راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

پیوند دوباره

روسیه و ترکیه

"بهزاد دولت آبادی"

 


 

بدنبال سفر 13 نوامبر رئیس جمهور ترکیه"اردوغان"به روسیه و دیدار چهار ساعته اش با رئیس جمهور روسیه "پوتین" در شهر "سوچی" مصاحبه مطبوعاتی مشترکی برگزار شد. پوتین به سوریه اشاره کرد و در خصوص منطقه به تداوم همکاری های مشترک با ترکیه تاکید نمود.

ولادیمیر پوتین در این مصاحبه مشترک گفت:

"دیدار امروز فرصتی مناسب برای بررسی روابط کنونی و آتی مان بود. در مورد معضلات منطقه و خصوصا سوریه بحث نمودیم. در خصوص روابط متقابل هم اکنون به سطح قبل از بحران ارتقا یافته ایم. (اشاره به آغاز بحران روابط پس از ساقط شدن هواپیمای نظامی سوخو 24 روسیه توسط ترکیه) بهترین شاخص برای اثبات این ادعا روابط اقتصادی مان می باشد. اطمینان داریم که تا پایان سال جاری زیان های سال گذشته را جبران خواهیم کرد.

بدنبال دیدارمان با اردوغان در 27 سپتامبر در آنکارا، ترکیه آغاز به ارسال مجدد بسیاری از محصولات کشاورزی اش به روسیه کرد. در دیدار امروز نیز مباحثاتی در راستای اتخاذ تدابیری جهت برداشتن موانع در ارسال سایر اقلام کشاورزی بعمل آمد. در سطح وزرا و کارشناسان در مورد همکاری مشترک در زمینه همکاری های استراتژیک انرژی مباحثات و ارزیابی ها بعمل آمد. در این خصوص بیش از هر چیز می بایست از "جریان ترک" صحبت کرد. ("جریان ترک" پروژه احداث خط لولۀ گازی بین روسیه و اروپا می باشد که حدودا 900 کیلومتر آن در دریای سیاه و 250 کیلومترش در قسمت اروپایی خاک ترکیه احداث و با چهار لوله با ظرفیت 64 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به اروپا منتقل خواهد کرد.)

ترکیه نیز در خصوص احداث مرکز انرژی هسته ای "آک کویو" می تواند هر چه زودتر فعالیتش را آغاز کند. (اشاره به پروژه مشترک روسیه-ترکیه جهت احداث تاسیسات تامین انرژی هسته ای برق در منطقه ای به نام آک کویو واقع در شهر مرسین ترکیه در سواحل دریای مدیترانه)

رئیس جمهور اردوغان را در خصوص دیدار و مذاکرات اخیرم در تهران مطلع نمودم. فعالیت های تضمین گرایانه بدنبال مباحثات آستانه با موفقیت ادامه دارد. تشنج و خشونت (در سوریه) بسیار کاهش یافته.  با حمایت سازمان ملل شرایط مناسب در راستای ایجاد گفتگو بین گروه های متخاصم در سوریه ایجاد گشته. از جناب اردوغان بابت همکاری های مشترکشان تشکر کرده و امیدوارم این فعالیت های مشترک با موفقیت ادامه یابد. دیدارهایمان مبدل به نوعی عادت شده و با دوری از بورکراسی ادامه یابد. چنین دیدارهایی بازده و نتایج بسیار خوبی به همراه دارد. به همین جهت از آقای اردوغان تشکر می کنم و در همین راستا به همکاریمان ادامه خواهیم داد."

پس از پوتین اردوغان آغاز به سخن کرد و گفت:

"از دوست عزیزم پوتین و تمامی وزرای تحت مدیریتش تشکر می کنم. در سال جاری این سومین دیدارم از روسیه است و این ششمین دیدارم با دوست عزیزم پوتین می باشد. در خصوص تعمیق و افزایش مناسباتمان به توافق رسیدیم. در کنار و به موازات مباحثات سیاسی مان روابط اقتصادی مان نیز رو به صعود است. در دیدار گذشته ام در ماه مارس وعده های دوست عزیزم پوتین در مورد اجازۀ ورود برخی محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه و مژده های وی در مورد اجازۀ کاری به شهروندانمان ما را بسیار خوشحال کرد. و در این میان جهت برداشتن تمام موانع در مناسبات اقتصادی در حد توان فعالیت کردیم.

مایل هستیم که در خصوص ارسال محصولات کشاورزی تمامی محدودیت های باقی مانده نیز برداشته شود. برای رسیدن به هدف تجاری  100 میلیارد دلاری قبل از هر چیز باید محدودیت های روادید برای سرمایه گذارهایمان برداشته شود. لازم است که همچون سابق معافیت روادید مجددا برقرار شود. در مورد "جریان ترک" و مرکز هسته ای "آک کویو" نیز تبادل فکری کردیم و برای آغاز فعالیت این ها در موعد مقرر بی نهایت اهمیت می دهیم.

مایل هستیم روابط فرهنگی و توریستی با روسیه را به حد اعلا برسانیم. در 9 ماه اول سال جاری 4 میلیون توریست روسیه به کشورمان آمدند. سال 2019 سال فرهنگی متقابل بین ترکیه و روسیه خواهد بود و تحقق به این در مرکز تلاش هایمان است.

در دیدار و مذاکراتمان به مسائل منطقه ای نیز پرداختیم. مذاکرات آستانه نقشی مهم در  کاهش تشنج در سوریه داشت. هم اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید بدنبال تمرکز بر روش حل سیاسی این مسائل باشیم. در این میان به اظهارات مشترک جناب پوتین و آقای ترامپ بسیار اهمیت قائل هستیم. در پایان از اینکه روابط ترکیه و روسیه به چنین سطحی ارتقا یافته بی نهایت ممنون و خوشحال هستم. البته همین را نیز کافی نمی دانیم. هر دو کشورمان و هر دو خلقمان برای همکاری مشترک در هر زمینه ای متفق القول و همفکر هستند. خصوصا به گاه های مشترک در زمینۀ صنایع دفاعی بسیار اهمیت می دهم. از دوست با ارزشم پوتین و هیئت روسی بابت میهمان نوازی شان تشکر می کنم."

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 624  راه توده -  25 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت