راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتشار کتاب

"فرهنگ و ادبیات ترکمن" در ایران

 

 

کتاب "درباره فرهنگ و ادبيات ترکمن" (مجموعه مقالات- نويسنده و مترجم: رحيم کاکايی}، در 328 صفحه و در هزار نسخه در شهر گرگان ایران انتشار يافت. اين کتاب در آبانماه 1395 در نمايشگاه کتاب شهر گرگان نيز عرضه شد.

کتاب فرهنگ و ادبيات ترکمن، از دوبخش تشکيل شده است.

بخش نخست آن شامل مقالات و نوشته های خود نويسنده است و درباره ادبيات کلاسيک ترکمن، تکامل آن، جهان روانشناختی شاعران و نويسندگان مترقی کلاسيک ترکمن، حماسه های تاريخی و زندگی و آثار شاعران برجسته ترکمن از جمله مختومقلی فراغی و کمينه شاعر شوربختان و هجونويس ترکمن است.  همچنين درباره موسيقی، اسب، فرش ترکمن و بازشناخت پديده های آيينی – تاريخی ترکمن و تانگری و تانگری گرايی است.

بخش دوم آن شامل ترجمه مقالاتی است که تاريخ نگاران و محققان روس از جمله پ. لوباچووا، سرگی دميدوف، گ.ای.کارپوف وس.گ.آغجانف درباره تاريخچه آيين، لباس‌های ترکمنی و آسيای مرکزی، بنيان های اساطيری رقص ترکمن، فولکولر، ادبيات و زبان ترکمنی، نظام اجتماعی و مبارزه طبقاتی در ترکمنستان در سده های يازده  و دوازده ميلادی است. تحقیقاتی درباره ترکمن های آسيای مرکزی در دوران مغولان و درباره برخی مقدسات ترکمن ها از جمله درختان مقدس و نام های ترکمنی و غيره نیز در این کتاب آمده است.

 

 

تلگرام  راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 574  راه توده -  13 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت