راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عراق در تله

یک جنگ تازه!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 

به دستور دولتعراق پیوندهوائی بین کردستان عراق و کشورهای خارجی از حریم هوائی عراق به مدت نا محدود متوقف و ممنوع شد. این نخستین واکنش دولت عراق علیه کردستان بعد ازهمه پرسی (رفراندوم)استقلال کردستان عراق به ابتکار مسعود بارزانیرئیس منطقه کردستان عراق و رهبر حزب دمکرات کردستاناست که در منطقه کردستان عراق برگزار شد.

اکنون این سئوال مطرح است که در حالی که مبارزه با دولت اسلامی (داعش) هنوز ادامه دارد ابتکار بارزانی برای رفراندم عامل یک بحران جدید در منطقه خواهد شد؟ فرودگاههای کردستان عراق برای پرواز مسافران و نیروهای نظامی و دیپلماتیک ممنوع است. در شهر کرکوک که منابع بزرگ نفت است تنش همچنان رو به افزایش است. به گفته یکی از منابع در منطقه اعضای شبه نظامی، نیروهای بسیج مردمی در لباس غیر نظامی مسلح در منطقه مستقر شده اند و مقامات کرد حاضر نیستند مرزهای مشترک با ترکیه و ایران را که قبل از همه پرسی کنترل آن محدود و در اختیار نیروهای عراقی بود به آنها واگذار کنند. در مورد مرز با سوریه هنوز مسئله مبهم است.

نخست وزیر عراق "حیدر العآبادی" هر گونه گفتگو با مقامات کرد رابا توجه به غیر قانونی بودن  رفراندم از طرف  دیوان عالی عراق  رد میکند.در چند روز اخیر  تنها اخبار امید بخش و موثر  از طرف معاون  نخست وزیر عراق "ایاد علاوی" بود که بصورت نامه به بارزانی در وبسایت خود نوشت:

ما خواستار روابطدوستانه میان مقامات منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق هستیم.

متعاقب آن بارزانی مجددا تاکید کرد که رفراندوم به معنای اعلام فوری استقلال کردستان عراق و یا تحمیل وضعیت موجود به کسی نیست. وی افزود ما آماده هستیم که دوسال منتظر بمانیم و در طی این زمان از طریق گفتگو عمیق و سازنده همه مشکلات و موضوعات را با دولت مرکزی حل و فصل کنیم.

پوشیده نیست که مسعود بارزانی همه پرسی را آگاهانه سازماندهی کرد و در انتظار چنین واکنشی از طرف دولت مرکزی عراق بود وچند روز با دیپلماتهای فرانسه برنارد کوشنر، برنارد هنری لووی و جی کاردنر که نخستین دیپلماتهای فرانسه در پروسه اشغال عراق درسال   2003بودند ملاقات کرد.

حزب کمونیست عراق نیز در یاداشتی خطاب به رئیس جمهور عراق "فواد معصوم"، بارزانی و همچنین نخست وزیر عراق و رئیس پارلمان عراق را به مذاکره فراخواند و اعلام کرد که مشکل رفراندوم (بدون هیچ مشورتی)با دیگر نیروهای سیاسی در منطقه کردستان نیست، بلکه زمانبندی رفراندوم با توجه به وضعیت منطقه ای و بین المللی مشکل ساز است.

حزب کمونیست عراق در گذشته این امر را به نفع مردم کردستان برای حق تعیین سرنوشت مردم خوانده بود، اما در چارچوب یک دولت فدرال (فدرالیستی)که در سال 2005 در عراق تصویب شد.اگر خواست جدی برای حل مسئله بر اساس قواعد قومی و ملی وجود نداشته باشد،باید باور داشت  ودرک کرد این آخرین بحران در کشور نیست.حزب کمونیست عراق برآورد می کندکه دولت مرکزی تضمین هایی برای جلوگیری ازکاهش بحران در عراق راارائه نداده است،سیاست دولت مرکزی عناصر کافی برای تضمین منافع مردم را فراهم نکرده است و نیاز به جایگزینی یک ساختار دولت مدنی براساس عدالت اجتماعی در عراق ضروری است .

در حقیقت عراقی ها پس از چهارده سال که از حمله ایالات متحده امریکا به عراق می گذرد، بار دیگر در تله یک جنگ دیگر و نیرنگهای منطقه ای  و بین المللی قرار گرفته اند.

امریکا پیشنهاد کرده است که نقش میانجی را در مذاکرات بین اربیل و بغداد برعهده بگیرد، اما چه کسی ادعای حسن نیت امریکا را باور می کند؟!

 

.               https://www.humanite.fr/kurdistan-irak-dialogue-introuvable-pour-lheure-entre-erbil-et-bagdad-642842

 

 

 

تلگرام راه توده:                         

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 618  راه توده -  13 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت