راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیوند استراتژیک

چین و ازبکستان

روزنامه پرواودا

آزاده اسفندیاری

 

روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه می اجلاس بزرگی به ابتکار جمهوری خلق چین با حضور نمایندگان 68 کشور جهان با نام " یک مدار، یک گزینه " در پکن برگزار شد. در این همایش 29 تن از سران کشور های مختلف حضور داشتند.

بر اساس ارزیابی برخی از سیاستمداران آمریکایی اجلاس مذکور رقیب اجلاس گداووس" و گردهمایی 20 کشور برتر جهان ( جی 20) خواهد شد.

از جمله 29 رهبر کشورهای شرکت کننده در اجلاسیه پکن "شوکت میرزایف" رئیس جمهور جدید ازبکستان بود.

رئیس جمهور ازبکستان پس از بازگشت از این اجلاس، از بستن قراردادهای مختلف اقتصادی در عرصه های صنعتی، کشاورزی و نفت و گاز به ارزش  بیش از 20 میلیارد دلار و امضای قرارداد های استراتژیک با همسایه بزرگ کشور خود "چین" سخن گفت.

پس از انتخاب شدن میرزایف به ریاست جمهوری در ازبکستان، در ماه های گذشته، ارتباط دیپلماتیک با کشورهای مختلف جهان سرعت چشم گیری گرفته است.  ابتدا برخی از مقامات وزارت امور خارجه و نظامیان آمریکایی از ازبکستان دیدار کردند. در ادامه تحولات دیپلماتیک، رئیس جمهور این کشور از قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و در روزهای گذشته، دیدار از جمهوری خلق چین دیدن کرد. ازبکستان برای ایجاد تحول و پیشرفت خود سعی می کند تا درهای کشور را به روی یک کشور خاص باز نگذارد بلکه به ارتباط های جهانی ازبکستان با جهان تنوع ببخشد. البته آخرین سفر خارجی و آمار مسافرت های شوکت میرزایف به کشورهای مختلف، معنی خاصی را نشان می دهد. تاشکند نمی تواند چشم بر رشد و ترقی همسایه بزرگ خود ببندد، کما این که تا به حال پکن اصلی ترین شریک تجاری ازبکستان بوده و بیشترین سرمایه گذاری ها را در این کشور انجام داده است. تونل راه آهن 19 کیلومتری کامچیک که یکی از بزرگترین طرح های منطقه ای است توسط یک شرکت چینی ساخته شده است.

سفر رئیس جمهور ازبکستان قطعا به استحکام روابط دو کشور انجامیده است. امضای  105 سند قرار داد به ارزش 23 میلیارد دلار گویای تقویت روابط طرفین می باشد. طیف وسیعی از رشته های صنایع شامل توسعه صنعت نفت و تصفیه آن، صنایع پتروشیمی، حمل و نقل کشاورزی ... برنامه رساندن گاز ازبکستان به جمهوری خلق چین در یک برنامه 3 ساله از این جمله هستند. در قرار داد دیگری چین تعهد کرده است تا کارخانه ای را برای تولید سوخت مایع و تولید سیستم بیوگاز بسازد. در عین حال چین برای تامین توسعه سیستم برق آبی ازبکستان 3 میلیارد دلار اختصاص داده است.

از سوی دیگر شوکت میرزایف تحولات عمیق و وسیع اجتماعی جمهوری خلق چین را تحسین آمیز خواند و علاقمندی خود را در تقویت هر چه بیشتر نزدیکی پکن و تاشکند ابراز نمود. در همین زمینه رئیس جمهور چین نیز در مورد روابط دو کشور گفت: "هدف ما داشتن یک برنامه استراتژیک و راهبردی میان دو کشور است که مبتنی بر اعتماد و منافع متقابل و تداوم آن است. هدف اساسی ما احترام به یکدیگر و تامین منافع اساسی و رفاه مردم جمهوری خلق چین و جمهوری ازبکستان است".

باید یاد آور شد که سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان به پکن خلاصه در شرکت کردن در اجلاس جهانی " یک مدار، یک گزینه " نبود بلکه زدن مهر تایید بر روابط همه جانبه پکن و تاشکند در راستای یک وحدت استراتژیک و راهبردی بین دو کشور بوده است. برای ازبکستان چین همسایه بزرگ و قدرتمندی است که می تواند این کشور را به لحاظ صنعتی و تکنولوژی مدرن و باز کردن راه به بازار تجارت جهانی یاری برساند.

ازبکستان بر سر راه جاده ابریشم قرار دارد و می تواند از چنین موقعیتی به بهترین وجه بهره گرفته و راه تعالی و پیشرفت همه جانبه اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در پیش بگیرد.

 

http://gazeta-pravda.ru/archive/issue/50-30547-16-17-maya-2017-goda/strategicheskiy-dialog-s-velikim-sosedom/

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 597  راه توده -  28 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت