راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ناقوس وحشت
از برج بورس ها
به صدا در آمده!

"سیاوش آشوری"


آنچه که در انتخابات ریاست جمهوری در امریکا روی داد یک حادثه حساب نشده نبود، بلکه برعکس، حادثه ای بود برخاسته از بحرانی که گریبان امریکا را گرفته است. این بحران در درجه اول اقتصادی است و سپس بازتاب ها و نتایج آن در تمام سطوح جامعه نمایان و در حال شدت است. ترامپ و آنها که او را سکاندار کردند تا همگی راهی برای نجات اقتصادی متلاشی شده امریکا پیدا کنند، گام به گام و اغلب با تغییر شعارهای انتخاباتی راه حل هائی را به اجرا می گذارند: خروج از تجارت آزاد، لغو پیمان نفتا، لغو پیمان محیط زیست فرانسه، دامن زدن به تشنج و حالت نظامی در خلیج فارس، گرفتن گریبان قطر بعنوان رقیب امریکا در بازار گاز، تولید و استخراج نفت در آلاسکا، نقشه دراز مدت ایجاد بحران نفتی در خلیج فارس، اروپا، هند و سرانجام چین، بی نیاز ساختن امریکا از واردات نفت، پیش بینی تامین سوخت با سوخت های فسیلی استخراجی در امریکا که هم تولید کار می کند و هم بخشی از سوخت را تامین می کند. بتدریج نوک کوه یخ از آب بیرون می آید و همه جهان خواهند دید که تمام این دست و پا زدن ها برای نجات کشتی در حال غرق امریکا بعنوان رهبر جهان سرمایه داری است. مالیات سنگین از واردات، شمشیر از رو بستن برای اروپائی ها و بویژه آلمان، با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن روسیه برای جلوگیری از نزدیکی اروپا به این کشور و ضمنا رساندن خود به بازار آن کشور، تلاش برای جلوگیری از شتاب گسترش روابط همه جانبه چین و روسیه، وحشت از پایان طرح تاریخی جاده ابریشم که چین را به اروپا و آسیا وصل می کند، وحشت از دو پیمان شانگهای و "بریکس".... همه اینها یک مجموعه ای را تشکیل میدهند که نامش بحران در امریکا و تلاش برای عبور از آنست. تلاشی که با حوادث مهیبی می تواند همراه شود. این بحران را از نگاه بزرگترین کارشناسان اقتصادی امریکا که هفته گذشته منتشر شد بخوانید:

بازار سهام در آستانه فروپاشی

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران درباره فروپاشی ناگهانی بازار سهام در بورس های بزرگ جهانی هشدار میدهند. "جیم راجرز" موسس "کوانتوم فاند" به همراه جورج سوروس، میگوید: "فروپاشی بازار سهام 68 تریلیون دلاری میلیونها آمریکایی را جارو میکند."
مارک فیبر سرمایه گذار سویسی هم اخیرا به شبکه CNBC گفت که سرمایه گذاران بازار سهام روی کشتی تایتانیک نشسته اند و "سهام در آستانه بزرگترین سقوطی است که تا به حال به خود دیده است."
اندرو سمیثرز موسس شرکت سمیثرز نیز هشدار میدهد: "80 درصد بازار سهام بالاتر از آنچه می ارزد، ارزشگذاری شده است." وی میگوید که تنها در 1929 و 1999 سرمایه گذاری در بازار سهام اینچنین پرخطر بوده است و در آن دو مورد میدانیم چه اتفاقی افتاد؛ ارزش سهام به ترتیب 89 و 50 درصد سقوط کرد.
حتی به نظر رویال بانک اسکاتلند، بازارها نشانه هایی بدست میدهند که بسیار شبیه سال 2008 است که به بحران مالی انجامید. آنها به مشتریانشان گفته اند که "هر چه" دارند بفروشند "چرا که که وقتی بحران برسد همه به دنبال راه خروج هستند."
سهام شرکتهای معتبری مانند اپل، مایکروسافت و IBMهم مصون نمانده و سقوط خواهند کرد.
اما هشدار مهمتری هم هست. دیل دیویدسون اقتصاددانی است که بحرانهای 1999 و 2007 را بدرستی پیش بینی کرد. او میگوید: "سه نشانه وجود دارد که آشکارا به شما میگوید هر چه دارید بفروشید. سقوط 50 درصدی نه در دوردست که در همین نزدیکی است." و وقتی دیویدسون اینرا میگوید بهتر است آنرا جدی گرفت. پیش بینیهایش آنقدر دقیق بوده اند که برای مشاوره به روسای جمهور پیشین ایالات متحده دعوت میشده از آن جمله رونالد ریگان، بیل کلینتون. او دوست و معاشر جورج بوش پدر، ستیو فوربز، دونالد ترامپ، مارگارت تاچر، سر راجر داگلاس و بوریس یلتسین هم بوده است.
آنها میدانند که پیش بینی های دیویدسون پشتوانه ی کافی دارد و اخیرا هم در یک ویدیو با نمودار و تحلیل نشان داد که سقوط 50 درصدی بازار سهام بزودی اتفاق می افتد. به نظر دیویدسون مهمترین عامل سقوط ارتباطی به فروپاشی اقتصاد چین، گمانه زنی های وال استریت یا انتخابات ریاست جمهوری ندارد. شرکت او بیش از 10 میلیون دلار برای رساندن پیامش به شمار هر چه بیشتری از مخاطبان خرج کرده است. ویدیوی او را میتوانید از اینجا ببینید.
https://pro.strategicinvestment.com/p/NDPCOL9/PNDPR903/?h=true

"اشتباه احمقانه ی" آمریکا درباره روسیه
جیم راجرز سرمایه گذار معروف که هشدارش را در باره سقوط بورس سهام در بالا خواندید در یک اظهار نظر دیگر معتقد است تحریم های آمریکا علیه روسیه درعمل به این کشور کمک کرده است. این تحریمها را اوباما در 2014 هماهنگ با اروپا برای تنبیه پوتین بدلیل الحاق کریمه به روسیه و حمایت از استقلال خواهان شرق اوکراین وضع کرد. به گفته راجرز این تحریمها بیش از یک "اشتباهی احمقانه" نبود و باعث شد روسیه قویتر و بیشتر به خود متکی شود. وی به اسپوتنیک نیوز گفت: "نخستین بار نیست که مسیر تاریخ بوسیله ی بوروکراتهای نادان تغییر میکند. آمریکا به پای خودش شلیک کرد و کشاورزی روسیه شکوفا شد."
به عقیده وی آثار تحریمها ماندگار خواهد بود و "وقتی کشاورزان فوت و فن کار را یاد گرفتند ادامه هم میدهند."
درواقع به گزارش فایننشال تایمز صادرات کشاورزی روسیه از فروش تسلیحات پیشی گرفته و پس از نفت و گاز در مقام دوم قرار گرفته است. روسیه هم اکنون بزرگترین صادرکننده ی غله در جهان است و این در پی تحریمها بدست آمده است. راجرز معتقد است یکی از پیامدهای مهم تحریمها و شاید مهمترین آن نزدیکی بیشتر روسیه و چین به یکدیگر است. "وقتی به فرودگاه مسکو یا سن پترزبورگ میروید همه جا چینیها را میبینید." روسها و چینی ها میخواهند از تجارت بر اساس دلار و یورو به طلا روی بیاورند. "آنها از دستکاری قیمت طلا بوسیله بانکهای غربی برای حمایت از دلار به تنگ آمده اند و برای به زانو درآوردن دلار به عنوان یک راه حل در پی ایجاد بازار تجارتی نوینی بر اساس طلا هستند."
اکنون با رشد اقتصاد روسیه، رسیدن به این هدف بیش از هر زمان دیگر محتمل است و چنانچه تجارت بر اساس طلا به دیگر کشورهای بزرگ هم راه یابد، باعث هجوم برای سرمایه گذاری در فلز زرین میشود و سرمایه گذاران خبره که این رویه را شاهد هستند روی استخراج طلا سرمایه گذاری خواهند کرد!
 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 603  راه توده -  اول تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت