راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم بی فرهنگند

یا حکومت

مسئولیت گریز؟

 

حکومت می‌کوشد با شعار "خلایق هر چه لایق" و "از ماست که بر ماست" مردم را متهم به بی‌فرهنگی و آنها را مقصر در وضع موجود معرفی کند. برای نمونه می توان به جمع آوری زباله اشاره کرد که  می‌خواهند مشکل تمیزی ونظافت شهر را به گردن مردم بیاندازند و از این طریق کارزار وسیع تر اتهام زنی به مردم را پیش ببرند.

هفته گذشته شبکه 3 تلویزیون یک مسابقه پخش کرد که موضوع آن سرعت افراد در جمع آوری زباله‌ها بود. در آخر مسابقه دو باصطلاح کارشناس و داور حضور داشتند. یکی از آنها گفت نمونه زباله از جمله مواردیست که نشان می‌دهد مشکل از خود ما و فرهنگ و بی‌فرهنگی مردم است. به همین دلیل ما (یعنی آن آقا و همکارانشان) در مشهد یک موسسه به راه انداخته‌ایم بنام "به خودمان بر می‌گردد" که علامت آن هم یک بومرنگ است و می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که همه معضلات اجتماعی بنوعی به خود ما بر می‌گردد! باصطلاح کارشناس دیگر هم مدعی بود که موضوع زباله یک نمونه معضلی است که نیاز به مشارکت شهروندان ندارد و هرکس می‌تواند خود آن را در مورد خود حل کند! یعنی همان ماجرای از ماست که برماست اکنون برایش یک موسسه تبلیغاتی هم راه انداخته‌اند بنام "به خودمان بر می‌گردد" با علامت بومرنگ.

اتفاقا همین چند وقت پیش بود که خانم شهیندخت مولاوردی - دستیار رئیس جمهور- عکسی از راه پیمایان اربعین منتشر کرد که در کنار مسیر آن انبوهی از زباله انباشته شده بود. این عکس مورد انتقاد آقایان اصولگرا قرار گرفت که مدعی بودند هدف ایشان توهین به راهپیمایی اربعین است. چند روز بعد خانم مولاوردی عکس دیگری منتشر کرد از همان راهپیمایی اربعین که در کنار آن سطل‌های زباله وجود داشت و هیچ زباله‌ای هم روی زمین نبود. خود ایشان با کنار هم گذاشتن این دو عکس بدرستی نتیجه گرفته که مشکل زباله مشکل فرهنگی یا راهپیمایان اربعین نیست، مشکل سازماندهی اجتماعی است.

از این مثالها و نمونه‌ها بسیار است و سیمای جمهوری اسلامی در تبلیغ آن نقش درجه اول را دارد. یک کارزار وسیع فرهنگی و مغزشویی برای متهم کردن مردم به متهم کردن مردم به ایجاد مشکلات اجتماعی و سلب حقوق آنها. حقوق اجتماعی و فردی از افراد سلب می‌شود و به جزیی از مسئولیت خود یا فرد دیگر تبدیل می‌شود. نمونه اش کارزار کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان است که هدفش آن است که حق داشتن کار را به مسئولیت هرکس برای کارآفرینی برای خود و دیگران تبدیل کند. اینها نمونه‌هایی است که باید به هر یک در جای خود پرداخت.

 


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 627  راه توده -  23 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت