راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصر بعد از سوریه

هدف تروریسم شده

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 


 

حمله گروه جهادی "انصار بیت المقدس" در روز جمعه گذشته به مسجد "الرواد" در شمال صحرای سینا در  مصر بیش از 235 کشته برجای گذاشت. این کشتار هولناک در کشوری انجام شد که یکی از مراکز بزرگ جهان برای جهانگردان است و در آمد اصلی مصر نیز از همین منبع تامین می شود.

این برای اولین بار بود که در مصر چنین حمله مرگباری به   یک مسجد مرکز عبادت مسلمانان از طرف یک گروه جهادی صورت گرفت. دلایلی وجود دارد که مردم را متقاعد میکند  که مسئولیت این حمله از طرف گروه انصار بیت المقدس است که در سال 2011 تاسیس شد. گروهی که در ابتدای فعالیت به القاعده وابسته بود، اما در سال 2014 به داعش (دولت اسلامی ) پیوست.  گروه انصار در ابتدا یکی از اهدافش ضربه به منافع اسرائیل در منطقه بود. از جمله حمله موشکی به شهر ایلات ومرزبانان، به ارتش اسرائیل در مرز مصر، بمب گذاری خط لوله گاز اسرائیل  و غیره.. اما از اوایل سال 2013 بعد از برکناری محمد مرسی ( رئیس جمهور مصر از گروه اخوان المسلمین) از ریاست جمهوری مصر حمله به دولت مصر به هدف اصلی این گروه تبدیل شد. آنها قول دادند که انتقام (برادران) خود را از دولت مصر بگیرند و به این بهانه حمله به مراکز گردشگری که درآمدهای آن برای اقتصاد مصر ضروری است و به نیروهایامنیتی آغاز شد. سقوط یک هلیکوپتر  با موشک زمین به هوا که قطعا از طریق قاچاق اسلحه از لیبی به دست این گروه رسید یک هشدار به دولت مصر بود.

از ژوئیه 2013 حملات فقط محدود به منطقه سینا نمی شود، مکان های اصلی در دره نیل در شهر قاهره، اسماعیلیه و منصور نیز از اهداف حملات است. در واقع  هدف از  یکطرف ایجاد  ترس و وحشت در میان مردم و نشان دادن ضعف دولت در تامین امنیت مردم و از طرف دیگر قدرت نمائی برای در اختیار گرفتن بخشی از کشور مصر است.  کنترل شبه جزیره سینا که هنوز هم این گروه با وجود  خسارات تلفات شدید موفق به کنترل ان نیست، همین نیت انصار بیت المقدس را نشان میدهد. گروه  انصار بیت المقدس که بعد از پیوستن به داعش به نام (ولایات  سینا) معرف است با حمله اخیر خود به مسجد الرواد نشان  داد که یک خطر جدی برای دولت مصر است. جسارت حمله به مسلمانان  را نمی توان ساده گرفت و به سادگی توضیح داد. این به ان معنا نیست که گروه  انصار اهداف اصلی خود را رها کرده است بلکه جرقه ای برای رادیکالیزاسیون کل جامعه و کشاندن دولت به ورطه بستن فضای سیاسی و امنیتی کردن مصر است که قربانی اصلی آن نیروهای مترقی و دمکراتیک است و بدنبال آن برقراری شبکه های امنیتی در شهرها و روستاها. اگر دولت مصر توسعه اقتصادی و بهبود شرایط زندگی مردم سینا را فراموش کند و سرکوب مردم در شهرها و روستا ها را آغاز کند در عمل نه تنها از توان عملیات تروریستی گروه های جهادی نکاسته بلکه پایگاهی برای عضو گیری این گروه ها از میان مردم نا راضی ایجاد می کند که بدون هیچ امیدی به آینده جذب گروه های جهادی می شوند.

همه شواهد نشان میدهد که اگر زمینه اجتماعی گروه های مسلح اسلامی - به هر نامی- از بین نرود، آنها این زمینه نارضائی مردم را پایگاه خود خواهند کرد.

 

 .https://humanite.fr/ansar-bayt-al-maqdis-un-groupe-djihadiste-affilie-daech-646141

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 626  راه توده -  9 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت