راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جهان هستی

با بمباران اتمی

میشود جهان نیستی

راشا تودی- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

سایت روسیه امروز مقاله تحلیلی « دیوید برسان» زمین شناس آمریکایی را در رابطه با انفجار بمب های اتمی و تاثیر تخریبی آن ها بر روی کره زمین به نقل از مجله آمریکایی«فور بیس» باز تاب داده است.

استفاده هر چند محدود از بمب اتمی در یک محل، می تواند خطر یک پائیز اتمی را برای جهان به وجود بیاورد. خاکستر و گرد و غبار ناشی از انفجار بمب اتمی، منجر به تشکیل لایه هاییدر جو زمین خواهد شد که مانع از تابش خورشید بر روی زمین می شود. در نتیجه شرایط آب و هوایی زمین تغییر خواهد کرد و متعاقب آن گرسنگی همگانی و در گیری های غیر قابل پیش بینی را در پی خواهد داشت.

اول ماه نوامبر 1983 دانشمندان اتحاد شوروی و ایالات متحده آمریکا و کارل ساگان، خبرنگار در میز گردی در باره پیامد های احتمالی انفجار بمب اتمی به بحث و گفتگو پرداختند. دانشمندان بر این نظریه بودند که با وجود تخریب فوری زیر ساخت ها و کشتار میلیون ها نفر انسان، پی آمد های دراز مدت یک درگیری هسته ای نیز قابل تصور می باشد.

انفجار چند صد بمب اتمی، زمستان هسته ای را در بر خواهد داشت که تاثیرات ویران کننده ای بر محیط زیست و مواد غذایی جهان خواهد داشت. با کاهش دمای کره زمین زمین قرن ها دچار زمستان هسته ای خواهد شد که از رشد و نمو همه رستنی ها جلو گیری خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، جمهوری خلق چین، هند، پاکستان، اسرائیل و جمهوری دمکراتیک خلق کره، دارای سلاح های اتمی هستند که می توانند بمب های خود را با هواپیما و یا با قرار دادن بر روی موشک، به نقاط مورد نظر پرتاب کنند. حتی  یک بمب هسته ای نسبتا کوچک با قدرت تخریبی 150 هزار تن معادل تی ان تی (همان نیروی بمبی که آمریکا بر شهر هیروشیما انداخت) می تواند شهر مورد نظر را با مساحت 1300 کیلو مترمربع نابود سازد.

در نتیجه یک جنگ هسته ای با استفاده از 50 تا 100 بمب اتمی با قدرت بمب استفاده شده در هیروشیما، بین 5 تا 6 میلیون تنُ گرد و غبار و خاکستر تولید خواهد کرد که لایه های فضا را می  پوشاند و تخریب هسته ای بر زمین باقی خواهد ماند. دما تا 25 سال به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت و در نتیجه رویش رستنی ها، در سال به 10 تا 40 روز کاهش می یابد و کاهش تولید محصول موجب قحطی بزرگ خواهد شد.

با تغییر دمای زمین، شرایط اقلیمی تغییر خواهد کرد. فصل بارندگی که عمدتا در آسیا می بارد،به 20 تا 80 در صد کاهش خواهد یافت. تغییرات آب و هوایی می تواند در آفریقا، استرالیا، آمریکای شمالی و جنوبی تاثیرات به مراتب بد تری به وجود بیاورد. حدود یک میلیارد انسان در معرض گرسنگی قرار خواهند گرفت. شورش هایی در مقیاس بزرگ بر پا خواهد شد و در گیری های جدید برای دستیابی به منابع حیاتی همه گیر می شود.

تاریخ گواهی می دهد که بشریت تا به حال شرایط دشواری را پشت سر گذاشته است. به عنوان نمونه در سال های 1200 تا 1850 اروپا یخبندان کوچکی را تجربه کرده است. فصل زمستان و تابستان بطور غیر معمول باعث کاهش تولید محصول گردید. گرسنگی و شورش دهقانان، سراسر اروپا را فراگرفت و این قاره را به هرج و مرج کشاند. در همان زمان اندونزی و چین با قحطی بزرگی مواجه گردیدند.در سال های 1640 تا 1644 قاره آفریقا یک قحطی ویرانگر را پشت سر گذاشت.

علت دقیق پدیدار شدن یخبندان کوچک هنوز بدرستی معلوم نیست. شاید بتوان دلیل آن را فوران آتشفشان هایی دانست که در آن زمان در اندونزی، ایسلند و آمریکای مرکزی شروع به فعالیت کردند. با بروز آتشفشان ها، توده های خاکستر و ترکیبات شیمیایی، در جو زمین قرار گرفتند و از بروز تابش خورشید جلوگیری کردند که نتیجه آن سردی زمین را در پی داشت.

به این ترتیب باید از همه فرصت ها بهره گرفت و نشست تاریخی دانشمندان در سال 1983 را بار دیگر زیر ذره بین گذاشتتا از هر گونه جنگی، خصوصا جنگ اتمی جلو گیری کرد. در غیر این صورت بشریت بر لبه پرتگاه نیستی قرار خواهد گرفت.

 

https://russian.rt.com/inotv/2017-08-13/Obozrevatel-Forbes-dazhe-lokalnaya

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 617  راه توده -  6 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت