راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

هندوراس

لحظه به لحظه

درانتظار

انفجار اجتماعی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 


ندوراس هنوز هم رئیس جمهور ندارد. یک هفته پس از اعلام نتایج انتخابات (پیروزی نیروهای چپ) دریک کشور امریکای لاتین (هندوراس) شاهد تقلب گسترده انتخابات هستیم. نیروهای چپ با وجود پیروزی در انتخابات از قدرت محروم هستند. فرآیندی که در گذشته توسط الیگارشی محلی برای حفظ مجدد قدرت در دست راستگرایان (با تقلب در آمار) و با حمایت قابل توجه ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. 26 نوامبر بنا بر شمارش آراء سالوادور ناسرالا کاندیدای اپوزیسیون اتحاد چپ علیه دیکتاتوری با 45.17 در صد آرا در برابر رقیب اصلی خود که41 در صد رای بدست آورد "اورلاندو هرناندز" (رئیس جمهور فعلی هندوراس) پیروز شد، اما یکباره بطور شگفت انگیزی سیستم شمارش آراء  دادگاه عالی انتخابات در ساعت دو صبح روز 27 نوامبر بدلیل قطع برق متوقف شد. از این زمان دادگاه عالی که شمارش آراء را برعهده داشت به بهانه حفاظت بهتر از منافع حزب حاکم (حزب راستگرا) در قدرت در اعلام دقیق آرا تعلل کرد. سپس خوان اورلاندو هرناندز با 42.92 در صد آرا در برابر رقیب خود سالوادور ناسرالا کاندیدای اپوزیسیون چپ پیروز انتخابات اعلام شد. بدنبال آن روزنامه نگاران و رهبر اتحاد اپوزیسیون علیه دیکتاتوری هندوراس از مردم دعوت کردند با شرکت در یک جنبش اعتراضی در خیابان ها حاضر شده و به این تقلب اعتراض کنند. آنها این جنبش را جنبش علیه کودتا معرفی کردند.

ائتلاف چپ خواستار شدند که دادگاه عالی به بیش از 5000 شکایت و گزارش های متضاد  که در مورد انتخابات به دادگاه ارائه شده رسیدگی دوباره بکند. تا کنون دادگاه عالی تنها 1015 گزارش را مورد تجدید نظر قرار داده و به بقیه شکایات بی توجه است. دادگاه عالی همچنین از شمارش مجدد آراء شهرهائی که مردم آنها در فقر بسر می برند خود داری کرد. شهرهائی که 75 در صد مردم آنها به نامزد چپ "سالوادور ناسرالا" رای داده بودند.

رئیس جمهور که دادگاه ناظر شمارش آراء با تقلب او را بار دیگر رئیس جمهور اعلام کرده مخالفت خود را با هر نوع شمارش دوباره صندوق های رای اعلام کرده است.

اکنون دولت در وحشت از یک شورش اجتماعی بسر می برد و به همین دلیل وضعیت اضطراری در کشور اعلام شده تا از تظاهرات مردم جلوگیری شود.

در بیانیه ای که از طرف سازمان دمکراتیک هندوراس منتشر شد، این سازمان نگرانی خود را از شکست بزرگ دمکراسی و نقص حقوق بشردر هندوراس اعلام کرد و از دولت و بویژه نیروهای امنیتی خواست که به آزادی، صلح و حقوق مردم احترام بگذارند!

. https://humanite.fr/la-gauche-crie-la-fraude-la-presidentielle-au-honduras-646603

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 627  راه توده -  30 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت