزرگی از ارتش آزادی بخش خلق چین شرکت داشتند که از جدید ترین تانک ها، خودرو های زرهی و دیگر ابزار های نظامی، با پوشش نیروهای هوا- فضای این کشور تشکیل شده است.

هدف اساسی این مانور مستحکم کردن مرزهای بین کشورهای چین و تاجیکستان در مناطق شمالی افغانستان است. مرزهایی  که اگر سدی در مقابل آن ایجاد نشود، تروریست ها به راحتی می توانند خود را به شهرهای مرزی تاجیکستان و استان سینگ کیانگ چین برسانند.

در جریان مانور نظامی، وزیر دفاع تاجیکستان ژنرال" شیر علی میرزا" و وزیر دفاع چین"وان گوی" اعلام کردند که ما توانستیم با موفقیت اهداف دشمن فرضی را در منطقه نابود کنیم. دستآورد دیگر این مانور آمادگی و هماهنگی لازم نظامی هر دو کشور جهت مبارزه با تروریسم جهانی در کشور های چین و تاجیکستان بود.

انتخاب چنین مانوری در روزهای مورد نظر به هیچ وجه از سر اتفاق نبود بلکه درست در زمانی انجام شد که واقعیت حضور دشمنان مردم در منطقه چند ضلعی مرزهای افغانستان نمود علنی به خود گرفته است. قابل توجه است که محل استقرار نیروهای تروریستی را با ارتش افغانستان تنها رود خانه پنجشیر در شمال این کشور جدا می کند. ارتش طالبان شهر های" وردوج" و" بهارک" را که فاصله 20 تا 50 کیلومتری مرز هستند همچنان در اختیار خود دارند. این بدان معنا است که خطر ارتش تروریست های جهانی جدی است و باید آمادگی نظامی لازم را داشت.

عملیات نظامی تروریست ها تنها به این محل خاتمه پیدا نمی کند. در شش ماه گذشته تروریست ها موفق شدند برخی استان های مشرف به مرزهای تاجیکستان را به اشغال خود در آورند. با شروع ماه اکتبرطالبان توانست برای یک هفته کنترل شهر قندوز را به دست بگیرد. در شرایط فعلی نیروهای امنیتی افغانستان موفق شدند بخشی از منطقه پر جمعیت این شهر را از کنترل طالب ها در آورند اما بخش های بیشتر این شهر و استان های مرزی همچنان در اختیار افراط گرایان است. باید توجه داشت که گروه های تروریستی در جنگ های اخیر با نیروهای دولتی افغانستان توانستند مقادیر قابل توجهی سلاح، از جمله 45 خودروی زرهی و تانک متعلق به ارتش را تصاحب کنند.

در تاجیکستان همیشه این نگرانی وجود دارد که گروه های مسلح تروریستی با عبور از مرز، علیه این کشور به عملیات مسلحانه دست بزنند. پس از اشغال شهر قندوز توسط طالبان دولت تاجیکستان به نیروهای نظامی خود دستور آمادگی نظامی سراسری داد. به عقیده کارشناسان، تاجیکستان نمی تواند در مبارزه با تروریسم تنها به قدرت نظامی خود متکی باشد، به همین مناسبت با بهره مندی از استقرار نیروهای نظامی روسیه در تاجیکستان برای تقویت دفاع ملی خود، طی ماه گذشته مانورهای مشترکی با ارتش 201 روسیه نیز برگزار کرد.

هر چند همکاری های نظامی روسیه و تاجیکستان از ادوار گذشته تا به حال جنبه سنتی به خود گرفته است اما ورود چین به چنین عرصه ای قدمی است بسیار مهم و در نوع خود بی نظیر. پکن برای ساختن مرزهای محکم در منطقه" ختلان" و ساختن ستاد نظامی در شهر دوشنبه با کمک های مالی و تکنیکی خود، دولت تاجیکستان را یاری خواهد کرد. در پایان ماه سپتامبر گذشته کمیته ملی امنیت دولتی جمهوری خلق چین قرار دادی را با مقامات تاجیکستان امضا کرد که عملیات ساختن 11 پست مرزی با تکنیک های پیشرفته و آموزش ماموران مرزی این کشور را در بر می گیرد.

یاد آور می شود در ماه اوت گذشته مقامات وزارت دفاع کشورهای چین، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان در پکن دیدار کردند. در این دیدار شرکت کنندگان توافق کردند که شورای منطقه ای مبارزه با تروریسم تشکیل شود تا بتوانند اطلاعات و تجربه های خود را با یک دیگر در امر مبارزه با تروریسم جهانی مبادله کنند.

مقامات پکن بر این باور هستند که تهدید های تروریستی برای چین فقط نمی تواند از جانب مرز های افغانستان باشد. چند هفته قبل، یکی از رسانه های ایالات متحده آمریکا مقاله ای تحت عنوان" برنامه های بلند مدت برای آسیای میانه و جنوبی" به چاپ رساند. در این مقاله با صراحت عنوان شده است که واشنگتن باید مصرانه این مناطق را از نفوذ چین و روسیه خارج سازد. از جمله این اقدامات تقویت حضور افسران و مربیان امنیتی آمریکایی در پایگاه های بدخشان در افغانستان، تقویت شبکه اطلاعاتی زیر پوشش عملیاتی سفارت آمریکا در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و تماس هر چه بیشتر با بدنه نیروهای امنیتی تاجیکستان می باشد.

بنا بر این، مانور نظامی انجام شده توسط چین و تاجیکستان، با توجه به این تهدید برگزار شد.

 

http://gazeta-pravda.ru/archive/issue/121-30472-28-31-oktyabrya-2016-goda/manyevry-na-fone-realnoy-ugrozy/

تلگرام راه توده:

Https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 574  راه توده -  13 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت