راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حمایت غرب

از جنگ طلبی

دولت اوکرائین

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

با شروع سال جدید، نیروهای نظامی اوکرائین، جنون آسا بر شدت حملات و گلوله باران مناطق دونتسک و لوگانسگ "جمهوری مردمی روسیه نو" در شرق اوکرائین افزوده اند. بر اساس اظهارات مقامات دولتی و نظامی دونباس در روزهای 29 و 30 ژانویه بیش از دو هزار گلوله توپ، انواع مین و نارنجک، به سمت منازل مسکونی، بیمارستان ها، مدارس و کودکستان ها پرتاب شده اند که منجر به تخریب ساختمان ها و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از افراد غیر نظامی شده است. علاوه بر آن از نیروهای دفاع مردمی این جمهوری 20 نفر کشته و 30 نفر زخمی شده اند. تصاویر و فیلم های حملات ارتش اوکرائین به مناطق مسکونی صحنه های دل خراشی از تخریب ساختمان ها و کشته و زخمی شدن مردم را نمایش می دهد. با مخاطره آمیز بودن شرایط فعلی در این مناطق، برخی از کودکان و دانش آموزان جهت نگهداری ومصون ماندن از حملات ارتش اوکرائین، به زیر زمین ها منتقل شده اند.

این روز ها در شهر کیف پایتخت اوکرائین، ناسیونالیست ها و نئوفاشیست ها آزادانه راهپیمایی می کنند و نمایش قدرت می دهند. مراسم سخنرانی می گذارند و از نازیست های گذشته و حال تجلیل به عمل می آورند.

به مناسبت های مختلف دستگاه های خبری اوکرائینی به تحریکات ضد روسی دامن می زنند و خواهان باز پس گیری شبه جزیره کریمه و دونتسک و لوگانسگ می باشند. همه این عوامل از برافروخته شدن آتشی  خبر می دهد که مقامات کیف با پشتیبانی غرب قرار است آن را شعله ور تر کنند.

اخیرا مقامات کیف از تقویت یگان های موشکی بر سر مرزهای این کشور با "جمهوری مردمی روسیه نو" و شهرهای ساحلی خود، در دریای سیاه خبر داده اند. رئیس جمهور این کشور نیز اخیرا بر سخنرانی های عوام فریب و" ملی گرایانه" خود مبنی بر باز پس گیری دونتسک، لوگانسگ و کریمه افزوده است.

روز 30 ژانویه معاون سابق رئیس ستاد مشترک ارتش اوکرائین "یوری دومانسگی" در مصاحبه ای با مجله "آپوستور" چاپ کیف گفت: "ارتش ما می تواند با حمله و اشغال شهر"سواستوپل" پایتخت کریمه مقر نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه، این کشور را در یک عمل انجام شده قرار دهد و وادار به پس دادن کریمه کند".

نفس مقامات نظامی و دولتی کیف در تشدید عملیات جنایت کارانه بر علیه مردم خود، از جای گرمی بر می خیزد.

روز های پایانی ریاست جمهوری" اوباما" هزاران تانک و خودروهای زرهی این کشور از راه آلمان به طرف لهستان، رومانی و سه جمهوری پری بالتیک حرکت کردند. همراه تجهیزات نظامی آمریکایی دو هزار و پانصد نفر از نظامیان این کشور نیز به طرف مرزهای روسیه روانه شدند تا به دیگر نیروهای نظامی ناتو که تا حدود بیست هزار نفر تخمین زده می شود بپیوندند.

روز 29 ژانویه سایت ریا نووستی گزارش داد که برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد، یک ناو جنگی انگلیسی وارد دریای سیاه شده است و قرار است در سواحل اوکرائین پهلو بگیرد. این ناو جنگی حامل سلاح های موشکی است و 60 نفر از افراد نیروی دریایی انگلستان نیز از سرنشینان آن هستند. ماموریت این کشتی، پیوستن به 650 نفر از تفنگداران دریایی انگلیسی است که در سواحل اوکرائین مستقر هستند و قرار است مانورهای مخفیانه نظامی انجام دهند.

در همین رابطه وزیر دفاع انگلستان "مایکل فالون" اعلام کرد: "حضور نظامی ما در نقاط مختلف جهان نشانه ای است از تعهد ما نسبت به کشور هایی که راه استقلال و دموکراسی را دنبال می کنند. اوکرائین یکی از کشور هایی است که برای استقلال خود کوشش می کند. به همین مناسبت ما همراه این کشور هستیم و از تمامیت ارضی آن دفاع خواهیم کرد".

در واکنش به اظهارات مقامات نظامی و دولتی اوکرائین و فضای تحریک آمیز ضد روسی، نماینده مجلس دوما "دیمیتری بلیک" گفت: روسیه تهدید های نظامی و چانه زنی بر سر سویستوپل و کریمه را به هیچ وجه بر نخواهد تابید. سویستوپل از دویست سال قبل تا به حال اولین پاسگاه دیده بانی روسیه در دریای سیاه بوده است. نه این شهر و نه کل شبه جزیره کریمه قابل تغییر نخواهند بود. مردم این منطقه ماه مارس سال 2014 در یک رفراندوم قانونی و با حضور مقامات سازمان ملل با بیش از 97 درصد آرا با الحاق به روسیه رای دادند. به یاد بیاوریم که "ولادیمیر پوتین" بعد از رفراندوم و باز گشت کریمه به روسیه گفت: "کریمه به تاریخ پیوست و مجادله ای به جای نمانده است"!

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 586  راه توده -  14 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت