راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنایت در یمن

زیر سقف

سکوت جهانی!

سایت روسیه امروز

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

 

 از ماه مارس 2015 تا به امروز در اثر جنگ یمن که به رهبری عربستان علیه مردم این کشور ادامه دارد و از پشتیبانی آمریکا و انگلستان برخوردار است، دهها هزار نفر کشته و صد ها هزار نفر زخمی شده اند. تخریب ساختمان ها و منازل مسکونی و آواره شدن میلیون ها نفر از حساب بیرون است.

با وجود تظاهرات مردم در اعتراض به جنگ در شهر صنعا پایتخت یمن، بمباران مردم توسط ائتلاف کشورهای همسو با عربستان همچنان ادامه دارد و کشور های غربی با بستن چشمان خود تحت عنوان "مبارزه با تروریسم" توسط عربستان، از رساندن هرگونه کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور خود داری می کنند.

 از طرف دیگر، ژنرال "جف دیویس" نماینده پنتاگون در مصاحبه با "آسوشیتد پرس" گفت: تنها در روز دوم مارس، نیروی هوائی آمریکا 30 مرتبه مواضع نیروهای "القاعده" در یمن را بمباران کرده است (سال هاست که نیروی هوایی آمریکا تحت عنوان مبارزه با تروریسم و "القاعده" محله های مسکونی را در نقاط مختلف یمن بمباران می کند.م).

فیلم ها و عکس هایی که اخیرا توسط خبرگزاری "روپتلی" از شهر حدیده یمن گرفته شده، کودکانی را نشان می دهد که از بی خانمانی و گرسنگی در آستانه فاجعه انسانی قرار دارند. بر اساس گزارش یونیسف براثر دوسال جنگ در یمن حدود نیم میلیون کودک در این کشور در شرایط نیمه گرسنه قرار گرفته اند.

در بخش دیگری از فیلم های پخش شده توسط "روپتلی" شهر صنعا که زمانی از پر رونق ترین شهر های یمن بود، در اثر بمباران هواپیماهای سعودی به ویرانه تبدیل شده است. خیابان ها خالی از جمعیت است و گوئی همه جا خاکستر مرگ پاشیده شده است. بنا بر گفته تعدادی از اهالی شهر صنعا، "از زمان بمباران ائتلاف هیچ گونه کمکی از هیچ نهاد و یا کشوری دریافت نکرده ایم. خانه ها و ساختمان ها بر سر ما تخریب شده اند و ما از هر گونه امکان زندکی اعم از تشک، رو انداز و خوراکی محروم هستیم".

در بخش دیگری از فیلم، زنی را نشان می دهد که با فرزندان خود در شهر صنعا مانده است. این زن می گوید: "هیچ سقفی جز سقف آسمان بر سرمان باقی نمانده است". این زن در ادامه می گوید: "از آغاز حملات راکتی هواپیماهای بمب افکن ائتلاف سعودی- آمریکایی تا به حال، ما بی خانمان شده ایم و هر کجا سر پناهی برای خود ساختیم خراب کردند و فرزندان ما را کشته و یا زخمی کردند".

یکی دیگر از ساکنان صنعا در مورد فاجعه انسانی می گوید: "بیش از یک سال است که در اثر بمباران هواپیما های جنگی ائتلاف سعودی، ما عملا بی خانمان گشته ایم و هیچگونه درآمدی نداشته و توانایی سامان دادن به زندگی خود را از دست داده ایم".

بنا بر گفته شرق شناس "کاترین شاکدام" مقیم لندن، جنگ عربستان بر علیه یمن برای آمریکا از فروش انواع سلاح به این کشور و نیروهای ائتلاف، درآمد های سرشار و سود بی اندازه ای را به همراه داشته است. به همین مناسبت آنچه در یمن به عنوان فاجعه انسانی یاد می شود عواقب آن برای آمریکا اهمیتی ندارد. "شاکدام" ادامه می دهد: " سودبری آمریکایی ها در جنگ یمن دو سال است که ادامه دارد. برای آمریکا اهمیتی ندارد که مردم یمن زیر بمباران های ائتلاف سعودی ها چه بهایی می پردازند و یا چه مصائبی را متحمل می شوند. مهم این است که آمریکایی ها سلاح می فروشند و دستگاه های اطلاع رسانی غربی ریاکارانه آن را برای مردم جهان"مبارزه با ترورسیم" باز تاب می دهند.

در ادامه "کاترین شاکدام" می افزاید: "آنچه در یمن اتفاق افتاده و در حال اجرا جنگ نیست بلکه نابودی میلیونها انسان بی دفاع در یک کشور است. جنگ در یمن یک نسل کشی عیان است. میزان تخریب، تعداد قربانیان، استفاده سیستماتیک از تسلیحات علیه غیر نظامیان، همه مستند هستند و هیچ جای انکار باقی نمی گذارد. جنگ یمن را می توان جنایت بر علیه بشریت نام گذاشت".

به نظر رئیس سازمان حقوق بشر یمن "کیم شریف" سکوت دستگاه های خبری غرب نسبت به جنایاتی که در یمن انجام می شود نشانه روشنی از استاندارد های دوگانه آنها در باره مسائل جهانی است. آنچه در یمن در حال اجراست از دید رسانه های غربی نا مرئی است.

باید توجه داشت که نیروهای ائتلاف سعودی، اساسا مردم غیر نظامی را مورد هدف قرارمی دهند. (گویا مردم یمن از آن جهت مورد کینه غربی ها و شاهان و سلاطین منطقه هستند که زمانی مردمی ترین حکومت را در منطقه داشتند!)

تا به حال 60 در صد مردم یمن از بمباران و راکت پراکنی هواپیماهای سعودی آسیب دیده اند. مدارس یمن بیش از هشتصد بار مورد حمله هوایی قرار گرفته اند. آیا کشتار جنون آمیز مردم بی گناه را می توان به حساب تدارک بازگشت یک رئیس جمهور مطلوب سعودی- آمریکایی گذاشت؟

 مردم یمن به درستی سوال مهمی را مطرح می کنند، "این که چرا سازمان ملل متحد هیچگونه واکنشی در باره نسل کشی در این کشور از خود نشان نمی دهد؟ یمنی ها بر این باور هستند که سعودی ها و دیگر نیروهای ائتلاف در همسوئی کامل با ایالات متحده آمریکا سرگرم جنایت در یمن هستند و رسانه های غربی نیز همسو با سازمان ملل تبدیل به تابعی از اهداف آمریکایی می باشند".

فیلم و عکسها:

https://russian.rt.com/world/article/365526-yemen-gumanitarnaya-katastrofa-ssha

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 589  راه توده -  19 اسفند ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت