راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت سایه

کمر به سقوط

ترامپ بسته!

راشیا تودی ( روسیه امروز)

ترجمه رضا نافعی

 

 

تعداد خبرهائی که در ماههای اخیر در باره ترامپ به بیرون نشت کرده آنقدر زیاد است که  تا کنون مشابهی نداشته و از امر آزادی مطبوعات بسیار فراتر می رود. این فرایند نشان از آن دارد که نیروهای با نفوذی در واشنگتن در تلاشند تا ترامپ را از مقام خود برکنار کنند.  

در هفته گذشته "جف سشن" وزیر دادگستری امریکا گفت تعداد تحقیقاتی که  وزارت دادگستری برای یافتن مسیر اخباری که از صفوف دولتی به بیرون نشت کرده، در قیاس با آنچه در دوران پرزیدنت اوباما پیش آمده بود سه برابر افزایش یافته است.

بنا به گزارش واشنگتن پست " این نخستین تایید رسمی وزارت دادگستری  در  باره میزان تلاش آن وزارت خانه در  مقابله با انتشار اخبار حساسی است که انتشار آنها مجاز نیست."

نشت دادن اخبار کار کیست؟  این نمی تواند کار کارمندان وزارت خارجه یا وزارت دفاع باشد. کار کسانی که در کاخ سفید شاغل هستند نیز نمی تواند باشد.

محور سازمان های اطلاعاتی – از جمله آژانس امنیت ملی (NSA) سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) و دفتر تحقیقات فدرال (FBI) دسترسی کامل به تمام اطلاعات الکترونیکی دارد، نه تنها به اطلاعات کاخ سفید بلکه به اطلاعات سراسر جهان.

همکاران پیشین NSA از جمله افشاگرانی چون " ادوارد اسنودن" و "ویلیام بینی " توانمندی فنی این محور اطلاعاتی را برای  تحت نظر گرفتن ضد قانونی شهروندان امریکا و نیز رؤسای دول از جمله انگلا مرکل صدراعظم آلمان را تایید کرده اند.

  رسانه های امریکا میل دارند  نشت اخبار و انتشار آنها را  نشان آزادی بیان بدانند.  خبر اعلام شده از سوی وزارت دادگستری مبنی بر این که ماموران این وزارت خانه همراه با ماموران دفتر تحقیقات فدرال (FBI)  با جدیت بیشتر به جستجوی درز دهندگان خبرهای محرمانه خواهند پرداخت و نیز این پیشنهاد که آن همکاران رسانه ها که خبرهای محرمانه را منتشر می کنند باید مورد تعقیب قانونی قرار گیرند مورد انتقاد قرار گرفته اند و آن را مانعی برای آزادی بیان می دانند.

سشن وزیر دادگستری امریکا  گفته که ممکن است مقامات ذیصلاح برای بررسی  و اجرای قوانین،   در قانون  امتناع روزنامه نگاران از افشاء منابع خود تجدید نظر کنند. ممکن است در آینده امتناع روزنامه نگاران از افشاء منبع اطلاعاتی خود کار آنها را به دادگاه  و احتمالا به محکومیت به  زندان منجر سازد. در واقع چنین اقدامی می تواند به نقض جدی اقدامات برای حمایت از روزنامه نگاران بیانجامد.

 

با وجود سیل اطلاعاتی که به بیرون نشت کرده مدرکی برای اثبات اتهامات نیستند.

 

معهذا نگرانی از سست شدن   نخستین بند متمم قانون اساسی در باره تضمین آزادی بیان اندکی مبالغ آمیز است.

اما این واقعیت حکایت از آن دارد که مخالفان سیاسی ترامپ برای مختل ساختن ریاست او بر جمهوری  از تاریکی به او حمله می کنند.

در این رابطه آنچه بیش از به خطر افتادن احتمالی آزادی بیان نگران کننده است این است که نیروهائی که در  پشت صحنه  پنهان هستند چگونه توانسته اند بیش از شش ماه  یک کارزار بی وقفه برای بی ثبات کردن موقعیت رئیس جمهور را ادامه دهند.

درست نیست که جنگ اطلاعاتی کنونی را که واقعا علیه ترامپ در جریان است نادیده بگیریم و همه این رویدادها را ناشی از بخطر افتادن آزادی مطبوعات بدانیم.

آنچه جالب است این است که برغم سیل اخبار به بیرون درز کرده ، در میان آنها چیزی نبوده که  بتوان با استناد به آن  رفتار تبهکارانه ترامپ را آشکار ساخت و گریبانش را گرفت.

این درست است که خبرهای نشت کرده  به بیرون معرف خصلت ارتجاعی، رفتار بی نزاکت و ریاکاری او  و همراهانش هست ولی هیچکدام این ها تبهکاری محسوب نمی شود.

.

حمله به اقتدار رئیس جمهور

 

خبرهای درز داده شده نتوانسته اند حتی باندازه یک سر سوزن  اتهاماتی را که  لق لقه زبان رسانه ها شده و آنها را بدون احساس خستگی،  دائما  در باره دخالت روسیه در انتخابات  و قول و قرار های محرمانه میان ترامپ و مسکو تکرار می کنند، به اثبات برسانند .

فقط همین یک نکته باید اثبات کند که کل این حرف در باره" تبانی با روسیه" که  در شش ماه گذشته  موضوع مسلط بر رسانه های مهمی چون نیویورک تایمز، واشنگتن پست و سی ان ان  بوده درنهایت چیزی نبوده است جز توفان در لیوان آب.

دستور کار دولت پنهان

  نشت دادن اخبار برای رسیدن به منظور خاصی است که عبارتست از بی ثبات کردن و خنثی ساختن ریاست ترامپ – با این هدف که او را از ریاست جمهوری برکنار سازند.

در جا و زمانی دیگر بوضوح نشان داده شد که قدرت های مسلط  در دولت پنهان – مجتمع صنعتی نظامی، اطلاعاتی- نمی خواست که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

آنها خواستار پیروزی رقیب او هیلاری کلینتون از حزب دموکرات بودند.  به این دلیل که او خواستار اجرای یک سیاست خارجی تهاجمی علیه روسیه بود. در حالی که  ترامپ  بارها اعلام کرد که خواستار عادی کردن مناسبات واشنگتن با مسکو است، یعنی دنبال تحقق سیاستی است که خلاف علائق بنیادین  دولت پنهان است.

از روزی که ترامپ وارد کاخ سفید شد فراکسیون های قدرتمند  نخبگان امریکا دست به مخالفت با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زدند.

آنها  هرجا که فرصتی پیش آمد چوب لای چرخ ترامپ گذاشتند. آنها می خواهند رئیس جمهور را با این اتهام ساقط کنند که او با روسیه تبانی کرده است. برای رسیدن به این هدف تا کنون سه بررسی در عالیترین سطح آغاز شده است- که تا کنون هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسیده اند.

ژاکت  ویژه خفت کردن دیوانگان برای ترامپ در عرصه سیاسی

هیجان مداوم در باره لورفتن خبرهای پنهان، سلاح دیگری است که علیه دولت ترامپ بکار گرفته می شود.

با توجه به بکار گماشتن سه کمیسیون  از سوی وزارت دادگستری برای پژوهش در این مورد، در قیاس با دولت اوباما ، نیویورک تایمز  سخن از "مشغول کردن با اهمیت منابع"   و  منحرف ساختن افکار از توجه به کار معمولی دولت می گوید.

بعنوان نمونه  تحریم های تازه کنگره  علیه روسیه در واقع ژاکت خفت کردن دیوانگان است که برای بستن دست و بال ترامپ از لحاظ سیاسی به او تحمیل می کنند تا  امکان او را برای آغاز دوباره  مناسبات عادی با روسیه  محدود سازند.

این حکم در باره پروتکل منتشر شده از گفتگوی ترامپ با نخست وزیر استرالیاست نیز صادق است. وقتی ترامپ می داند که گفتگوی تلفنی او بعدا در روزنامه ای چاپ خواهد شد چگونه خواهد توانست با پرزیدنت پوتین صحبت تلفنی کند؟

طنز داستان در اینجاست که تلاش  دولت ترامپ برای یافتن  منفذ های نشت خبر به خارج  را رسانه  بعنوان اقدام "وحشت انگیز" در جهت محدود ساختن آزادی مطبوعات ارزیابی می کنند.

در حالی که آنچه واقعا هراس انگیز است کار دشمنان ترامپ است . آنها می خواهند به رئیس جمهور نشان بدهند که او نمی تواند سیاستی را دنبال کند  که خلاف میل و خواست آنها باشد.

آنها با این کار خود نمونه ای عرضه می کنند که مرز دموکراسی امریکا را نشان می دهد. مردم می توانند هر که را دلشان می خواهد انتخاب کنند ولی سرنوشت رئیس جمهور را صاحبان واقعی قدرت در پس پرده رقم می زنند.

 

 https://deutsch.rt.com/nordamerika/55516-usa-ausmass-leaks-ueber-trump-zeugt-von-putschagenda/

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 611  راه توده -  26 مرداد ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت