راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنگره 19 حزب کمونیست چین

پیش به سوی

رنسانس سوسیالیستی

 در جمهوری خلق چین

روزنامه پراودا

سرگیی کاژمیاکین

"آزاده اسفندیاری"

 

 

نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین که به مدت پنج روز ادامه داشت، با برداشتن یک گام اساسی به سمت سوسیالیسم به پایان رسید. برنامه های پیشنهادی رهبری حزب به کنگره، برای دهه های آینده جهت توسعه کشور و نظم جهانی بر پایه عدالت و برابری به تصویب رسید.

در واشنگتن همچنان براین واقعیت که« جهان آزاد» به رهبری آمریکا برنده شکست کمونیسم و«جنگ سرد» شد داد سخن می دهند. اما با رسیدن دونالد ترامپ، به کرسی ریاست جمهوری آمریکا نیز اهرم ایدئولوژی آمریکایی بر سیاق گذشته رقم می خورد. هسته مرکزی تبلیغات کلیشه ای دولت ایالات متحده آمریکا بر این روال است:«کمونیزم یک تهدید برای غرب است. از اتحاد شوروی گرفته تا کوبا، ونزوئلا و هر جای دیگری از جهان که سوسیالیسم و کمونیسم ریشه دوانده، باعث رنج و تباهی مردم  شده است». دونالد ترامپ در ماه سپتامبر در سازمان ملل قول داد، « آمریکا در برابر استبداد کمونیسم خواهد ایستاد.»

مبنای سیاست خارجی دولت جدید آمریکا پرخاشگری و نشان دادن دشمن ساختگی خارجی است. کاخ سفید تلاش دارد تا نشان دهد جنگ سردی وجود دارد و با اصرار بر این امر، توجه ذهن آمریکایی های میان سال و مسن را برای پشتیبانی اجتماعی از برنامه های خود جلب کند.

هدف اصلی استراتژی دولت جدید آمریکا ایجاد هیستری ضد چینی است. جوزف دنفورد، رئیس کمیته مشترک نیروهای مسلح امریکا در مجلس سنای این کشور گفت:« پکن بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا است. قدرت روز افزون پکن در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، حوزه نفوذ ما را محدود می کند». رکس تیلرسون وزیرامورخارجه آمریکا در آستانه سفر خود به هند اظهار داشت:« ایالات متحده امید زیادی به همسایه های چین برای مهار این کشور دارد.»

مهمترین نکاتی که برای واشنگتن نگرانی فراهم کرده است از این قراراند.

1-توجه جمهوری خلق چین در دریای جنوب چین که پنتاگون در حال برنامه ریزی برای مقابله با طرح های این کشور می باشد.

 2- الزام ایالات متحده در دفاع از متحدین خود که در همسایگی چین هستند.

 3-اجرای پروژه یک مدار- یک گزینه (احیای جاده ابریشم) جمهوری خلق چین. در این زمینه ایالات متحده آمریکا از متحدین خود،هند، ژاپن و استرالیا در خواست کرده است تا در یک پروژه جایگزین با آمریکا همکاری کنند.

در حالیکه مقامات آمریکا به ابرقدرتی آن کشورتاکید دارند، نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین شروع به کار کرد. نخبگان سرمایه داری جهانی به خوبی واقف هستند که با به هم ریختن موازنه قوا، از سال 1991 زمان پسا شوروی، یکی از مهم ترین کشورهایی که نظم نوین جهانی را پذیرا نشد جمهوری خلق چین بود.

ویژگی کنگره نوزدهم حزب کمونیست چین را از نظر نظم، طرح و اجرای برنامه ها، می توان با کنگره این حزب در سال 1945 جهت آمادگی برای به ثمر رساندن انقلاب و کنگره یازدهم سال 1982 جهت تحکیم  اجرای سیاست های رفورم، مبتی بر سوسیالیسم با ویژگی های چین تلقی کرد.

قبل از شروع کار کنگره در پکن، یازده نمایشگاه از دستآورد های برنامه پنجم قبلی حزب که موفقیت چین را در زمینه های مختلف نشان می داد، در معرض تماشای مردم قرار گرفت. در این نمایشگاه بزرگ ترین طرح تلسکوپ رادیویی جهان و قطار سریع السیر پکن- شانگهای به نمایش گذاشته شد.

سخنرانی 3 و نیم ساعته شین جین پینگ، رهبر حزب کمونیست و رئیس جمهور این کشور مرکز برنامه های کنگره بود.جین پینگ،درسخنرانی خود با یادآوری صد سالگی انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر و تاثیر آن بر حوادث جهانی، برنامه این حزب را جهت پیشرفت و توسعه کشور تا سال 2021 تشریح کرد. یکی از مهم ترین اهداف برنامه 5 ساله آینده دستیابی مردم چین به رفاه نسبی است. باید توجه داشت که در برنامه پنجساله گذشته 55 میلیون نفر از مردم چین از فقر بیرون آمده اند.

رهبر حزب کمونیست یاد آوری کرد که تا سال 2049 یعنی صد سالگی انقلاب چین، دو جهش مورد نظر می باشد. جهش اول، نو سازی همه جانبه سوسیالیستی، افزایش قدرت اقتصادی، علمی و فن آوری است تا چین در زمره کشورهای پیشرو در عرصه نوآوری قرار بگیرد. در صورت اجرای دقیق برنامه ها، زندگی مردم در جهت مثبت تغییر خواهد کرد. شرکت دادن مردم در تصمیم گیری هایی که با سرنوشت آن ها مرتبط می باشد امری عادی خواهد شد. دسترسی شهروندان به خدمات عمومی اعم از روستایی و شهری باید تضمین شود. مرحله دوم، رشد فرهنگ و معنویات در سطوح مختلف، تا جایی که چین تا اواسط قرن حاضر، تبدیل به یک کشور قدرتمند، غنی، دمکراتیک، متمدن و هماهنگ با سوسیالیسم پیشرفته باشد.

سیستم برنامه ریزی شده می تواند به اهداف خود دست پیدا کند. نرخ رشد اقتصادی چین دو برابر رشد میانگین جهانی است. سهم اقتصادی این کشور طی پنج سال از 11.4 به 14.8 در صد افزایش یافته است. پس از سال 2012 رهبری کشور تغییرات وسیعی را با نام«نرم جدید» در مشی اقتصادی اعلام کرد. در این رابطه توجه به نوآوری در تولید و تکنولوژی پیشرفته جای ویژه ای داشته است. به همین مناسبت مجله آمریکایی فوکس اعلام کرده است که چین نقش با اهمیتی را در پیشرفت علمی و تکنولوژی جهانی به خود اختصاص داده است.

بنابراین، پکن وظایف بس سنگینی را بر عهده گرفته است. کنگره، حزب را به 14 اصل اساسی برای دستیابی به سوسیالیسم موظف کرده است که اصلی ترین آن از این قرار اند:

1. توجه و تمرکز بر اصول اساسی ارزش های سوسیالیسم.

2. نقش حزب در روش ها و تنظیم مقررات درون حزبی. در این رابطه انتخاب اعضای رهبری حزب باید بر اساس شایستگی و توانایی صورت بگیرد. کمیسیون بازرسی مرکزی وظیفه دارد تا سخت گیری های بیشتری را در مورد کم کاری، اختلاس و فساد اعضای حزبی و کارکنان دولتی اعمال کند. لازم به یاد آوری است که در برنامه پنج ساله گذشته بیش از 1 میلیون و 300 هزار از اعضا و مسئولین حزبی و صد ها مدیران و روسای ادارات استان ها و شهرستان ها مورد مواخذه قرار گرفته و یا به زندان محکوم شده اند. در میان این افراد تعدادی از اعضای کمیته مرکزی حزب نیز جزو متخلفین بوده اند.

3. میدان دادن به توده مردم جهت اجرای نقش اساسی در تصمیم گیری ها به عنوان صاحبان کشور. در سال های اخیر رفاه در کشور بهبود قابل توجهی داشته است. اگر در دهه 80 قرن گذشته میانگین امید به زندگی 66 در صد بود، در سال گذشته این رقم به 76.5 افزایش یافته است ( در روسیه 72 در صد مرگ و میر مادران و کودکان چهار در صد کمتر شده است.)

 4. تضمین امنیت ملی چین. بر اساس سخنان رهبر حزب کمونیست، این کشور باید ارتشی مدرن و نیرومند جهت دفاع از هر گونه تهدید نظامی را داشته باشد. نیروهای مسلح چین باید تا سال 2035 یکی از مدرن ترین و کارآمد ترین ارتش های جهان باشد.

در پایان، کنگره نوزدهم حزب کمونیست چین، خطوط روابط جهانی که چین خود را متعهد به اجرای آن می داند توسط رهبر این کشور بدین شکل ترسیم شد:« بشریت با سرنوشتی مشترک، با فرهنگ های متفاوت راهی جز اشتراک مساعی و همگرایی جهانی ندارد.برآیند سیستم سرمایه داری جز تبعیض و بی عدالتی حاصل دیگری در پی ندارد. پکن راه دیگری را پیشنهاد می کند، یعنی،برای حل مسایل جهانی به جای اعمال قدرت، ازروش های مسالمت آمیز و گفتگو استفاده شود. هیچ کشوری به تنهایی قادر به حل مشکلات پیش روی بشریت نیست. جمهوری خلق چین به هیچ عنوان در پی هژمونی خود بر دیگر کشورها نخواهد بود. پیروزی های چین در امر مدرنیزه کردن کشور و ساختمان سوسیالیسم، برآیندی برای دیگر کشورها، جهت حفظ استقلال و پیشرفت آن ها خواهد بود».

دورخیز چین برای رشد و تعالی و ساختن سوسیالیسم مدرن که رهبر حزب کمونیست این کشور مشتاقانه از آن صحبت می کند، دشمنان فراوانی دارد اما میلیون ها نفر در کشورها و قاره های مختلف سراسر جهان درک می کنند: توسعه، رشد و ترقی چین با منافع آن ها مطابقت دارد!

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/120-30617-27-30-oktyabrya-2017-goda/velikomu-vozrozhdeniyu-dan-zelyenyy-svet/

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 622  راه توده -  11 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت