راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پند پیام خوانندگان

و پاسخ های راه توده

 

 

 با درود به شما- چند سالیست در کار ارگان سازمان فدائیان اکثریت مطالبی در مورد وحدت چپ میخوانم و سوالا ت زیادی مطرح می شود. از جمله درباره موضوعات مهم مطروحه در کنگره ها! . چندی باسم وحدت فداییان و بعد وحدت چپ و اخیرأ در همین راستا تأسیس حزب چپ . بنده هنوز روشن نیستم که وحدت بر سر کدامین مسائل مبرم است و آیا این یکی مانند کنگره‌های سازمان در صدد وقت گذرانی و تخریب افراد رهبریند یا باید منتظر سندی بر مبنای درک علمی و اجتماعی  بود که در آن توضیح داده شود. تنها دستاورد کنگرها بجز یک مشت کلی گوئی اخراج اقای نگهدار نبود که بیشک سر و گردنی بالاتر از بقیه انها داشت . اصولأ بعد از تقریبأ نیم قرن ایا سازمان دارای یک وحدت نظری حول مسائل مهم سیاسی و اجتماعی ایران است؟  ضد و نقیض در این سایت انقدر زیاد است که احتیاج به دعوت ازدیگران مانند اقای فرخنده یا چهار و پنج صدای دیگر نیست. بنطر بنده این بیشتر نتیجه یکنوع در غربت بودن است.

mfci3059@yahoo.cam

راه توده: پیام نویس گرامی که ما به آن دلیل که اسم خود را مشخص نفرموده بودید ناچار شدیم آدرس ای میل شما را درج کنیم! ظاهرا شما پیامی را که باید برای دوستان فدائی می فرستادید برای ما ارسال کرده اید. ما خبر نداریم که در جلسات آن دوستان چه می گذرد و سالهاست که حوصله مرور این بحث هائی که شما اشاره کردید را نداریم و وقت خود را عمدتا مصروف مسائل داخل کشور کرده ایم. بنابراین توصیه می کنیم نامه خود را برای کسانی که مخاطب شما هستند ارسال فرمائید. اگر مسائلی مورد نظرتان هست که به حزب توده ایران مربوط است و یا درباره اوضاع بغرنج داخل کشور، ما در خدمتیم.

----------------

امید- با عرض سلام

ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی همه شما عزیزان

لطفا اگر امکان دارد در باره قراردادهای جدید نفتی که بحث‌های بسیار زیادی راه انداخته نظر خود را بفرمایید.

 راه توده: در اولین فرصت و با جمع آوری کامل اطلاعات به روی چشم!

----------------

سروش - پس از انتشار نوار آیت الله منتظری راجع به فاجعه 67، تمام  سایت و رسانه ها بنحوی به موضوع پرداخته اند .صرف نظر از چون و چرایی و نیت این افراد، عده ای از آن عمل دفاع کردند، خواه با ادبیات گنگ  و یا رک و پوست کَنده . عده ای هم در مخالفت گفتند و نوشتند . در داخل کشور بجز علی مطهری و تاج زاده حرف تازه ای نزدند . اما در خارج اکثریت مانند سایر  مسائل ، مرغ شان یک پا داشت ، همه چیز به حسن روحانی (در موارد دیگر محمد خاتمی) بر می گشت چرا روحانی  پورمحمدی را با آن سابقه اش وزیر دادگستری کرده ؟

اما خود به سوالات  اساسی جواب نمی دهند که: توزیع قدرت حقیقی و قدرت حقوقی و قوانین نوشته شده عملا چگونه است و به نغع چه جناحی است. با کدام پشتیبانی روحانی می توانست بهتر پور محمدی ها را معرفی کند؟ آیا در حل مشکلات کشور به اولویت  اعتقاد دارید؟ آیا روحانی از مجلس نهم (گذشته) می توانست رای اعتماد بهتر از پورمحمدی ها را بگیرد؟ اگر فقط و فقط کمی بهتر از پورمحمدی را انتخاب می کرد، می توانستند جناج صاحب قدرت راست را در تصویب برجام با خود همراه کند؟ آیا تصویب برجام مهمتر بود یا فردی کمی بهتر از پور محمدی ها؟

این افراد و گروه هایی که چشم بر واقعیت ها می بندند و تحلیل های احساسی می نویسند . اگر خیلی دلسوز بودند باید در زمان انتخابات بخصوص مجلس فعال تر می شدند.

 

راه توده: ما پیام شما را بدون دخل و تصرف منتشر کردیم. با کلیات آنچه نوشتید موافقیم و اضافاتی را که خود می اندیشیم در مقالات  خود تاکنون مطرح کرده ایم. هم درباره پورمحمدی و هم در باره ابراهیم رئیسی تولیت جدید آستانقدس رضوی.

----------------

 

منصور بهمنی-  نوشته اید "اگر اسلام نبود، مغولها به ایران حمله نمی کردند".در متن چنین مطلبی نیامده و اصولاً حمله مغول که تا اروپا را نیز فتح کردند، چه ربطی به ایدئولوژی اسلامی دارد؟

 

راه توده: آقای بهمنی گرامی شما مطابق معمول از بس عجله دارید برای انتقاد کردن دقت نکرده اید که آن مطلب را ما ننوشته ایم بلکه بخشی از نوشته زنده یاد احسان طبری در کتاب برخی بررسی در جنبش های اجتماعی است که در راه توده بصورت مسلسل منتشر می شود. ضمنا در آنجا اگر دقت کرده باشید با صراحت نوشته شده که چرا بعد از اسلام، مغولان برای حمله به ایران تحریک و تشویق شدند. بار دیگر و با دقت کافی بخوانید حتما متوجه توضیح ما و منظور نویسنده می شوید. آن عنوان نیز بر گرفته شده از مجموع نظر نویسنده است. یعنی اگر اسلامی در کار نبود، تشویق مغول ها برای حمله هم در کار نبود. این که مغولها ممکن بود به دلائل دیگر و در زمان دیگری به ایران حمله کنند و یا نکنند مسئله مورد بحث در آن نوشته نیست، بلکه موضوع مورد نظر اینست که با چه دلائل و انگیزه هائی مغولان، پس از حاکم شدن اسلام تشویق به حمله به ایران شدند. در اینجا بحث بر سر مقابله و ضدیت با اسلام هم نیست. همانگونه که در همین شماره ای که این پیام را می خوانید در ادامه آن سلسله نوشته ها با نقش تشیع در حفظ استقلال ایران آشنا می شوید. ضمنا کتاب مورد بحث توسط دو ناشر در داخل کشور منتشر شده و توصیه می کنیم قبول زحمت فرموده و کتاب را بخرید و کامل مطالعه بفرمائید.

 

محسن- درباره سالگرد تاسیس حزب پر افتخار توده چه سرمقاله زیبائی نوشتید. به شما و به تمام یاران راه توده که زحمت انتشار آن را می کشند شادباش می گویم.

 

راه توده: ما هم متقابلا سالگرد تاسیس حزب را به شما و به همه رفقای دیگر تبریک می گوئیم.

 

----------------

 

داریوش کاوه- درخواست شعر

کوچه خندید،

خیان خندید

شهرجنبید و به پاخاست

شهردرجان وتن خویش نگجنید

شهراز شوق به جوش آمده درهربرزن

پای کوبان رقصید

 

خسته نباشید. رفقای عزیز بقیه این شعر زنده یادسیاوش به مناسبت آزادی خرمشهررا ندارم ،لطفن درصورت امکان تکمیل کنید،باسپاس.

 

راه توده: متاسفانه ما هم این شعر را نتوانستیم در آثار منتشر شده کسرائی پیدا کنیم. از آنجا که باحتمال زیاد فرزندان و همسر زنده یاد کسرائی راه توده را می خوانند، امیدواریم اگر این شعر را دراختیار دارند برای ما ارسال کنند تا در شماره های آینده منتشر کنیم.

 

----------------

تقی دبیریان- سلام به رفقای عزیز، از زحمات بی دریغ شما و نیزتحیلل های کم نظیرتان تشکرمی نمایم. به نظرمی رسد انجمن حجتیه عزم اش را برای رهبری ابراهیم رئیسی جزم کرده است. وقتی ناگهانی رئیسی "آیت الله" می شود و آیت‌الله خامنه ای ظاهراً در این ارتقاء نقشی نداشته است .با توجه به شناختی که از آیت‌الله خامنه ای وجود دارد به جزحجتیه کس دیگری نمی تواند نظر خود را به ایشان دیکته نماید. آیت‌الله خامنه ای طبق تحلیل های موجود به غیر از مجتبی به شخص دیگری برای جانشینی خود رضایت نمی داد. با عنایت به حضور بسیار محتمل جواد مادر شاهی، عضوموثر و ارشد حجتیه در بیت رهبری، رئیسی به ایشان تحمیل نموده شده است. تحلیل راه توده در باره رئیسی خیلی نزدیک به فکر من است.

" براساس چه معیاری و با مشورت چه کسانی جناب رهبر ناگهان آقای رئیسی را از آستین خود در قوه قضاییه بیرون آورد و ناگهان در راس امپراتوری آستان قدس گماشت. بحث بر سر گمانه زنی هایی است که این روزها قوت گرفته که شاید بیت رهبری وی را برای جانشینی آیت‌الله خامنه ای در نظر گرفته، یا این احتمال وجود دارد که وی به عنوان قائم مقام رهبر یا رئیس شورای رهبری منصوب شود." در حالیکه حدود خود آیت‌الله خامنه ای در حکم انتصاب به تولیت آستان قدس رضوی ایشان را «حجت الله اسلام» خطاب کرده است. "

 

راه توده: دوست گرامی حدس و گمان های شما می تواند دقیق و درست هم باشد اما همیشه به یاد داشته باشید این اراده افراد و سازمان ها نیست که تعیین کننده انتصاب ها و حوادث است، بلکه برعکس این شرایط است که اراده افراد را مشخص می کند. ما باید ببینیم تا زمان برگزیده شدن رهبری جانشین چه شرایطی بر کشور حاکم خواهد بود. شاید اساسا در آن آینده نا معلوم "نه از تاک نشان مانده باشد و نه از تاک نشان". ما نمی توانیم از هم اکنون پیش بینی های قاطع بکنیم و قطعا هم نباید در اسارت برخی تفسیرهای سطحی رادیو ها و تلویزیون های فارسی زبان ماند. ضمن این که در مجموع با نظر شما در باره نقش حجتیه در بیت رهبری موافقیم.

 

 

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 574  راه توده -  13 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت