راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حمایت کامل

روزنامه پراودا

از سیاست های

نظامی و خارجی

جمهوری اسلامی

سرگیی کاژمیاکین- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

 

واشنگتن در همگامی با خواست عربستان و اسرائیل در مخالفت با توافقنامه برجام که دو سال پیش توسط کشور های 5 بعلاوه 1 و ایران به امضای رسید، نه تنها در اجرای برجام ممانعت به عمل می آورد بلکه پا را از آن هم فرا تر گذاشته و خواهان سر نگونی حکومت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

سیاست های ماجراجویانه دونالد ترامپ در مورد چند منطقه جهان می رود تا نام او را به عنوان خون ریزترین رئیس جمهور آمریکا ثبت کند.

ایران در برنامه های تهاجمی ترامپ جای ویژه ای دارد. فشار لابی های قدرتمند اسرائیل و عربستان بر دولت آمریکا، رئیس جمهور این کشور را در راهی قرار داده تا تصمیمات ویژه ای را در ارتباط با ایران برنامه ریزی کند. به همین منظور روز هجدهم سپتامبر، برای اولین بار ایالات متحده آمریکا، برای تقویت مواضع نظامی خود در خاورمیانه و دفاع از ریاض و تل آویو، در جنوب قلمرو اسرائیل پایگاه نظامی ایجاد کرد.

دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت و قرار داد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات نظامی آمریکا با این کشور را امضا کرد. از سوی دیگر، فروش چند میلیاردی جنگ افراز به دیگر شیخ نشین های خلیج فارس، از جمله فروختن جدید ترین جنگده نیروی هوایی و کشتی های جنگی و قایق های گشت زنی به بحرین، نشان از هدف قرار دادن ایران دارد. خرید هایی که نه فروشنده ها و نه خریداران، ابایی از بیان آن یعنی مخالفت با« تهدید ایران» ندارند.

ترس از ایران، از دیگاه آمریکا، عربستان و اسرائیل تصادفی نیست. قدرتمندی ایران، خصوصا بعد از بهار عربی، سیاست تسلط طلبی بر خاورمیانه را به چالش کشیده است. ایران نقش بسیار با اهمیتی در سرکوب داعش و آزاد سازی سوریه و عراق داشته است. پشتیبانی از مبارزات مردم لبنان و مقاومت میهن پرستان یمن در مقابل جنگ ائتلاف به رهبری عربستان بر کسی پوشیده نیست. اتخاذ سیاست هوشیارانه ایران در ارتباط با عمارات متحده عربی به رهبری عربستان، منجر به شکاف بین اعضای شورای متحده عربی خلیج فارس گردید. ماه گذشته قطر سفیر خود را به تهران باز گرداند و امیر قطر از حمایت ایران در مقابل محاصره این امیر نشین توسط عربستان قدردانی کرد و توسعه روابط با ایران را در صدر برنامه های خود قرار داد.

نباید فراموش کرد که در سال های اخیر ایران روابط خود را با جمهوری خلق چین گسترش داده است. ایران عملا راه رسیدن جمهوری خلق چین به خاور میانه را با طرح« یک مدار- یک گزینه» ( احیای جاده ابریشم از چین تا اروپا .م) هموار ساخته است. در آخرین توافق نامه های ایران و چین، قرارداد برقی کردن قطار تهران - مشهد، ساخت خط آهن با سرعت بالا بین تهران – قم – اصفهان از این زمره است. تقویت حوزه های نظامی و فنی که در همین رابطه، تابستان گذشته مانور نظامی مشترک نیروهای دریایی  دو کشور در تنگه هرمز برگزار شد.

ایران از سرنوشت کشور لیبی و دیگر کشور هایی که مورد تجاوز، تخریب و ویرانی قرار گرفتند به خوبی واقف می باشد. به همین مناسبت این کشور توجه ویژه ای به تقویت بنیه دفاعی خود دارد. با وجود تحریم های طولانی مدت از طرف ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش که مانع از آن می شدند تا این کشور از خارج سلاح خریداری کند، ایران توانست با روی آوردن به تولیدات داخلی در زمینه نظامی پیشرفت های زیادی حاصل کند. در شرایط حاضر جمهوری اسلامی دارای یکی از قدرتمند ترین ارتش های منطقه می باشد. با شروع ماه سپتامبر ایران مجموعه دفاع هوایی داخلی باور 373 را با جدید ترین تکنولوژی با موفقیت آزمایش کرد. این مجتمع دفاعی می تواند در کنار مجموعه موشکی اس. 300 روسیه، پایه محکمی برای دفاع هوایی این کشور باشد. اخیرا نیز متخصصین نظامی ایران بمب بسیار بزرگ 10 تنی را آزمایش کردند که فرا تر از بمب آمریکایی« مادر بمب» ها است که در افغانستان به کار بردند.

موضوع دیگری که خشم ایالات متحده آمریکا را برانگیخته است برنامه موشکی ایران می باشد. جمهوری اسلامی ایران طیفی از موشک های ضد کشتی، راکت های بالستیک دور برد و میان برد را در اختیار دارد. روز 22 سپتامبر نظامیان این کشور از آزمایش موشک خرمشهر، با برُد  دو هزار کیلومتر خبر دادند. بدین ترتیب ایران از موقعیت نیرو مندی جهت دفاع از خود برخوردار می باشد.

دولت دونالد ترامپ در حملات تبلیغاتی وسیع ادعا دارد که ایران زیر سایه قرار داد برجام، ساخت سلاح اتمی را در سر می پروراند. در حالیکه طبق گزارش آژانس انرژی اتمی جهانی، ایران هیچ برنامه ای جهت ساخت سلاح اتمی در دست ندارد و این کشور پای بندی خود را به همه مفاد قرار داد برجام به اثبات رسانده است. در این شرایط  دولت ترامپ به تقلب دیگری متوسل شد. با این ادعا: ادامه برنامه موشکی و حمایت از« تروریسم» ( حمایت ایران از حکومت و مردم سوریه، حمایت از حزب الله که در حال جنگ با تروریست ها هستند). مواردی که در هیچ کدام از متن های قرار داد برجام دیده نمی شود.

روز 19 سپتامبر، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل به شکل آشکار بیان کرد: «ایران دیکتاتوری فاسدی است که جنگ و خشونت و خون ریزی را به سایر مناطق جهان صادر می کند. ما نمی توانیم به قرار دادی پایبند باشیم که زیر سایه آن سلاح هسته ای ساخته می شود».

ترامپ در سخنرانی خود با بی احترامی به دولت های هم پیمان آمریکا، نشان داد که حتی برای سازمان ملل متحد که مرجعی است برای تقویت صلح جهانی و همکاری ملت ها اعتباری قائل نیست.

 در واکنش به سخنان ترامپ در سازمان ملل، رهبر ایران آیت الله خامنه ای گفت: «شعار های رهبر آمریکا در سازمان ملل متحد، بیشتر به سخنان یک گانگستر شباهت دارد تا یک رئیس جمهور. بر آمدن آقای ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا برای نخبگان و روشنفکران ایالات متحده آمریکا باعث شرمندگی است».

متعاقب سخنرانی ترامپ، روز 24 دسامبر، دولت آمریکا سیاست سختگیرانه تری را برای شهروندان ایرانی برای سفر به این کشور به اجرا گذاشت و تحریم افراد و شرکت های ایرانی را افزایش داد.

مقامات ایرانی تا به حال به تهدید های دولت آمریکا جواب در خور داده اند. ایران امکان هر نوع بازرسی از زیر ساخت های نظامی و موشکی خود که ارتباط مستقیم با امنیت ملی این کشور دارد را قویا رد کرده است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جواب تهدید های ایران توسط آمریکا گفت: ایران در باره امنیت خود از هیچ کس اجازه نخواهد گرفت. ایران به توانمندی موشکی خود، تقویت نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ادامه خواهد داد.

ایالات متحده آمریکا با درک نا کارآمدی دیپلماتیک خود، استفاده از به کار بردن شیوه های ضد بشری دریغ نخواهد کرد. سناتور جمهوری خواه« تام کوتون» اظهار داشت که آمریکا باید همه روش های ممکن برای تغییر رژیم ایران، از جمله دیپلماسی، فشار های اقتصادی و تقویت نیرو های«پنهان» ضد حکومت بهره بگیرد. حمله افراد مسلح به پارلمان ایران و مقبره آیت اله خمینی رهبر انقلاب ایران، عملیات تروریست ها در مرزهای این کشور را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

اتفاقات نا خوشایند دیگری در مرزهای ایران در حال شکل گیری است. روز دوازدهم سپتامبر در جلسه وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب، برای چندمین بار متعلق بودن جزایر سه گانه ایرانی ابو موسی و تنب کوچک و بزرگ،به شیخ نشین های خلیج فارس مطرح شد.

علیرغم مخالفت ایران، رفراندوم استقلال کردستان عراق روز 25 سپتامبر با اکثریت بیش از 90 در صد مشارکت کنندگان به تصویب رسید. دلیل مخالفت ایران با برگزاری رفراندوم کردستان عراق، نفوذ ایالات متحده آمریکا در میان کردهاست که در صورت استقلال کانون تشنج دیگری را در منطقه در پی خواهد داشت.

ایجاد بحران های مصنوعی به خصلت اساسی حکومت های آمریکا و روش های شناخته شده آن بر می گردد. آمریکا همچنان در پی متشنج کردن خاورمیانه است که ایران هدف اصلی می باشد.

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/108-30605-29-sentyabrya-2-oktyabrya-2017-goda/gangstery-s-beregov-potomaka/

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 618  راه توده -  13 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت