راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا، هند را

برای جنگ با چین

تحریک می کند!

روزنامه پراودا سرگیی کاژمیاکین

آزاده اسفندیاری

 

جمهوری خلق چین با انتشار اطلاعیه ای تجاوز نیروهای نظامی هندوستان به خاک این کشور را محکوم کرد و خواستار عقب نشینی نیروهای نظامی هند در مرزهای تعیین شده دو کشور شدند. در اطلاعیه چین آمده است، اخیرا نیروهای راست گرای هند، هیستری ضد چینی و ضد کمونیستی را در این کشور به بالا ترین سطح رسانده اند.

روز سوم اوت، "جیانگ شوانگ" وزیر امور خارجه چین طی بیانیه ای اعلام کرد، ارتش هند علاوه بر اشغال بخشی از خاک چین، نیروهای تقویتی بیشتری را به نقاط مرزی دو کشور گسیل داشته است.

اختلاف مرزی چین و هند که طی سال های گذشته منجر به چند درگیری نظامی گردیده، در منطقه شاه نشین بوتان است که دو کشور در سال 1998 با امضای قرار دادی بر سر حل مسالمت آمیز آن به توافق رسیدند.

تجاوز نظامی هندوستان به خاک جمهوری خلق چین، نشانگر بخشی از استراتژی ایالات متحده آمریکا، جهت تحت فشار قرار دادن چین به مناسبت موفقیت پکن در اجرای برنامه "یک مدار- یک گزینه" است. این طرح که احیا کننده جاده ابریشم، یعنی ایجاد راه های زمینی بین آسیا و اروپا می باشد، مورد استقبال کشورهای زیادی قرار گرفته است. اختلاف مرزی چین و هند زمینه مناسبی را برای فشار ایالات متحده آمریکا به وجود آورده است. آمریکا توسط هند و از طریق باشگاه "ضد چینی" متشکل از راست ترین نیروهای سیاسی در هند، اقدامات ضد چینی خود را پیش می برد. از طرف دیگر قرار داد نظامی غیر علنی بین هند و ایالات متحده آمریکا نیروی محرکه هندوستان جهت فشار بر جمهوری خلق چین است.

بعد از برخورد های اخیر نظامی هند با جمهوری خلق چین، رسانه های خبری غرب، یکصدا جانب هند را گرفتند و چین را متهم به "اشغال سر زمین های همسایه" کردند. در عین حال از"جاه طلبی های ژئو پلیتیکی" جمهوری خلق چین و یا "دستیابی این کشور به اقیانوس هند" داستان های مختلف ساختند.

هدف از تحریکات و تبلیغ سازماندهی شده علیه چین توسط هند، دور کردن دو کشور همسایه از یکدیگر و از آن مهم تر بر هم زدن و دفن کردن برنامه همکاری کشورهای ارو- آسیا است.

 در آخرین اجلاسیه سازمان شانگهای، هند به عنوان عضو برابر حقوق با بقیه اعضاء به عضویت این سازمان پذیرفته شد. رهبر چین "شی جین پینگ" در این زمینه با توجه به ابتکار تاسیس سازمان شانگهای در سال 2007، عضویت هندوستان را قدم مهمی در راه دستیابی به اهداف این سازمان و همکاری های مختلف دو کشورهمسایه برشمرد. همچنین قرار است در ماه سپتامبر، کنفرانس رهبران کشورهای "بریکس" در چین برگزار شود. حتی پیشبینی می شود که  کار شکنی های اخیر دهلی نو، با آگاهی از برگزاری نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین در پائیز سال جاری باشد که قرار است در نشست این کنگره تصمیمات اساسی و مهمی گرفته شود.

یکی دیگر از نتایج قدرت یافتن نیروهای راست افراطی و ارتجاعی در هندوستان، تبلیغات شدید ضد چینی است. این نیروها از مقامات هند می خواهند تا از واردات کالاهای چینی جلو گیری شود و کلیه قرارداد های اقتصادی شرکت های هندی و چینی لغو گردد.

گروه های راست افراطی در هند را نمی توان تنها گروه های حاشیه ای نام برد بلکه حزب حاکم جاناتا به عنوان جناح سیاسی احزاب راست عمل میکند. اکثر اعضای دولت، نخست وزیر"مودی" رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور هند، در زمره گروه های راست افراطی هستند.

 لبه تیز سیاست داخلی گروه های راست افراطی در هند متوجه احزاب مارکسیستی و دمکراتیک این کشور است که در بعضی از ایالات در سال های اخیر منجر به ترور بعضی از فعالین احزاب مترقی شده است. تبلیغات کر کننده و غیر واقعی گروه های راست افراطی بر علیه نیروهای چپ در هند را با تبلیغات گوبلز فاشیست می توان مقایسه کرد.

ایالت کرالا در دهه 1950 با تنوع قومی و مذهبی (27 در صد مسلمان، 18 درصد مسیحی و 54 در صد هندو) مورد نفرت و تهاجم و ترور گروه های راست افراطی قرار گرفتند. در این ایالت طی یک دوره مبارزه سخت و طولانی چپ ها و کمونیست ها توانستند حاکمیت را به دست بگیرند. در شرایط فعلی کرالا بالا ترین شاخص توسعه انسانی و پائین ترین سطح خشونت را در هندوستان دارا می باشد.

سال گذشته بعد از پنج سال، مجددا جبهه دمکراتیک چپ توانست با رای مردم کرالا، هدایت دولت این ایالت را به دست بگیرد. طی یک سال گذشته راست ها و ناسیونال های افراطی که از حمایت دولت مرکزی برخوردار هستند، با راه انداختن خشونت 13 نفر از کمونیست ها را به قتل رسانده  و 200 نفر را زخمی کردند.

اخیرا "سود هاکار ردی" رهبر حزب کمونیست هند اعلام کرده است، شرایط دشوار اجتماعی ایجاب می کند تا همه نیروهای چپ و ترقیخواه و کمونیست، با اتحاد و یگانگی در هندوستان برای مبارزه با جریان های ضد اجتماعی کشور زیر پرچم واحد عمل کنند. اگر چنین اتحادی صورت پذیرد،  نیروهای راست در داخل کنترل خواهند شد و فرصتی بوجود خواهد آمد تا سیاست خارجی خطر آفرین دولت نیز در جهت منافع کشور اصلاح گردد!

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/90-30587-18-21-avgusta-2017-goda/klin-vrazhdy-vbivaetsya-v-gimalayakh/

 

 تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 612  راه توده -  2 شهریور ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت