راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به سخنان منکراتی فرمانده کل سپاه

فساد و تباهی

در سپاه

از پوست به

استخوان رسیده

 

 

سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، هفته گذشته در بیست و دومین مجمع فرماندهان و مسئولین سپاه در سخنانی پیرامون مفهوم "جهاد کبیر" گفت: "احیای امر به معروف و نهی از منکر از جمله مواردی است که سپاه با جدیت دنبال می‌کند."

به سخنان سردار جعفری و اعلام ورود سپاه به عرصه امر به معروف و نهی از منکر از جهات مختلف می‌توان توجه کرد. می‌توان آن را بهانه‌ و زمینه سازی برای به خیابان کشاندن نیروهای سپاه به عنوان انجام "فریضه" امر به معروف دانست. می‌توان آن را نوعی قدرت نمایی سپاه دربرابر دولت برای ایجاد تنش در جامعه در دوران پیش از انتخابات و نشان دادن ناکارآمدی دولت حسن روحانی تصور کرد. اینها هست ولی از این نکته ساده تر و در عین حال دارای پیامدهای درازمدت تر هم نباید غافل شد که در فضای فاسد کنونی حاکم بر کشور، در فضایی که همه در اندیشه یافتن راهی برای غارت هستند "فریضه" امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با به اصطلاح "فساد اخلاقی" خود به یک تجارت و "بیزینس" بسیار پرسود برای سپاه و نیروی انتظامی تبدیل شده است.

"بیزینس" و تجارت با ارزش‌های اسلامی البته پدیده تازه‌ای نیست، بلکه همزاد انقلاب است. اکثر مردم ایران بخاطر دارند که در اوایل انقلاب ناگهان خیابان‌های تهران و برخی شهرهای ایران پر شد از این شعار: "خواهر! چادر سیاه تو کوبنده تر از خون من است." پس از چندی معلوم شد که تجار بازار صدها هزاران متر چادر سیاه وارد کرده‌اند و می‌خواهند آن را بفروشند! (نگاه کنید به پرسش و پاسخ ن. کیانوری شهریور 1361)

در زمان آقای خمینی اینطور حوادث نسبتا محدودتر بود و جلوی آن گرفته می‌شد. ولی از زمانی که آقای خامنه‌ای به رهبری رسید و آرمان‌های انقلاب را تبدیل کرد به مبارزه با "تهاجم فرهنگی" عملا عرصه بدست کاسبان بیزینس مبارزه با منکرات اف تاد. کار کلانتری ها و نیروهای انتظامی سکه شد. دختر و پسر را در خیابان به جرم "منکراتی"، یا خوردن و نخوردن شراب، یا گوش دادن به موسیقی، یا نشستن در یک ماشین، یا حرف زدن با یکدیگر می‌گرفتند و پس از اخاذی از خود آنها یا خانواده‌ شان آزاد می‌کردند. این کار آنقدر رایج شد که جزیی از زندگی روزمره مردم شد تا جایی که در فیلم‌های سینمایی هم بازتاب یافت. "اسب حیوان نجیبی است" یا "گشت ارشاد" نمونه‌هایی از این دست اخاذی‌ها را در شکلی هنری به نمایش گذاشتند.

اینکه آقای علم الهدی مشهد را "مقدس" و "حریم امام رضا" معرفی و مثلا کنسرت موسیقی را در مشهد ممنوع اعلام می‌کند، معنایش این نیست که در مشهد نه جشنی برگزار می‌شود، نه کسی موسیقی گوش می‌دهد، نه مشروب می‌خورد. معنایش این است که هزینه این کارها در "حریم امام رضا" از نقاط دیگر کشور بالاتر است، رشوه بیشتری برای آن پرداخت. کار و کاسبی مبارزه با منکرات در مشهد از بقیه نقاط ایران سکه تر و پررونق تر است.

سپاه در کاسبی مبارزه با منکرات سهم شیر را می‌برد. مثلا از یکسو نوشیدن مشروب جرم محسوب می‌شود و بنابراین اجازه ساخت و واردات مشروب‌های الکلی صادر نمی‌شد. از سوی دیگر سپاه خود اسکله قاچاق راه انداخته و مشروبات الکلی را وارد کشور کرده و می‌فروشد و سود می‌کند.

اکنون خبرها حاکی از آن است که اشکال و سودهای "مبارزه با منکرات" و اهداف پنهان پشت سر آن از این هم فراتر رفته است. در برخی مناطق کشور، به ویژه مناطق توریستی، سپاه شهرک‌هایی را ساخته که در آن بهای ویلا چندین برابر بهای عادی است. در این شهرک‌ها که توسط سپاه حفاظت می‌شوند همه چیز آزاد است. از موسیقی غربی و شرقی و رقص و شراب گرفته تا حجاب زنان و پوشش مردان. سپاه با تاسیس این شهرک‌ها از یکسو خود را حامی منافع سرمایه‌داران نوکیسه جمهوری اسلامی نشان می‌دهد، از سوی دیگر سودهای کلانی نصیب فرماندهان سپاه این مناطق می‌شود. ولی در ضمن یک پدیده درازمدت و مهمتر نیز در جنب آن در حال رخ دادن است یعنی سپاه نشان می‌دهد که می‌تواند ضامن "سکولاریسم" در آینده کشور باشد.

بنابراین ورود سپاه به عرصه امر به معروف نه تنها دارای یک هدف اقتصادی و کاسبی با بیزینس مبارزه با منکرات است بلکه فراتر از آن دارای یک هدف سیاسی نیز هست: نشان دادن اینکه سپاه تنها نیرویی در کشور است که می‌تواند ضامن آزادی‌های اجتماعی و سکولاریسم در آینده کشور باشد. سپاه می‌خواهد به مردم نشان دهد به همان اندازه که قدرت دارد آزادی‌های اجتماعی آنها را محدود کند، به همان اندازه نیز می‌تواند این آزادی‌ها را برای آنها تامین کند.

ورود بدنه سپاه به عرصه پرفساد مبارزه با منکرات زمینه را برای تغییر نقش سپاه در آینده فراهم خواهد کرد. آنها با ورود به این عرصه که میدان اخاذی و رشوه و باجگیری است برای هماهنگ شدن با تغییر نقش سپاه در آینده و تبدیل شدن آن به نیرویی حامی سکولاریسم و جدایی دین از دولت آماده می شوند. زمینه این تغییر نقش از هم اکنون در مجموعه سپاه به طور وسیعی فراهم شده و در آینده نیز ظاهرا با شدتی بیشتر پیگیری خواهد شد!

 

 

کانال تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 569 راه توده -  اول مهر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت