راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمان کشیدن سیگار

در آرامش پس از

توفان نرسیده!

یونگه ولت- ترجمه الناز گرجی

 

 

 

 همزمان با رفراندوم برای استقلال کاتالونیای اسپانیا، مجلس سنا در مادرید سعی کرد با استفاده از اصل 155 قانون اساسی اسپانیا خودمختاری کاتالونیا را غیر قانونی اعلام کند. همه پرسی کاتالونیا مطابق این اصل به رای گذاشته شد و با 214 رای موافق در برابر 47 رای مخالف رد شد.

پس از تشکیل یک جلسه اضطراری با حضور نخست وزیر اسپانیا، انحلال دولت کاتالان و مجلس منطقه ایی اعلام شد و برگزاری انتخابات زودهنگام در 21 دسامبر اعلام شد و معاون نخست وزیر مسئول اداره کاتالونیا شد.

قرار است پانزده وزارتخانه وظایف مربوط به کاتالونیا را به عهده بگیرند. ابتدا با تمایل به همکاری و مشارکت و اگر لازم شد با مداخله جدی .

بر اساس گزارش  روزنامه ABC  از آپریل سال جاری جلسات متعددی توسط وزرای امور خارجه و نمایندگان وزارتخانه های مختلف برای بحث و گفتگو در مورد اقدامات اضطراری تشکیل شده و از جمله این اقدامات لغو وزارت خارجه کاتالان و تعطیل ماموریت های GENERALITAT به غیر از دفتر آن در بروکسل است. نهادی است  که کلیه نهادهای سیاسی منطقه خودمختار کاتالونیا از جامعه مستقل اسپانیا را در بر می گیرد.

رئیس عملیات پلیس منطقه ایی کاتالونیا نیز برکنار شد و قوه‌قضاییه اسپانیا تحقیقی را برای بررسی نقش پلیس منطقه ایی در رفراندوم را آغاز کرده است.

دولت مرکزی پلیس را به رفتار نرم در برابر رای دهندگان، پرهیز ز اقدامات جدی و مقاومت در برابر دستورات پلیس ملی و گارد مدافع متهم کرده است.

حتی رئیس منطقه ایی کاتالان نیز متهم به شورش علیه دولت مرکزی شد که طبق قانون باید به 30 سال حبس محکوم شود!

پخش تلویزیونی همه پرسی کاتالان نیز اشتباه اعلام و حتی این پخش زمینه درگیری مردم با پلیس ارزیابی شد.

با تمام این  اقدامات اما ،کابینه  کاتالونیا، تسلیم تصمیمات مادرید نشده و رهبر منطقه در سخنرانی خود اعلام کرد که تصمیم دولت مرکزی را نخواهد پذیرفت. به گفته او در یک دموکراسی واقعی این پارلمان است که رئیس جمهور را انتخاب یا رد می کند. او از کاتالان ها خواست در کمال آرامش و بدون خشونت با ماده 155 مخالف خود را به نمایش بگذارند که چنین نیز شد و صدها هزار نفر در حمایت از همه پرسی و استقلال به خیابان ها آمدند. همچنان که در مادرید هزاران اسپانیائی در حمایت از وحدت اسپانیا به خیابانها آمدند.

مردم و مقامات محلی اقدامات مادرید را کودتای علیه کاتالونیا اعلام کردند و رئیس منطقه کاتالان که مادرید حکم به برکناری او داده را بعنوان رهبر منطقه تائید کردند.

رهبری که در راستای پیشنهاد رهبر حزب چپ کاتالونیا، خواستار دفاع مشترک از ارزش های دموکراسی شد و به رادیو کاتالان گفت؛ خیانت است به رفراندوم اگر استراتژی مشترکی در قبال آنچه اتفاق افتاده اتخاذ نشود .(زمان کشیدن سیگار، در آرامش بعد از توفان نرسیده!)

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 622  راه توده -  11 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت