راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دستآورد ممکن

کردهای سوریه

درمذاکرات صلح

"فروزنده فرزاد"

 

در ادامه ی تحولات در شمال سوریه مخالفان فرمان دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه از همه سو در تکاپو هستند تا مانع آن شوند. برای نمونه لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه و دست راستی ایالت کارولینای جنوبی با ترامپ دیدار کرد و از او خواست که با فرمان خروج، شمال سوریه را به ایران نسپارد و کردها را رها نکند. پس از دیدار، گراهام خطاب به خبرنگاران گفت که ترامپ پیشنهاد کرده است منطقه یی حائل در مرز ترکیه و سوریه ایجاد شود تا نگرانی های امنیتی ترکیه از یگانهای مدافع خلق را برطرف و در عین حال مانع از عملیات نظامی علیه کردها شود. همچنین خروج نیروهای آمریکایی دیرتر و طی ۴ ماه انجام خواهد شد.

حمله ی هوایی اسرائیل به حومه ی دمشق هم احتمالا تلاشی بوده است برای کارشکنی در همین زمینه. جت هایی اسرائیلی مانند مورد سقوط هواپیمای IL-20 روسی پشت هواپیماهای مسافربری پنهان شدند تا در صورت دفاع ضد هوایی سوریه این هواپیماها هدف قرار بگیرند که در آن صورت چنان رخدادی آنهم در آستانه ی کریسمس و آغاز سال نوی میلادی بازتاب خبری گسترده یی یابد و نتیجه ی آن چه بسا منتفی شدن خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و حتی حمله به سوریه ممکن شود.

در سوی دیگر اما، هیاتهایی از ترکیه و نیز کردهای سوریه در مسکو هستند تا به دنبال اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه بر سر کنترل این مناطق به تفاهم برسند. مصر هم از سوی کردها با دولت سوریه در حال مذاکره است. کردها در موقعیتی نیستند که بتوانند از نمد مذاکرات در مسکو برای خویش کلاه خودگردانی بدست آورند. احتمالا دولت سوریه با خودگردانی موافقت نخواهد کرد و ضدیت ترکیه هم که آشکار است و افزون بر آن روسیه میخواهد ترکیه ی عضو ناتو را نزدیک به خود حفظ کند.

پیشنهاد ترامپ در همین مقطع زمانی اگر صرفا پاسخی به فشار مخالفان خروج نباشد احتمالا برای ترغیب ترکیه به پذیرش آن است در برابر پیشنهادهای روسیه چون به ترکیه این فرصت را میدهد که در خاک سوریه بماند. روسیه با چنین طرحی مخالف است و طرح خروج نیروهای خارجی از سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن را دنبال میکند. گمان اینست که یکی از راه حلهای پیشنهادی روسیه ادغام کامل یگانهای مدافع خلق کردها در ارتش سوریه باشد تا به این وسیله از درگیری با ترکیه جلوگیری شود و نگرانی امنیتی ترکیه هم بر طرف. در آستانه ی آغاز گفتگوها میان روسیه و ترکیه، وزیر کشاورزی روسیه نیز اعلام کرد که واردات گوجه فرنگی از ترکیه دو برابر خواهد شد که بعید است چنین همزمانی تصادفی باشد و میتوان آنرا به تمایل به همراهی اقتصادی بیشتر با ترکیه و در ازای آن خواست همکاری با روسیه در جریان مذاکرات تعبیر کرد. به نظر میرسد تصمیم ترکیه در همراهی با پیشنهادات مسکو یا واشنگتن تا حد زیادی تعیین کننده ی آینده ی شمال سوریه باشد.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 675  راه توده -  13  دیماه  1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت