راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیمان شانگهای

با اهدافی دیگر

در برابر پیمان ناتو

گردآوری و ترجمه

از تلویزیون 24 روسیه

آزاده اسفندیاری

 

 

روز هشتم و نهم ماه ژوئن هفدهمین اجلاسیه تاریخی رهبران کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

در این اجلاسیه دو کشور هندوستان و پاکستان که عضو ناظربودند به جمع اعضای اصلی پیوستند. عضویت این دو کشور از آن رو حائز اهمیت است که دارای جمعیت و مساحت زیاد می باشند و صاحب قدرت اتمی هستند. در شرایط فعلی حدود نیمی از جمعیت جهان که تولید کننده یک چهارم تولید ناخالص ملی جهانی هستند، در یک سازمان متحد شده اند. به همین مناسبت "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه از بالا رفتن نفوذ هر چه بیشتر کشورهای ارو- آسیا سخن گفت و حضور دبیر کل سازمان ملل در این اجلاسیه را از بالا بودن اعتبار سازمان همکاری شانگهای دانست.

ناظران سیاسی بر این عقیده هستند که با بالا رفتن پرچم هشت کشور مهم جهانی در یک تشکیلات جدید، هشت کشور با کیفت متفاوت در جغرافیای سیاسی جهان متحد شدند.

دستآورد مهم دیگر عضویت هندوستان و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای، امکان پذیر بودن مذاکره رو در روی دو کشور بر اساس اعتماد متقابل می باشد. احتمالی که کشورهای غربی بعید می دانستند. دستآورد مهم دیگر، امضای سند مبارزه با افراط گرایی توسط کلیه اعضا است.

در اجلاسیه آستانه "ولادیمیر پوتین" طی سخنان خود گفت: " این یک واقعیت است که گسترش سازمان همکاری شانگهای منجر به قدرتمندی این سازمان در زمینه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی  و کمک های انسانی متقابل خواهد بود.عملیات گروه تروریستی داعش در شهر سن پترزبورگ ( لنین گراد) که اخیرا اتفاق افتاد، نشان داد که گروه های تروریستی در تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، فعالیت مخفی دارند و در صدد هستند تا از آرامش و ثبات در آسیای مرکزی و جنوب روسیه جلوگیری کنند. به همین مناسبت باید سازمان خدمات ویژه ضد تروریستی را با هماهنگی یکدیگر تقویت کنیم" .

رئیس جمهور قزاقستان "نور سلطان نظر بایف" نیز در سخنانی گفت: " برای همه ما روشن است که این روزها روسیه در یک مبارزه قاطع با گروه های تروریستی قرار دارد، خصوصا در جمهوری عربی سوریه. ما باید با همکاری همه جانبه خود به خط مشی جهانی روسیه جهت مبارزه بی امان با ارتش تروریست ها به ویژه در افغانستان بپیوندیم. امروز اگر نتوانیم تروریست ها را در افغانستان سرکوب کنیم در آینده مجبور هستیم با خسارت های بیشتر در آسیای مرکزی با آن ها رو در رو بجنگیم".

در یک سخنرانی دیگر "ولادیمیر پوتین" در مورد خطر تروریسم تاکید کرد: " پانزده سال پیش، ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان خود در سازمان نظامی ناتو، تحت عنوان مبارزه با طالبان وارد افغانستان شدند اما وضعیت در این کشور روز به روز سخت تر و پیچیده تر می شود. حتی می توان گفت در شرایط حاضر تروریسم کل منطقه را مورد تهدید قرار داده است.

آمریکا تلاش دارد تا متحدین اروپایی خود را به سهم گیری بیشتر در مورد مسئله افغانستان وادار کند. ما و شما می دانیم که جلسه اخیر سران نظامی ناتو نشان داد، اروپایی ها به چنین امری مایل نیستند. بنا بر این، سازمان همکاری شانگهای- افغانستان که سال 2009 همکاری خود را به حالت تعلیق در آورد، باید مجددا فعالیت خود را از سر بگیرد .

این موضوع روشن است که مسائل داخلی افغانستان تنها راه حل نظامی ندارد. رئیس جمهور افغانستان" غنی" و دیگر سرانی که در این جلسه حضور دارند از اهمیت این موضوع مطلع هستند.

همچنین باید سپاسگزار رئیس جمهور قزاقستان بود که شرایط را برای تشکیل این اجلاسیه و مذاکرات چند جانبه در باره سوریه فراهم کرد" .

 در اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای" شین جین پینگ" رئیس جمهور جمهوری خلق چین طی سخنانی گفت: "چین با توانایی عظیم اقتصادی خود می تواند پروژه جاده ابریشم را که به صورت کریدوری بین آسیا و اروپا خواهد بود عملی سازد. در این طرح قرار است با ایجاد بزرگراه های متعدد قدم به قدم طرح های توسعه مناطق آزاد تجاری بین کشورهای مختلف سازماندهی شود" .

در حاشیه اجلاسیه آستانه "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد وضعیت کنونی سازمان همکاری شانگهای، گفت که هیچ کس در موقعیتی نیست که بتواند با سازمان همکاری شانگهای رویارویی و مقابله کند. برنامه و خواست اعضای سازمان شانگهای بر این است که هیچ کس در هیچ کجا و هیچ موقع نتواند ثبات و امنیت جهان را به خطر بیاندازد.

لازم به یاد آوری است که ایران در سال 2005 برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای تقاضا داد و به عنوان عضو ناظر پذیرفته شد اما از سال 2009 در اثر تحریم های سازمان ملل این تقاضا از طرف اعضای وقت سازمان همکاری شانگهای به حالت تعویق در آمد. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی مجددا تقاضای عضویت تکرار شد و در اجلاسیه اخیر، ایران بار دیگر به عنوان عضو ناظر پذیرفته شد و قرار است عضویت دائمی ایران در جلسه بعدی مورد بررسی قرار گیرد. از طرف ایران جواد ظریف وزیر امور خارجه در اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد.

در حال حاضر سازمان همکاری شانگهای از هشت عضو اصلی، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان و اعضای ناظر، ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس تشکیل شده است.

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 602  راه توده -  25 خرداد  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت