راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شعار این روزهای

مردم کاتالونیا:

استقلال  را

انتخاب کردیم!

روزنامه یونگه ولت آلمان

ترجمه- الناز گرجی

 

 

 

 

همه پرسی استقلال در کاتالونیای اسپانیا مهم ترین موضوع مورد بحث مطبوعات کشورهای اروپائی است. در این همه پرسی مردم این منطقه اسپانیا به جدائی از اسپانیا و اعلام استقلال رای دادند. دولت مرکزی اسپانیا همچنان در برابر نتیجه این همه پرسی مقاومت می کند و رسانه های اروپائی می نویسند که این مقاومت و سخت گیری مادرید علیه رفراندوم کاتالونیا،استقلال این منطقه را تسریع می کند. اتحادیه های صنفی و کارگری کاتالونیا در حمایت از نتیجه همه پرسی از همگان خواسته اند تا در صورت ادامه مخالفت دولت مرکزی در یک اعتصاب سراسری علیه این مخالفت شرکت کنند. در کاتالونیا که منطقه ثروتمند اسپانیاست  5.3 میلیون  واجد شرایط رای برای همه پرسی بودند.

در روز همه پرسی پلیس بگیر و ببند راه انداخت و درهایبرخی حوزه های رای گیری را پلمب کرد و برگه های رای را ضبط کرد اما علیرغم همه این اقدامات که عملا منجر به درگیری خشونت آمیز مردم با پلیس و با مخالفان همه پرسی انجامید، آن همه پرسی انجام شد و نتیجه آن رای قاطع به استقلال بود. آراء شمارش شده بیش از دو میلیون اعلام شده است و این درحالی است که رسما اعلام شده که 90 در صد شرکت کنندگان در همه پرسی رای به استقلال دادند.

"کارلوس پوجدمان" رهبر منطقه کاتالونیا در نخستین واکنش خود نسبت به نتیجه همه پرسی گفت:ما طبق قانون عمل خواهیم کرد و نتیجه همه پرسی را به پارلمان کاتالان ارائه خواهیم داد .

"مارتا رویورا" از حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا(ERC) نیز در مصاحبه با کانال  TV3 تلویزیون در پاسخ به دخالت اتحادیه اروپا برای مخالفت با استقلال کاتالونیاگفت: ما به واسطه گری اروپا نیازی نداریم. آنچه لازم داریم دفاع اتحادیه اروپا از دموکراسی و حق مردم است.

در همین حال "ماریونا راجیو" نخست وزیر اسپانیا از پلیس بخاطر تعهد به وظیفه ملی خود تشکر کرد و گفت تنها خط مشی برای ما قانون است و ما کاری را که باید انجام می دادیم،انجام  دادیم.رفراندوم حرکتی غیرقانونی بود و دولت ما ثابت کرد که قادر است از دموکراسی و قانون دفاع کند. (اشاره به موج مخالفت مردم با سرکوب خشن مردم در روز همه پرسی توسط پلیس)

این احتمال کم نیست که طبق ماده 155 قانون اساسی اسپانیا، دولت مرکزی دست به دخالت نظامی در کاتالونیا بزند.طبق این ماده دولت مرکزی می تواند اختیارات اجرایی و خودمختاری منطقه مورد بحث را معلق اعلام کند .

علیرغم همه این کشاکش ها، مردم کاتالونیا خود را برای استقلال آماده کرده اند.سازمان های دانشجویی فراخوان اعتراض به دولت مرکزی داده اند و اتحادیه های کارگری از جمله UGT و CCOOقراراست دست به اعتصاب بزنند که پیش بینی می شود در صورت وقوع این اعتصاب، اسپانیا شاهد بزرگترین اعتصاب عمومی در کل کاتالونیا شود. شعار این روزهای مردم کاتالونیا این است:

"انتخابمان را کرده ایم"

"خیابان ها به ما تعلق دارند "

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 618  راه توده -  13 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت