راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وبا و گلوله

جان مردم را

در یمن می گیرد!

خبرگزاری ریا نووستی

ترجمه – آزاده اسفندیاری

 

 

 

جنگ عربستان و نیروهای ائتلاف در یمن، بیش از ده هزار کشته و دهها هزار زخمی بر جای گذاشته و دوسوم مردم این کشور را نیز به دام قحطی و گرسنگی کشانده است. همچنین هزاران کودک گرفتار  وبا هستند.  تا به حال بیش از 1500 نفر بر اثر وبا جان باخته اند.

روز 23 ژوئن خانم« بتینا لوشر» رئیس برنامه غذایی سازمان ملل متحد طی اطلاعیه ای اعلام کرد: «مردم یمن در آستانه گرسنگی قرار گرفته اند. از جمعیت 24 میلیونی کشور یمن دو سوم آن دچار گرسنگی شدید هستند و بقیه را نیز گرسنگی تهدید می کند.»

سازمان برنامه غذایی سازمان ملل، انتظار داشت با دریافت بودجه، برای 6.8 میلیون نفر در مناطقی که در معرض گرسنگی هستند، غذا تهیه کند که متاسفانه این بودجه توانست تنها 3.3 میلیون نفر را پوشش بدهد.

اجرای فوری تامین بودجه جهت مبارزه با گرسنگی در یمن از ماه ژوئن تا نوامبر امسال، مبلغ 442.500 میلیون دلار برآورد شده است.

سازمان جهانی غذای سازمان ملل، بر این نظر است که جهت رساندن مواد غذایی و کمک دارویی به افراد مبتلا به وبا در یمن بیش از صد مرکز پزشگی- درمانی در این کشور مورد نیاز می باشد. در شرایط فعلی، بیماری وبا در 19 استان از 22 استان یمن شیوع پیدا کرده است.

خبر گزاری رویتر به نقل از« نیویو زاگاریا» نماینده سازمان بهداشت جهانی نوشت: تا کنون در یمن 246 هزار نفر به بیماری وبا مبتلا گردیده اند.

در ارتباط با وخامت اوضاع در یمن، رئیس صندق کودکان سازمان ملل قبلا اعلام کرده بود، اگر جنگ فاجعه بار در این کشور ادامه پیدا کند، تا اواخر ماه اوت سال جاری تعداد مبتلایان به بیماری وبا به بیش از 300 هزار نفر خواهد رسید.

کارشناسان بهداشت جهانی سازمان ملل بر این عقیده هستند که شیوع بیماری وبا در یمن ناشی از جنگ دو ساله و تخریب زیر ساخت ها در این کشور می باشد.

بیماری وبا در اثر محیط آلوده منجر به اختلال حاد روده می شود و موجب اسهال و استفراغ ممتد و از دست دادن آب بدن می گردد و در نهایت به مرگ بیمار منتهی می شود.

یاد آوری می شود به دنبال بحران های اجتماعی ناشی از سیاست های منصور هادی رئیس جمهور وابسته به عربستان سعودی، گروه ها و احزاب مختلف از جمله شیعیان حوثی، طرفداران حزب سوسیالیست یمن و علی عبداله صالح رئیس جمهور اسبق این کشور و ... طی نبرد هایی بخش وسیعی از یمن را از دست نیروهای ارتش منصور هادی آزاد کردند. منصور هادی به عربستان گریخت و متعاقب آن ارتش عربستان سعودی ماه مارس 2015 با کمک برخی از کشور های عربی و منطقه با هماهنگی ایالات متحده آمریکا و انگلستان، ائتلاف جنگی علیه یمن تشکیل دادند و با بمباران زیر ساخت های اقتصادی این کشور، شرایط اسفناکی را برای مردم یمن رقم زده اند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 605  راه توده -  15 تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت