راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غفلت مردم

فاجعه بزرگ

انتخابات 96 است!

 

  

هفته گذشته فضای انتخاباتی در کشور زیر فشار نیروهای راست و دستگاه قدرت انتصابی و غیرپاسخگو به نحو خطرناکی به تندی گرائید. از مدتها پیش آشکار شده بود که قدرت انتصابی تاب تحمل قدرت انتخابی و پذیرش رای مردم و انتخاب حسن روحانی برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری را ندارد. طرح آنها، برخلاف انتخابات گذشته، این بار نه تحمیل یک مهره خاص به مردم بلکه حذف حسن روحانی به هر بهاء بود و هست. مخالفان حسن روحانی ناامید از آنکه در یک انتخابات سالم و شرافتمندانه پیروز شوند همه امکان‌های تخریبی خود را علیه دولت وی به کار گرفته‌اند. از کارشکنی چهارساله و سم پاشی شبانه روزی در صدا و سیما گرفته تا دروغپردازی‌های نجومی و تهمت‌های زشت بیسابقه علیه دولت و شخص روحانی به سکه رایج تبدیل شده است. همه خیانت‌ها و فجایع سی سال گذشته، همه فقر و فساد و تبعیض و اختلاس و دروغ و خالی شدن روستاها و حاشیه نشینی دهها میلیونی در کنار شهرها، بیکاری گسترده، فقر خانوار کارگری، سقوط طبقه متوسط، موج ناهنجاری‌های اجتماعی و انحطاط اخلاقی و تبدیل سپاه پاسداران، بسیج و نهادهای امنیتی به حافظان این وضع فلاکت بار، خلاصه محصول پوسیده و کرم زده 30 سال رهبری آقای خامنه‌ای امروز به حساب 4 سال دولت روحانی گذاشته شده است. گویا آقای روحانی یک "بهشت" را از آقای خامنه‌ای تحویل گرفته و آن را در مدتی کوتاه به جهنم تبدیل کرده است.

خود رهبر و همه کسانی که 30 سال در بالاترین نهادهای قدرت انتصابی، کشور را به مرز فروپاشی کشانده بودند اکنون بجای پاسخگویی به مردم به "اپوزیسیون" تبدیل شده‌اند و می‌خواهند که حسن روحانی بجای آنان پاسخگوی گذشته باشد. همه اینها با هدف ایجاد تحریک و درگیری است تا این انتخابات را هم مانند انتخابات سال 88 در فضای ترس و وحشت برگزار کنند و مردم را خانه نشین کنند. بیاد داریم که در انتخابات 88 نیز به ستاد میرحسین موسوی در همان روز انتخابات و حین برگزاری رای گیری حمله کردند و اعضای آن را بازداشت کردند. همان شب، هنوز درهای حوزه‌های رای گیری بسته نشده کامیون‌های نظامی و سپاهی را در خیابان‌ها مستقر کردند و به این ترتیب علیه مردم و رای آنان به میرحسین موسوی کودتا کردند.

فضای انتخابات اکنون نیز به همین سمت می‌رود. جناح راست و آقای خامنه‌ای که از پاسخگویی 30 سال گذشته رهبری خود وحشت دارد تصمیم گرفته است به هر قیمتی حسن روحانی را سرنگون کند. آنها می‌خواهند روحانی، هواداران وی و مردم را در برابر یک دو راهی بگذارند: یا مردم خود از سر راه قدرت کنار می‌روند و اجازه می‌دهند که روحانی در انتخابات بازنده شود و مسالمت آمیز کنار رود و سرنوشت میرحسین موسوی یا کروبی را پیدا نکند؛ یا قدرت حاکم با زور و تکرار سناریوی سال 88 این کناره گیری را به روحانی تحمیل و او را مانند موسوی از صحنه سیاسی حذف خواهد کرد. سخنان روز گذشته (چهارشنبه) رهبر در جمع نیروهای مسلح معنایی جز این ندارد. هم جایی که این سخنان را ایراد ‌کرد (در حضور فرماندهان سپاه و ارتش و به بهانه جمع کردن دانشجویان دانشگاه امام حسین سپاه) و هم محتوای آن تهدید مردم بود.  

ایشان در این سخنرانی پس از اینکه ناراحتی خود را از انتخابات در جمهوری اسلامی بیان کرد و آن را زمینه‌ای دانست که "میتواند مایه‌ ضعف و سستی و ایجاد مشکلات بشود" گفت: "دشمن در سال ۸۸ هم با حماقت به این فکر افتاد که بر جمهوری اسلامی به این عظمت اثر بگذارد... اگر کسی بخواهد علیه امنیت کشور قیام کند، قطعاً با عکس‌العمل و واکنش سخت مواجه خواهد شد. در انتخابات باید امنیت کشور بصورت کامل محفوظ بماند."

این سخن رهبر که در انتخابات امنیت کشور محفوظ بماند زمزمه‌ایست برای به خیابان کشاندن کامیون‌ها و نیروهای مسلح به خیابان‌ها، این بار به بهانه حفظ امنیت مردم. افشاگری وزیر اطلاعات درباره کشف تی شرت‌های انتخاباتی علیه حسن روحانی که به گفته وی قرار بوده عده‌ای آن را بپوشند و با عده‌ای دیگر که به عنوان طرفدار روحانی وارد عمل شده درگیر شوند و فیلمبرداری کنند در واقع تمرین برای امنیتی کردن فضاست که رهبر وعده اجرای آن را در برابر نیروهای مسلح داده است.

خویشتنداری و آرامش حسن روحانی در برابر موج بیسابقه دروغ ها، تهمت ها، حملات و وعده‌های پوچ و بی‌بها در جریان مناظره‌های تلویزیونی به احتمال زیاد ناشی از آگاهی او از سیاست جناح راست و بیت رهبری برای امنیتی کردن فضای انتخابات و تدارک کودتا بوده است. ولی ادامه این خویشتنداری در شرایطی که جناح راست آشکارا لگام بریده و تدارک کودتا می بیند یعنی تن دادن به برکناری مسالمت آمیز و این فاجعه ایست هولناک ‌تر از فاجعه پیروزی احمدی نژاد در انتخابات 84. اگر قدرت تصمیم به سرنگونی حسن روحانی گرفته است باید خود را برای تکرار سال 88 آماده کند و خطر تقابل با مردم و هزینه سنگین آن را هم بپذیرد. راهی جز این برای خنثی کردن کودتای بسرعت در حال تدارک و اجرا علیه دولت روحانی وجود ندارد، به ویژه که برخلاف سال 88، دولت و وزارتخانه های تعیین کننده اطلاعات و کشور به طور کامل در دست کودتاچیان نیست. در این میان فاجعه بار تر از این نیست که انتخابات تحریم شود و مردم غافل از این شرایط و تدارکات نسبت به شرکت درانتخابات بی تفاوت شوند. درست همان نیروئی که اگر پای صندوق های رای بیاید رای آن به روحانی است.

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 597  راه توده -  21 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت