راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

 

گزارش پراودا از

فستیوال جوانان

در شهر سوچی

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

نوزدهمین جشنواره دانشجویان و جوانان دمکرات، باشرکت بیش از 20 هزار جوان از 180 کشور جهان، از 15 تا 21 اکتبر در شهر سوچی روسیه برگزار شد. برنامه های فستیوال، بحث و گفتگو در مورد صلح جهانی، انجام مسابقات ورزشی، انواع سرگرمی و ارتباطاتبود.

بیشترین تعداد گروه شرکت کننده در فستیوال سوچی را که بالغ بر چهار صد نفر می شد، جوانان عضو حزب کمونیست روسیه(کومسومول) تشکیل می داد.

در برنامه افتتاحیه فستیوال جوانان، رهبر حزب کمونیست روسیه با گزارش کوتاهی از آمادگی روسیه برای برگزاری جشن های صد سالگی انقلاب کبیرسوسیالیستی اکتبر و تاریخچه فستیوال جوانان تشریح کرد و گفت: «درشرایط حاضر، باید برای مشکلات جوانان راه حل پیدا کرد. ما بر این باورهستیم که بدون سوسیالیسم و عدالت اجتماعی، بدون دوستی خلق ها، بدون ایجاد فرصت برای جوانان جهت یادگیری و آمادگی برای اکتشافات جدید، حل مسائل جهانی غیر ممکن می باشد.»

این سومین بار است که فستیوال جوانان و دانشجویان در کشورما برگزار می شود. اولین بار در سال 1957 و دومین فستیوال سال 1985 در زمان اتحاد شوروی در شهر مسکو برگزار شد و این بار در شهر سوچی.

سال 1945 سازمان فدراسیون دمکراتیک جوانان ضد فاشیست در لندن پایه گذاری شد. پس از آن استمرار برپایی فستیوال جوانان جهان، سال 1947 در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک به تصویب رسید.

در شرایط حاضر زندگی جوانان و دانشجویاندر کشورهای مختلف و در کشور ما، دچار دگرگونی فراونیشده است. سال های حکومت اتحاد شوروی بر این مبنا قرار داشت که شرایط و امکانات برای همه شهروندان، خصوصا جوانان در همه جهات زندگی فراهم شود. اساس برنامه ها بر دوستی و همبستگی داوطلبانه مردم قرار داشت. استثمار انسان توسط انسان صورت نمی گرفت، خانواده های جوان تحت حمایت دولت بودند و جوانان از آموزش رایگان برخوردار می شدند. امروز چنین نیست و جوانان از پشتیبانی لازم جهت پذیرفتن وظائف مسئولانهبرخوردار نیستند.

یارسلاو لیستف، دبیر اتحادیه لنینی جوانان کمونیست روسیه درباره ایده تشکیل فستیوال جوانان این گونه سخن گفت: «مبنای گردهمایی جوانان، آشنایی با مسائل سیاسی، فرهنگی، ورزشی و استعداد یابی در زمینه های مختلف اجتماعی است. همواره هدایت کننده فستیوال های جوانان را احزاب چپ بر عهدهداشته اند. آن چه اهمیت دارد و اصلی انکار ناپذیر است، آشنایی نیروهای جوان با وظایف تاریخی خود یعنی، دوستی ملل، مبارزه بر علیه امپریالیسم و به کارگیری راه حل سیاسی برای اهداف است.»

آملن بگبدر، عضو کمیته فستیوال جوانان آرژانتین در سخنرانی خود گفت:«در این مکان یکی از مقامات روسیه به جوانان توصیه کرد که آن ها باید از سیاست دوری کنند! معنی این توصیه بی تفاوت کردن نیروی کارآمد آینده جهان است. کشور ما آرژانتین سال ها است که زیر فشار امپریالیسم آمریکا است. در عمل سفارت ایالات متحده آمریکا در کشور ما، جهت گیری سیاسی و اقتصادی را تعیین میکند.عواقب نا بسامانی اجتماعی آرژانتین را مردم عادی و جوانان پرداخت می کنند. دقیقا کشورهای دیگری هم هستند که نه خود بلکه دیگران برای سرنوشت شان تصمیم می گیرند. در چنین اوضاع و احوالی چگونه جوانان را باید از ورود به مسائل سیاسی بر حذر داشت؟»

بگبدرادامه داد: «در آرژانتین دولت به سیاست سرکوب ادامه می دهد. روز اول اوت پلیس مالدونادو، مبارزمشهور حقوق بومیان- سرخ پوستانرا ربوده و تا به حال از سرنوشت او خبری نیست. به دلائل مختلف مردم کشور ما جهت اعتراض به دستگیری مالدونادو و آزادی او به خیابان ها می آیند. حزب کمونیست و سازمان جوانان این حزب، مبتکر اعتراضات مردمی هستند.»

خوان پرولا از کشوراسپانیا شرکت کننده در فستیوال نیز بر این باور است که، دور نگهداشتن جوانان از مسائل سیاسی امکان پذیر نیست. کمونیست ها در جهان به درستی مبارزه با امپریالیسم را در راس برنامه های خود قرار داده اند. پرولا در ادامه گفت: برای ما جای مباهات دارد که در آستانه صد سالگی انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر قرار داریم. من بسیار خوشحال هستم که در جمع وسیعی از جوانانی قراردارم که از کشورهای مختلف، با ایده ساختمان سوسیالیسم گرد هم آمده اند.

والری آنوویفنیز درباره بی تفاوت کردن جوانان و دانشجویان نسبت به سیاست اظهار داشت: اگر فستیوال جوانان را از محتوای سیاسی خالی کنیم چه تفاوتی بین برگزاری فستیوال های رقص و آواز خواهد بود؟ دور نگهداشتن جوانان از فعالیت های اجتماعی و سیاسی، مترادف خواهد بود با پناه بردن به افیون، الکل و در نهایت باز بودن میدان برای غارتگران. جوانان، آینده سازان دنیای پیش رو هستند، در این صورت باید آمادگی لازم جهت پذیرفتن مسئولیت های در خور یک انسان تحول خواه را داشته باشند.

ولادیمیر ایساکوف نماینده جوانان لهستان با شادمانی از حضور هزاران نفر در گردهمآیی جوانان گفت: « مهم ترین گفتگو ها در این جلسات را بحث های سیاسی و سرنوشت آینده جوانان تشکیل می داد. وجود پرچم های سرخ از طرف جوانان روسیه و دیگر کشورهای جهان نشان از احساس مسئولیت و آینده نگری نسل جوان برای در نظر داشتن ایده خاص و تعیین راه آینده است.»

ناصر ابو نصر، از کشور اردن که در فستیوال جوانان شرکت داشت از وضعیت کشور خود و منطقه گفت و افزود: نیروهای چپ در اردن با یک رژیم سلطنتی دنباله رو واشنگتن در حال مبارزه هستند. دولت قوانینی را به تصویب رسانده است که اقتصاد کشور ما را صد در صد تحت کنترل سرمایه گذاران خارجی قرار داده است. اگر چپ ها در اردن و دیگر کشورهای منطقه دست به دست یک دیگر ندهند و در یک مبارزه مشترک هماهنگی نکنند، سرمایه داران غربی بر تمام مناطق خاور میانه مسلط خواهند شد و در آن صورت کشورهای منطقه بیش از پیش تخریب خواهند شد.

معاون رئیس فدراسیون جهانی جوانان دمکرات، ادنان ال مقداد، بر این نظر بود که مشکل اساسی جوانان، دسته بندی طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان است. مذهب ثروتمندان پول است و کاپیتال. اولیگارش ها و ثروتمندان را مذهب آنها به هم پیوند میزند و در همه جا باعث اتحاد شان می گردد. ثروتمندان با امکانات مالی خود از همه ابزارها از جمله باورهای دینی مردم، جهت اختلاف بین خلق ها و اقوام مختلف سوء استفاده می کنند و در نهایت مردم هستند که قربانی آسیب های اختلافات و در گیری های مصنوعی مذهبی و قومی می شوند. بنابراین ما نیاز به همبستگی همه جانبه داریم. برگزاری جشنواره جهانی جوانان کمک های ارزنده ای به همبستگی و اتحاد جوانان می کند!

(عکس: مراسم افتتاحیه فستیوال جوانان در سوچی)

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/117-30614-20-23-oktyabrya-2017-goda/vsemirnoe-molodyezhnoe-partsobranie/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 621  راه توده -  4 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت