راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کره شمالی

چاره ای جز

اتمی شدن ندارد

ساویتسکایا راسیا

ترجمه و گزینش - نعمت بوستانی

 

 

روزنامه ساویتسکایا راسیا مصاحبه ای در ارتباط با وضعیت کشور جمهوری دمکراتیک خلق کره با "یوگینی کیم" کاندیدای آکادمی علوم فلسفه دارد که حاوی اطلاعات قابل توجهی در باره آن کشور است.

 

- چرا کره شمالی راه دستیابی به سلاح اتمی را در پیش گرفت؟ آیا ایالات متحده آمریکا در رقابت دو کره آتش بیار است؟ زندگی مردم کره شمالی چگونه است؟

 

- شکی نیست که سطح زندگی مردم جمهوری خلق کره با زندگی مردم سوئد تفاوت جدی دارد. آن ها حتی سطح زندگی ما در روسیه را هم ندارند. کره کشور ثروتمندی نیست، اما اقتصاد این کشور در حال رشد است. اگر به یاد داشته باشید در سال های 90 میلادی و شروع دهه 2000 اقتصاد کشور ما نابود شد و در عمل تخریب شد. در همان سال ها کره ای ها توانستند کشور خود را از حوادث دور نگهدارند و اقتصاد خود را تکامل بخشند. بعلاوه می توانم بگویم که در این کشور کسی از گرسنگی تلف نمی شود. کره شمالی کشور ثروتمندی نیست مانند روسیه اما میزان لازم کالری به مردم این کشور می رسد. کالری لازم برای انسانی که کار می کند 1430 می باشد در حالی که در کره این میزان 1700 تا 1800 می رسد. علاوه بر این جمهوری دمکراتیک خلق کره با 150 کشور رابطه دیپلماتیک دارد و نمی توان گفت این کشور از طرف دیگر کشور ها بایکوت شده است. شکی نیست که کسی به راحتی نمی تواند وارد این کشور بشود چرا که در قدم اول شخص باید از نمایندگی های این کشور در خارج ویزا بگیرد.

چرایی دستیابی کره شمالی به سلاح های هسته ای دقیق و روشن هستند. این کشور عملا توسط آمریکا محاصره نظامی است. حدود 30 هزار نیروی نظامی آمریکا با پیشرفته ترین سلاح های روز در کره جنوبی مستقر هستند. علاوه بر آن نیروهای عظیمی از ارتش آمریکا در ژاپن حضور دارند که در عرض دو یا سه ساعت می توانند در کره عملیات نظامی انجام دهند. حال نیروهای نظامی کره جنوبی را که شامل 660 هزار نفر می شوند به جمع نیروهای آمریکایی اضافه کنید. کره جنوبی برای نگهداری ارتش خود سالانه 36 میلیارد دلار هزینه می کند در حالی که کل درآمد ناخالص جمهوری دمکراتیک خلق کره بین 33 تا 34 میلیارد دلار است.

قدرت های نظامی دو کره با یک دیگر قابل مقایسه نیستند. بدین معنا که کره شمالی ناتوان از هزینه کردن برای ارتشی متعارف می باشد. بر همین اساس راه دفاع از خود را با دستیابی به سلاح هسته ای که هزینه های کم تری دارد انتخاب کرده است.

رهبران کره شمالی تجربه تحویل دادن تجهیزات اتمی معمر قذافی رهبر لیبی و صدام حسین را به کشور های غربی دارند به همین دلیل راه چاره دیگری برای دفاع از کشور خود ندیدند.

در شبه جزیره کره عملا شرایط جنگی حاکم است. هر چند وقت یکبار مانند ماه گذشته، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی با ده ها هزار نیروی دریایی، هوایی و زمینی مانور نظامی انجام می دهند. کدام انسان عاقلی بر این تصور است که این نوع عملیات جنبه نظامی ندارد؟

کره جنوبی در حرف اعلام می کند که "ما نه با رژیم کره شمالی کاری داریم و نه با رهبران آن، بلکه ما خواهان انصراف رهبران کره شمالی از اتمی شدن این کشور هستیم".

رهبران کره شمالی تا زمانی که نیروهای نظامی آمریکا در کره جنوبی حضور دارند و مرتب در حال تمرینات نظامی هستند سلاح های اتمی خود را محدود نکرده و تحویل نخواهند داد.

- وضعیت دو کره و برخورد آمریکا و اتحاد شوروی و جمهوری خلق چین بعد از جنگ کره چگونه بود؟

- تا اواخر دهه 1960 آمریکایی ها در کره جنوبی تقریبا 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند. رقمی که اتحاد شوروی و جمهوری خلق چین تا سال 1972 به جمهوری دمکراتیک مردم کره کمک کردند به مراتب بیشتر از مبلغی بود که آمریکایی ها در کره جنوبی خرج کردند. در آن زمان سطح زندگی اقتصادی مردم در کره شمالی بسیار بالاتر از زندگی در جنوب بود خصوصا در امورآموزش و پرورش.

به چند دلیل کره جنوبی سرمایه های آمریکایی را به خود جلب کرد. سال 1965 با شروع جنگ ویتنام توسط آمریکا، کره جنوبی عملا به پشت جبهه آمریکا تبدیل شد. به ازای کمک کره جنوبی در امر جنگ، آمریکایی ها سیل وام های سنگین خود را به این کشور روانه کردند. بعلاوه کره جنوبی تبدیل شد به مکانی برای استراحت و مداوای زخمی های نظامیان آمریکایی در این کشور. اگر آمریکا نظامیان خود را برای معالجه و یا استراحت به ژاپن و یا به آمریکا می فرستاد هزینه های بسیار سنگین تری را باید متحمل می شد. پشت جبهه قرار داشتن کره جنوبی هم برای آمریکایی ها مقرون به صرفه بود و هم برای کره جنوبی. در کره جنوبی به علت پایین بودن هزینه دوخت لباس، معالجه و درمان زخمی های جنگ، زن و دیگر نیاز مندی های نیرو های نظامی آمریکایی، در کل با پایین بودن قیمت ها، زمینه رشد اقتصادی و صنعت در این کشور فراهم گردید!

 

 

 http://www.sovross.ru/articles/1454/26554

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 568 راه توده - 25 شهریور ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت