راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با مرور آثار

گذشته حزبی

کلید تحلیل امروز

را پیدا می کنید!

 

مطالعه و بررسی پیام های دریافتی پیوسته در راه توده هم دلنشین بوده و هم دلهره آور! دلنشین است زیرا به درک خوانندگان از کاری که می کنیم نزدیک می شویم و دلهره آور است به آن دلیل که در پاسخ به آنها باید از هفت خوان شرایطی که در آن قرار داریم بگذریم. چنان که گربه حکومتی شاخی به ارسال کننده پیام نزند، چیزی ننویسم که به دامن کبریائی این و آن بر بخورد، صداقت را به خدمت بگیریم تا پاسخ به دل نشیند و خرده فرمایش ها را هم لبیک بگوئیم، که این آخری خود داستانی جدا از همه داستان ها دارد. این گروه آخر را گاه نیشگونی به طنز گرفته ایم و اتفاقا گویا این بخش از همه خواندنی تر بوده است!

اما؛ سئوالی که بارها تکرار شده و باز هم خواهد شد آنست که "مشی توده ای" چیست که شما خود را پیرو آن می دانید. این سئوال به آن می ماند که از باغبان بپرسند "سیب چه مزه ای دارد؟". جواب ما، جواب همان باغبان است به سئوال کننده کنجکاو مزه سیب. یعنی گاز بزن خودت می فهمی. ما هم می گوئیم اگر یک دوره منظم راه توده را بخوانید و سپس حوصله کرده و به آرشیو "مردم" و "نامه مردم" در سال های پس از پیروزی انقلاب سری بزنید و یا اگر از گوشه و کنار "تحلیل هفته" های حزب توده ایران در سال های پس از جلوگیری از انتشار نامه مردم در جمهوری اسلامی بزنید، آنوقت به آسانی متوجه خواهید شد که "مشی توده ای" چیست و راه توده در باره چه "مشی و سیاست توده ای" سخن می گوید. این خیلی طبیعی است که رویدادها تکرار نمی شوند، شرایط دگرگون شده و لحن و کلام متناسب زمان و سیاست پیش می رود، اما آنچه اساسی و اصل است، نوع نگرش و شیوه برخورد با مسائل و رویدادهای سیاسی است و اگر آنچه را توصیه کردیم در کنار هم بخوانید و با هم مقایسه کنید آنگاه متوجه می شوید ما چه می گوئیم.

بر مبنای همین نشانی و اشاره، ما به همت دوستان و علاقمندان راه توده که آرشیو مردم و نامه مردم را دراختیارمان گذاشتند، آنها را روی سایت راه توده قرار دادیم و به شما هم توصیه می کنیم، وقت گذاشته و گذشتنه را مرور کنید. سرمقاله های مردم و نامه مردم را بخوانید. حتی می توانید عقب تر رفته و آلبوم روزنامه های ارگان حزب توده ایران از دهه 1330 به بعد را هم نگاهی بیاندازید. اگر پرحوصله تر بودید، اطلاعیه و بیانیه های حزب توده ایران در فاصله 1358 تا 1360 را هم بخوانید. با این مرور و مطالعه، با نحوه برخورد توده ای ما با مسائل و رویدادهای امروز ایران دقیق تر آشنا می شوید!

 

 

تلگرام راه توده:

Https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 574  راه توده -  13 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت