راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شکست داعش

در سوریه

تشدید بحران

سیاسی در لبنان

ونگه ولت- ترجمه "الناز گرجی"

 


 

سعد حریری نخست وزیر لبنان پس از چند هفته جنجال بر سر استعفای او از این سمت در عربستان، به کشورش بازگشت. با این امیدواری که لبنان برای پایان جنگ داخلی و یک میلیون و نیم پناهنده سوری بتواند چاره ای بیابد. سعد حریری نخست وزیر لبنان در اوایل ماه نوامبر اعلام استعفا کرد.

رویدادهای سالهای اخیر لبنان ارتباط مستقیم دارند با جنگ سوریه و اکنون با پایان جنگ در آن کشور و میلیون ها آواره سوری که در کشورهای منطقه ( ازجمله لبنان و اردن و ترکیه) و کشورهای اروپائی سرگردانند.

با گسترش جنگ در سوریه اکثر کشورهای اروپایی سفارت های خود را در دمشق بستند و همه امکاناتشان را به لبنان منتقل کردند. مخالفان سیاسی سوریه نیز در اتحاد با گروه موسوم به "دوستان سوریه" که توسط فرانسه و آمریکا تاسیس شده مورد حمایت قرار گرفته و اسلحه های غیر قانونی خود را از طریق لیبی و ترکیه و امتداد سواحل مدیترانه شمالی لبنان به سوریه منتقل کردند.

یکی از این انتقال ها در آوریل سال دوهزار و دوازده اتفاق افتاد که نیروی دریایی لبنان کشتی ایی(lutfallah ll )  را با بار سلاح به مقصد سوریه، در نزدیکی بندر طرابلس متوقف کردند. در واقع این حادثه لکه سیاهی بود برای کارنامه ماموران دریایی سازمان ملل متحد که مامور جلوگیری از قاچاق اسلحه در ساحل لبنان بودند.

پیش از آن نیز 8 کشتی دیگر با اسلحه غیرقانونی بارگیری شده بودند و یک مقام لبنانی که خواست ناشناس فاش نشود اظهار داشت که این حادثه به دلیل بی توجهی آلمانی ها بوده است!!

 لبنان حدود شش میلیون جمعیت دارد و حالا یک میلیون و نیم پناهنده سوری نیز باری اضافه هستند بر شانه های اقتصادی و اجتماعی لبنان. بویژه میزان تولد بالا باعث مشکلات زیادی برای لبنان شده است.  به گفته یک روزنامه نگار لبنانی "این شمار تولد بدان معناست که ما نیاز به مدارس، مسکن و کار بیشتر داریم و این در حالی است که ما حتی برای فرزندان خود نیز چنین امکاناتی را نداریم. "

از سال 2011 طبق آمار مراکز دولتی 260 هزار تولد در لبنان ثبت شده و به گفته بانک جهانی با جنگ در سوریه دویست هزار لبنانی درآمد خود را از دست داده و بیش یک میلیون به فقر رسیده اند.

مردم سوریه برای بازگشت آمادگی دارند. سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان نیز از بازگشت مردم حمایت می کنند و دمشق نیز در صورت حمایت های مالی می تواند مسکن، مدرسه و بیمارستان سازی کند. تا زمانی که سوریه مناطقی را برای بازگشت کنندگان تحت کنترل سازمان ملل متحد آماده سازی نکند مردم باید در اردوگاه های اطراف سوریه بمانند و کشورهای میزبان متحمل هزینه های گوناگون بشوند.

در آوریل 2017 در نشست اتحادیه  اروپا، حریری خواستار کمک 12 میلیارد دلاری برای پناهندگان سوری برای پنج تا هفت سال شد و هشدار داد اگر اتحادیه اروپا به لبنان کمک نکند پناهندگان در لبنان باید خود به فکر خانه و مسکن و یا کشور دیگری باشند.

 

https://www.jungewelt.de/m/artikel/322136.am-rande-des-krieges.html

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 625  راه توده -  2 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت