راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 627

سپاه واقعیت را بگوید که چرا

می خواهد در خیابانها ظاهر شود؟

 

 

هفته گذشته سردار "ایزدی" فرمانده سپاه تهران با اعلام اینکه "در تهران باید منتظر زلزله اجتماعی بود" از ایجاد گشت‌هایی در تهران برای جلوگیری از وقوع سرقت، اوباش و … خبر داد. فرمانده سپاه تهران در همین جلسه خبر داد که "بسیج و سپاه حدود 23 نوع آسیب اجتماعی را احصا کرده‌اند. حتما می‌توانیم بحث تکدی‌گری، فقر و اعتیاد و... را در تهران با کمک یکدیگر حل و فصل کنیم. می‌توانیم وضعیت بیکاری را به یک مرحله قابل قبول برسانیم."

ایشان ادامه داد که "در اجرای طرح‌ها نیازمند کمک مردم و شورای شهر هستیم … ممکن است جرم و تخلفی صورت گیرد اما ما را از تریبون عمومی انتقاد نکنید. شماره تلفن و مکان ما مشخص است، از تریبون عمومی ما را صدا نزنید."

سخنان فرمانده سپاه با واکنش وزارت کشور روبرو شد که اعلام کرد در تهران نیروی انتظامی وجود دارد و کسی از سپاه برای تامین امنیت تقاضایی نکرده است.

در مورد سخنان فرمانده سپاه چندین نکته را می‌توان گفت. نخست اینکه مگر تعیین آسیب‌های اجتماعی با سپاه یا بسیج است و متولی در این کشور ندارد؟ چرا  سپاه می‌خواهد در هر کاری دخالت کند؟ این همه کشور در دنیا وجود دارد. در کدام کشور ارتش یا سپاه آن نهادهای رسمی را در هیچ کاری قبول ندارد و خود را متولی اقتصاد و سیاست و تعیین آسیب‌های اجتماعی و قضایی و هنری … می‌داند؟ این زیاده طلبی و حرص حذف مردم، حذف نهادهای رسمی از کجا آمده است؟ یکی از مشکلات بنیادی کشور ما همین اظهار نظرها و دخالت هر امام جمعه و هر نماینده ولی فقیه و هر پایگاه بسیج و هر فرمانده سپاه در هر کاریست و این دخالت ها باید خاتمه پیدا کند نه اینکه هر روز به بهانه ای افزایش پیدا کند.

دوم. فرمانده سپاه مدعی حل مشکل فقر و تکدی گری و اعتیاد و بیکاری است. با چه ابزاری؟ با ایجاد گشت خیابانی؟ با نمایش تفنگ؟ با کتک زدن معتادان و فقرا و بیکاران؟ اگر شما نهاد اقتصادی و منبع درآمد و کار برای حل این مشکلات در اختیار دارید که چرا آن را تحویل دولت منتخب نمی‌دهید تا در چارچوب برنامه عمومی کشور و به شکل شفاف برای آن برنامه ریزی کند؟ اگر به اسکله‌های قاچاق خود برای حل این مشکلات متکی هستید که آنها خود از عوامل زاینده فقر و تکدی گری و بیکاری هستند؟ اگر منظور بازسازی چهره سپاه در میان مردم است که بهترین بازسازی سپاه آن است که از اموری که وظایف آن ربطی ندارد فاصله بگیرد و در آنها دخالت نکند. هر قدر سپاه به وظیفه امنیت مرزهای کشور بیشتر بپردازد چهره آن در نزد مردم بیشتر قابل قبول می‌شود و بسود امنیت کشور هم خواهد بود.

فرمانده سپاه تهران می‌گوید اگر ما تخلفی مرتکب شدیم ما را از تریبون‌های عمومی نقد نکنید بلکه به خود ما تلفن بزنید! یعنی فعالیتمان را نمی‌خواهیم شفاف کنیم، نمی‌خواهیم جلوی مردم پاسخگو باشیم. و این یکی از بزرگترین مشکلات فعالیت‌های سپاه است. مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیاز به شفافیت، به آگاهی مردم، به پاسخگو بودن همه دست اندرکاران دارد، نه کار نظامی و امنیتی.

بنابراین، در باره این سخنان که سر و ته درست و حسابی ندارد، تنها چیزی که مردم می‌توانند فکر کنند و فکر می‌کنند اینست که حضور سپاه و گشت زنی در خیابان‌ها نه برای حل مشکل بیکاری یا فقر و اعتیاد بلکه برای جلوگیری از حل این مشکلات است، چرا که اگر این مشکلات حل شود بهانه ای برای حضور خیابانی سپاه نیست! سپاه به دستاویزی برای حضور در خیابان‌ها نیاز دارد و این مشکلات اجتماعی بهانه است. آیا شورش‌های اجتماعی را پیش بینی می‌کنند؟ آیا وضع جسمی آقای خامنه‌ای رو به وخامت دارد؟ آیا کنترل مردم دیگر دشوار شده است؟ آیا قصد اعمال فشار بر دولت را دارند؟ کسی گشت سپاه در خیابان‌ها را برای مبارزه با فقر و تکدی گری بیکاری و و اراذل و اوباش از طریق نظامی و نمایش تفنگ باور نمی‌کند. هدف واقعی سپاه را باید جستجو کرد.  


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 627  راه توده -  23 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت