راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازگشت به گذشته

و یا رفتن به آینده

این است دو هدف

انتخابات 29 اردیبهشت

 

روزنامه جوان ارگان غیررسمی دفتر سیاسی سپاه پاسداران در یکی از شماره های این هفته مسئله انتخابات آینده ریاست جمهوری را بدین شکل تشریح کرد: "کاندیداهای احراز صلاحیت شده را می‌توان در دو جبهه دسته بندی کرد؛ دسته اول مدافعان وضع موجود و موافقان این سه سال و نیمی که دولت یازدهم بر مسند امور اجرایی کشور بوده است و دسته دوم مخالفان وضع موجود و موافقان تغییر عملکرد دولت. این دوگانگی پررنگ‌ترین قطب بندی کاندیداهای حاضر است؛ دیگر سخن از دولت‌های نهم و دهم (احمدی نژاد) وجهی نخواهد داشت و رئیس و معاون اول دولت یازدهم در انتخابات حضور دارند و فصل پاسخگویی آنان رسیده است."

تبدیل کردن انتخابات به دوگانه موافقان و مخالفان وضع موجود رویکردی است که صدا و سیما مدتهاست که در پیش گرفته و سپاه و بیت رهبری و اتاق‌های فکر حکومتی هم در پشت سر آن قرار دارند. روزنامه جوان حق دارد که در این انتخابات دو جبهه روبروی هم قرار گرفته اند ولی برخلاف ادعای دفتر سیاسی سپاه این دو جبهه میان موافقان و مخالفان وضع موجود نیست، میان موافقان و مخالفان بازگشت به وضع گذشته و موافقان رفتن به آینده است. میان کسانی است که می‌خواهند گذشته را تکرار کنند و کسانی است که می‌خواهند با آن گذشته وداع کنند. از این جهت نه تنها سخن گفتن از دولت نهم و دهم احمدی نژادی کاملا موجه است، بلکه در قلب مسئله انتخابات است. 

مسئله اصلی انتخابات ریاست جمهوری کنونی تسویه حساب قاطعانه با گذشته است، این است که آیا ما می‌خواهیم از گذشته احمدی نژادی مصممانه ببریم و برای همیشه آن را پشت سر بگذاریم؛ یا زیر نام‌ها و عنوان‌های تازه به این گذشته باز گردیم. خودداری جناح راست و مخالفان و رقبای حسن روحانی از انتقاد از دولت احمدی نژاد، بارزترین نشانه آن است که آنها نه تنها نمی‌خواهند از آن گذشته ببرند و عبور کنند بلکه می‌خواهند به آن گذشته باز گردند، می‌خواهند آن را تکرار کنند. نوع گزینش مسئولین ستادهای انتخاباتی قالیباف، میرسلیم و رئیسی که انباشته از یاران و دست اندرکاران و همراهان و ساکتان و بهره مندان دوران احمدی نژاد است خود نماد دیگری از این اراده تکرار گذشته است. ضمن اینکه نشان می‌دهد اینها کسی دیگر را هم ندارند، آدم سالم و کارآمدی وجود ندارد که حاضر باشد با اینها و برنامه آنها برای کشاندن کشور به قهقرا همکاری کند.

بنابراین وقتی می‌گوییم جناح راست هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد منظور این نیست که آنها هیچ طرح و هدفی برای آینده ندارند. منظور آن است که برنامه‌ای برای حل مشکلات و معضلات پیچیده جامعه ما ندارند و یگانه طرح و هدف و برنامه آنها کشاندن کشور به قهقرا، بازگشت به گذشته احمدی نژادی است؛ بازگشت به دورانی است که هیچ حساب و کتاب و قانون و ضابطه و شفافیتی در هیچ عرصه‌ای وجود نداشت؛ مجلس به ماشین امضا و قوه قضائیه به ابزار سرکوب و غارت بودجه کشور و تبدیل آن به پول توجیبی احمدی نژاد تبدیل شده بود. این "برنامه" جناح راست حکومتی و مخالفان حسن روحانی برای اداره کشور است. برنامه‌ای خطرناک که ایران را این بار به اضمحلال و فروپاشی سوق خواهد داد!

دو جبهه انتخابات آینده کاملا روشن است: جبهه بازگشت و تکرار گذشته در برابر جبهه وداع با گذشته و رفتن بسوی آینده. مخالفان حسن روحانی همگی در جبهه اول قرار دارند.

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 595  راه توده -  7 اردیبهشت 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت