راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاه کنیم به ترجمه فارسی

کتاب ترامپ

سیاست های شعاری

ایران را به کام

نابودی می برد!

  

مسئله برجام و نحوه مواجهه ایران با رویکرد دولت ترامپ در این زمینه موضوع بحث بسیاری از رسانه ها و شخصیت های ایرانی است. مشکل در اینجاست که ظاهرا نه تنها رسانه های کشور، بلکه شخصیت های سیاسی و دولتی نیز اطلاعات خود را از روی اخبار مجعول رسانه های غربی می گیرند و ظاهرا نظام تصمیم گیری نیز بر همین اساس قرار دارد.

مثلا یکی از جملاتی که به ترامپ نسبت می دهند آن است که وی گفته "من برسرکار بیایم برجام را پاره می کنم." در حالیکه ترامپ در هیچ کجا چنین جمله ای به کار نبرده یا چنین ادعایی نکرده است. اگر هم چیزی گفته مربوط به گذشته بوده و نه آینده. برعکس ترامپ در کتاب خود بنام "آمریکای چلاق" که در آستانه کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری انتشار داد و همه برنامه انتخاباتی وی در آن گنجانده شده به صراحت می گوید که برجام تمام شده و دیگری کاری نمی شود کرد.

وی در این کتاب ضمن انتقاد شدید از دولت اوباما درباره نحوه رفتار با ایران می گوید:

"من تحریم ها را آنچنان افزایش می دادم که تا شرایط آنچنان برای ایرانی ها وحشتناک شود که رهبران ایران به گدایی برای توافق با ما بیفتند. من شرایطی را برای مذاکرات قرار می دادم، و قبل از همه آزادی چهار زندانی ما. من به کمتر از برچیده شدن کامل همه تجهیزات هسته ای، نابودی همه سانتریفیوژها و بازرسی های یکجانبه، در همه جا و در هر زمان رضایت نمی دادم. ما به هیچکدام از اینها دست نیافتیم و در عوض میلیاردها دلار را که بلوکه شده بود آزاد کردیم.

ما عملا به آنها پول دادیم تا ما را وادار کنند که این معامله وحشتناک را بپذیریم. ایران به آنچه می خواست دست یافت (آزاد شدن دارایی های بلوکه شده) و در عوض چیزی به ما داد که ظاهرا امتیازی بزرگ بنظر می رسد."  

ترامپ در ادامه می نویسد:

"ائتلاف کشورهایی که این تحریم ها را تحمیل کرده بود فروپاشیده است. این کشورها افرادی را در ایران دارند که هنوز جوهر توافق خشک نشده بود تجارت با ایران را آغاز کردند. آقای اوباما اجازه نداد که کنگره بر این توافق نظارت کند. زمانی که "شریک" جدید ایرانی بتواند به پول دست یابد دیگر امکان اینکه تحریم ها را دوباره برقرار کرد وجود نخواهد داشت.

متاسفانه این معامله انجام شده است. زمانی که تحریم ها برداشته شده دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد. اینکه تحریم ها را یکجانبه برقرار کنیم فایده ای نخواهد داشت. ولی من به ویژه در خواندن قراردادها مهارت دارم. همیشه در همه قراردادها نکات مبهم و راه های فرار وجود دارد که ما باید آنها را پیدا کنیم  و در صورت لزوم ایرانی ها را وادار کنیم که صورتحساب کلانی بپردازند."

همانطور که مشاهده می شود در این اظهارات منتشر در کتاب ترامپ که متن کامل انگلیسی آن بر روی اینترنت موجود است و ما ان را به فارسی ترجمه کرده ایم نه تنها سخنی از پاره کردن برجام نیست، بلکه ترامپ به صراحت می گوید حتی تحریم های یکجانبه امریکا نیز دیگر بیفایده است.

لحن ضد ایرانی ترامپ و مخالفت وی با برجام را که نشانه جنگ طلب بودن وی معرفی می کنند باید به گونه ای دیگر و در چارچوب سیاست جدیدی که وی در پیش گرفته و اساس آن بر ایجاد امنیت برای حل مسائل اقتصادی داخلی امریکا استوار است درک کرد. ترامپ معتقد است که رهبران ایران مخل امنیت جهانی یا لااقل امریکا هستند. وی در همین کتاب برنامه انتخاباتی خود می نویسد:

"کیلومترهایی که اکنون ایران را از ما جدا می کند برای آنها تنها موانعی موقت هستند. اگر زمانی که آنها موشک هایشان را تا آنجا توسعه دهند که به کشور ما برسد تهدیدی به مراتب بزرگتر خواهند بود. در عین حال آنها از گروه های تروریستی در همه جای جهان پشتیبانی می کنند و این گروه ها تهدیدی واقعی برای کشور ما و نیروهای نظامی ما در ماورای دریاها هستند. دشمنان ما دیگر نیازی ندارند که به ارتش های عظیم یا سیستم های موشکی میلیاردها دلاری مجهز باشند تا به ما حمله کنند. تکنولوژی این امکان را بوجود آورده که یک یا دو تروریست خسارت وحشتناکی به ما وارد کنند. ... هر چه باشد، هر کاری که ما لازم باشد انجام می دهیم. ایران نباید بتواند سلاح هسته ای بسازد. راه های مختلفی وجود دارد که بتوان مطمئن شد که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. من خوشحال خواهم شد که با رهبران ایران بنشینم زمانی که آنها دریافتند که بهترین راه حل برای آنان، اگر می خواهند بازیگر مهمی در جهان متمدن باشند، آن است که برنامه هسته ای خود را به طور کامل متوقف کنند. ایران با سلاح هسته ای به مسابقه هسته ای در خاورمیانه دامن خواهد زد که بالقوه پیامدهایی ویرانگر خواهد داشت."

در عین حال بنظر ترامپ برنامه هسته ای ایران هزینه های امریکا برای حفظ امنیت اسرائیل را افزایش خواهد داد. به گفته وی : "شرایط بسرعت به سمتی خواهد رفت که به ایجاد بزرگترین خطری خواهد انجامید که اسرائیل با آن روبرو بوده است. و این ما را ناگزیر خواهد کرد تا به اقداماتی فوق العاده برای حفظ امنیت اسرائیل و دیگر متحدانمان در منطقه دست زنیم. ایران هر چه می خواهد فکر کند ولی چنین حادثه ای روی نخواهد داد."

ترامپ در واقع معتقد است امتیازاتی که اوباما به ایران داد بخاطر صلح طلبی یا ملایمت او نبود. همانگونه که تحت پوشش صلح طلبی و با خروج نظامیان امریکایی از عراق، داعش را ایجاد کرد، امتیاز وی به ایران هم برای آن بود که می خواست ایران را به مدار سیاست ضد روسیه بکشاند. برنامه تسلیحاتی ایران هم بهانه ای بود که از طریق آن موشک های ناتو در مرزهای روسیه مستقر شود. می توان از نوع انتقاداتی که او از اوباما می کند چنین نتیجه گیری کرد که ترامپ معتقد است سهل گیری اوباما نسبت به ایران ناشی از این امیدواری بود که ایران اتمی موشک هایش را به سوی روسیه برگرداند. و این خود یکی دیگر از دلایلی است که ترامپ می خواهد با روسیه به توافق برسد.

به هر روی دولت ترامپ ایران اتمی را نمی پذیرد چه موشک هایش بخواهد به سوی روسیه باشد یا امریکا یا اسرائیل. ولی اگر ایران سیاست خردمندانه و هوشمندانه ای در پیش گیرد می تواند از مواضع ترامپ برای طرح موشک های اتمی اسرائیل و خطر آن برای منطقه خاورمیانه بهره گیرد. این کار با شعار رهبر درباره اینکه تا 25 سال دیگر اسرائیل نابود می شود ممکن نیست. یک سیاست ملی و خردمندانه لازم است که منافع ملی ایران و امنیت کل منطقه و جهان را در نظر بگیرد. در اینصورت ایران می تواند با دولت ترامپ به تفاهم دست یابد.

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 585  راه توده -  7 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت