راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

صف آرائی جنگی

میان دو ارتش

 ترکیه و سوریه

یونگه ولت ترجمه رضا نافعی

  

ارتش ترکیه وگروههای مسلح نزدیک به القاعده که  تحت نام " ارتش آزاد سوریه "  و همچنین فاشیست های ترکیه موسوم به " گرگهای خاکستری" شهر "الباب" در شمال سوریه را تحت کنترل خود در آورده اند. قبلا این شهر در تصرف " داعش" بود.

پیش از سقوط الباب بدست ارتش ترکیه، در این شهر حدود دو ماه جنگهای سختی برای دست یافتن به آن  روی داد که طی آن ارتش ترکیه فقط طی چند روز ده  تانک از نوع " لئوپارد2" و دهها سرباز را از دست داد. بگفته کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر در پی بمباران های هواپیماهای ترکیه  300 غیر نظامی کشته شدند. هنگام عقب نشینی سئوال برانگیز داعش از شهر الباب نیروی نظامی ترکیه و مزدوران ارتش آزاد سوریه کمتر از یک چهارم شهر را به تسخیر خود در آورده بودند. از این رو رسانه های کردی و عربی تصور می کنند که با پا در میانی امارات متحده عربی قراردادی بسته شده است. صحبت از آنست که ترکیه برای دفاع از رقه که دژ مهم داعش محسوب می شود سلاح و مهمات  در اختیار آنها گذاشته و در عوض شهر الباب را گرفته و در آن مستقر شده است.

ارتش ترکیه روز 24 آگوست 2016 در عملیات موسوم به سپر فرات وارد جرابلس در شمال سوریه شد تا هم داعش و هم یگان های دفاع از خلق کرد را از منطقه حائلی بوسعت 5 هزار کیلومتر واقع در غرب رود فرات براند. این منطقه که تحت تسلط شبه نظامیان ترکمن مورد حمایت دولت ترکیه درآمده منطقه ایست  تحت حمایت ترکیه  .

 ژنرال "هلوسی اکار" رئیس ستاد ارتش ترکیه اعلام کرد که با تسخیر الباب "عملیات سپر فرات" به اهداف خود رسیده است. ولی اردوغان رئیس جمهور ترکیه قبلا اعلام کرده بود که شهر "منبج" آماج حمله بعدی خواهد بود. این شهر در ماه آگوست سال گذشته توسط نیروهای دمکراتیک سوریه که کردها در آن اکثریت دارند از تسلط داعش  آزاد شد. از آن زمان ترکیه خواستار عقب نشینی یگان های حافظ خلق از شرق فرات است.

روزنامه "حریت دیلی نیوز"  از قول فعالان دمکراتیک سوریه گزارش داد که گویا ژنرال ژزف فوتل، فرمانده نیروهای امریکا در خاورمیانه قول داده است که  در صورت حمله ترکیه به منبج از سقوط این شهر جلوگیری کند. فوتل روز جمعه برای گفتگو با نیروهای دموکراتیک سوریه  به شهر کوبانی ( عین العرب) رفت.

پس از آغاز کار ترامپ بعنوان رئیس جمهور امریکا، این نخستین سفر یک مقام برجسته نظامی امریکائی به شهر سوری- کردی کوبانی است. بنا به تحلیل "طلال سلو" سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه این سفر نشان می دهد که امریکا از حمله نیروهای کرد به شهر رقه حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر نمایندگان دولت ترکیه در آنکارا بارها خواسته اند که امریکا عملیات رقه  را نه با کمک  "تروریست ها" یعنی " نیروهای دفاع از خلق کرد" بلکه با همکاری با نیروهای  نظامی ترکیه انجام دهد.  ارتش سوریه برای آن که جلوی ارتش ترکیه و مزدوران " ارتش آزاد سوریه" را بگیرد از هم اکنون مشغول بستن " راه نفوذ جهادگرایان" است که از جنوب شهر الباب بسوی رقه می رود. فاصله نیروهای ارتش سوریه از منطقه  "نیروهای دموکراتیک سوریه" که بسوی رقه در حرکت هستند تنها ده کیلومتر است. نیروهای ارتش سوریه تا سه کیلومتری " الباب" پیش رفته اند. از این رو بیم آن میرود که در این منطقه بین نیروهای ارتش سوریه از یکسو و دسته های " ارتش آزاد سوریه" و نیروهای ارتش ترکیه که از آنها حمایت می کند از سوی دیگر، زد و خورد مستقیم صورت گیرد. "علی حیدر " وزیر سابق دفاع سوریه که اکنون وزیر  توافق های اجتماعی  است  در روز آزاد شدن الباب گفت "ما اکنون به مرحله ای رسیده ایم که درگیری نظامی با ارتش ترکیه غیر ممکن نیست" البته ما میل نداریم با ارتش ترکیه درگیر شویم. ما میل داریم که آنها به گفتگوی سیاسی روی آورند. ما از روسیه در خواست می کنیم  ترتیبی بدهد که ترکیه عقب نشینی کند". البته ادامه جنگ در سوریه بسود اردوغان درعرصه  سیاست داخلی است. طبق نظرخواهی های اخیر نتیجه رفراندمی که قرار است در ماه آوریل برای تغییر نظام پارلمانی ترکیه  و تبدیل آن  به نظام ریاستی به سود اردوغان نخواهد بود. "سید ئِوران" ، روزنامه نگار آژانس خبری" فیرات نیوز" که یک آژانس کردی است می گوید "ممکن است رئیس جمهور ترکیه برای به عقب انداختن و یا حتی لغو رفراندوم قانون اساسی کشور را به جنگ با سوریه بکشاند ".

 

http://www.jungewelt.de/2017/02-27/033.php

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 589  راه توده -  12 اسفند ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت