راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حمله اتمی

امریکا به کره شمالی

از تهدید تا عمل!

یونگه ولت- ترجمه الناز گرجی

 

 

ناتو خواستار حداکثر فشار بر کره شمالی است و آمریکا و کره جنوبی بزرگترین مانور مشترک نیروی دریایی خود را به نمایش می گذارند.

دبیرکل ناتو از همه کشورها خواسته جلوی کره شمالی بایستند و با تمام توان برنامه های جنجال ساز آن را متوقف کنند. او در بروکسل اعلام کرد موشک Hwasong -15 که پیونگ‌ یانگ آن را آزمایش کرده کل قلمرو آمریکا را تهدید می‌کند. در واقع همه متحدین در  محدوده این موشک ها قرار دارند از جمله اعضای ناتو در اروپا.

ناتو با سابقه چندین سال تجربه در زمینه دفاع موشکی هم اکنون به فکر چاره اندیشی افتاده است. در همین راستا آنها مصمم به اجرای جهانی اعمال تحریم های اقتصادی علیه کره شمالی، به طور کامل هستند تا بلکه این کشور مجبور به ترک برنامه های هسته ایی خود شود.

در همین حال اعضای اصلی ناتو به تنش ها دامن می زنند. کره جنوبی و آمریکا تاکنون بزرگترین مانور نیروی هوایی خود را  برای آموزش حملات دقیق به تاسیسات هسته ایی کره شمالی آغاز کرده اند. این مانورها نقش مهمی در سناریوی جنگی دارد که بهانه آن جلوگیری از حملات هسته ایی کره شمالی است.

زمان عملی کردن این سناریو نامعلوم در نظر گرفته شده چرا که حتی در یک حمله نظامی معمولی مرگ صدها انسان پیش بینی می شود که بسیاری از آنها آمریکایی های حاضر در کره جنوبی خواهند بود. از این رو فرمانده نیروی هوایی آمریکا قبلا خواستار تخلیه 28 هزار و پانصد سرباز آمریکایی مستقر در کره جنوبی شده بود.

هرچند مانور آمریکا و کره جنوبی سالانه انجام می شود اما  اکنون بیش از 16 هزار سرباز و بیش از دویست هواپیما در آن شرکت داشتند که گسترده تر از هر زمان دیگر بوده و باعث تقویت آمادگی نیروهای مسلح هر دو کشور شده است.

این بار علاوه بر چندین هزار سرباز و بیش از دویست هواپیما، از جنگنده های  مخفی  F-22، جت های چند منظوره F-35  و به گزارش رسانه های کره جنوبی ممکن است بمب افکن های B-1B نیز شرکت داشته باشند.

واکنش چین اما به این مانورها انتقادی بوده است. به گفته پکن نیروی هوایی چین در روزهای اخیر پروازهای شناسایی بر روی دریای زرد و شرق چین داشته و هدف آن روشن کردن این مسئله است که آنها آماده اند منافع استراتژیک جمهوری خلق چین را تامین کنند.

نا گفته پیداست که در صورت وقوع جنگ در شبه جزیره کره، چین به طور مستقیم و شدید تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

تلگرام راه توده:

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 627  راه توده -  23 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت