راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فصل تازه ای
که در برزیل

آغاز شد!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

مراسم آغاز ریاست جمهوری "بولسنارو" با پوشش خبری وسیع رسانه های اروپائی و امریکائی و با حضور نخست وزیر اسرائیل در کنار وزیر خارجه امریکا انجام شد و برزیل وارد مرحله تازه ای ازحیات اقتصاد و سیاسی خود شد. حیاتی که بزودی با تنش های بسیاری در داخل کشور روبرو خواهد بود.

شخصیت بولسنارو را میتوان چنین خلاصه کرد.

او یک رئیس جمهور راستگرای افراطی و موافق همجسنگرئی است و بومیان برزیل را با نابودی جنگل ها از زندگی محروم خواهد کرد. او معروف است به دست داشتن در قاچاق. وی به بحران اقتصادی برزیل توجه ندارد وی وابسته به فرهنگ نظامی (پادگانی) است، چنان که حکومت او را ادامه دوران دیکتاتوری نظامی حاکم بر برزیل میدانند. با این شناخت است که عجیب نیست وقتی "بریانته استرا" را قهرمان ملی اعلام میکند.

نمایندگان حزب کارگران برزیل (پ. ت) در پارلمان برزیل و حزب کمونیست برزیل، حزب سوسیالیست در مراسم افتتاحیه کنگره ملی در برازیلیا شرکت نمی کنند. رهبر حزب کارگران برزیل گفته است: "ما به تعهدات تاریخی خود در انتخابات ریاست جمهوری احترام میگذاریم اما این امر مانع آن نیست که روند انتخابات را با توجه به "کودتای پارلمانی علیه رئیس جمهور دیلما رسف در سال 2016 و ممنوعیت غیر قانونی نامزدی لولا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین سوء استفاده از شبکه های اجتماعی برای گسترش دروغ پردازی و افترا علیه نامزدی "فرنادو حداد" را فراموش کنیم."

 رهبر حزب کمونیست به نوبه خود گفت: "دعوت نامه رسمی از طرف مقامات برای شرکت در مراسم دریافت نکرده است که این خود نشانه عناد با مخالفان است.» همزمان با مراسم آغاز ریاست جمهوری "بولسنارو"  یک هیات از حزب کارگران برزیل به دیدار رئیس جمهور سابق "لولا" که در زندان است رفتند. اگر "لولا" را زندانی نکرده و از شرکت در انتخابات نیز محروم نساخته بودند او قطعا برنده انتخابات ریاست جمهوری بود.

از هم اکنون مردم برزیل با توجه به سابقه نظامی بولسنارو نگران سلطه یک رژیم نظامیگرا و مستبد بر این کشور هستند. رژیمی که دمکراسی را سرکوب خواهد کرد و کلیسای انجیلی را بدلیل نقشی که در به ریاست جمهوری رساندن بولسنارو داشت پر و بال خواهد داد و سمت گیری اقتصادی کشور از یک سمت گیری سوسیالیستی به سوی سمت گیری اقتصاد اولترا لیبرال خواهد رفت. برنامه این سمت گیری از دو سال پیش تدارک دیده شده است.

رهبر جنبش بی زمین ها (ام اس ت ) می گوید: «دولت بولسنارو دولت تجار و سرمایه داران خواهد بود که بودجه خدمات عمومی را کم خواهد کرد. دستمزدها کاهش خواهد یافت وهمزمان با تشدید شرایط کار از حقوق بازنشستگی کاسته خواهد شد و منابع طبیعی کشور خصوصی سازی شده و بومیان برزیل با نابودی جنگل ها توسط بخش خصوصی زیر فشار بیشتری قرار خواهند گرفت.

از هم اکنون طرح خصوصی سازی 149 واحد دولتی و کاهش بودجه آموزشی کشور آغاز شده است.

بانک مرکزی دراختیار یکی از رهبران لیبرال قرار گرفته است.

بولسنارو با ایجاد درگیری با متحدان تاریخی خود عملا دنباله روی از سیاست های رئیس جمهور ترامپ را پیش خواهد گرفت. ترکیب کابینه او، از جمله وزیر خارجه ای که برگمار کرده این سمت گیری را از هم اکنون قطعی می کند.

در گذشته بنا بر یک سنت، همه رهبران امریکای لاتین در مراسم آغاز کار ریاست جمهوری دعوت میشدند، اما در مراسم آغاز کار بولسنارو جای روسای جمهور کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه خالی بود و جای آنها را وزیر خارجه امریکا و نخست وزیر اسرائیل گرفته بودند. 9 وزیری که او معرفی کرده همگی دارای اتهامات مالی هستند.

 

.https://www.humanite.fr/bresil-lan-i-du-regime-bolsonariste-665697

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 675  راه توده -  13  دیماه  1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت