راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

 

وحدت ملی

کلید رمز

نیفتادن در دام

جنگ داخلی

 

بی ثباتی در منطقه خاورمیانه بوی نفت وگاز میدهد .بدون شک  نقش امریکا در سوریه و عراق را می توان  جعبه "پاندورا" در منطقه خاور میانه دانست.

این مداخله دوهدف برای امریکا داشت: اول تسلط بر هر دو کشور و سپس ایجاد درگیری و رقابت  بین طوایف در داخل دو کشور. از فراز این دو کشور با همه حوادثی که در آنها پشت سر مانده است، امروز امریکا بیش از گذشته و آگاه تر و با تجربه تر از گذشته برای ایران دندان تیز کرده است.

در حال حاضر کشورهای خلیج فارس، و در راس آنها عربستان سعودی برای مقابله با ایران شیعه پیش افتاده است. تهران هم واضح است که به نوبه خود از کشورهای دارای اکثریت و یا حتی اقلیت شیعه در منطقه و حزب الله  لبنان حمایت می کند.

 البته  این اشتباه است که دلیل تضادهای منطقه ای را اختلافات  فرقه ای و مذهبی بنامیم. غرب استدلال میکند که دمکراسی در ایران هم مانند سوریه وجود ندارد و این کشورها را باید محکوم و تحریم و تجزیه مذهبی و قومی کرد.عربستان سعودی بسرعت با برخی رفرم های اجتماعی مانند دادن امتیاز به حضور زنان در جامعه سعی می کند به چهره خود رنگ و لعابی بدهد و خود را پرچمدار دمکراسی در میان کشورهای منطقه معرفی کند. حتی گفته می شود که در جریان سفر ترامپ به عربستان، دختر وی در مذاکرات با پادشاه و ولیعهد عربستان طرحی را برای آزادی های اجتماعی زنان آن کشور در اختیار آنها قرار داده که با پذیرش نسبی آنها روبرو شده است.

همه اینها مقدمه ایست برای پیوند زدن سرنوشت ایران به سرنوشت سوریه وعراق. سرنوشتی که وحدت ملی در ایران را تبدیل کند به یک رویای دست نیافتنی و عجیب به نظر می رسد همنوائی بخش مهمی از حکومت که در نهادهای انتصابی مثل شورای نگهبان و یا شورای ائمه جمعه حضور دارند در جهت همین تفرقه ملی تصمیم می گیرند و عمل می کنند که آخرین نمونه آن جلوگیری از پیوستن یک عضو منتخب مردم یزد برای شورای این شهر توسط شورای نگهبان است.

ایران اگر در این مرداب غرق شود آنوقت باید به تطبیق سرنوشت سه کشور عراق، سوریه و ایران بیشتر اندیشید. در سوریه و عراق دشوار بتوان تصور کرد که حتی پس از پایان جنگها در این دو کشور، اقوام و مذاهب بتوانند تا سالهای سال آنچه را در آنها گذشته فراموش کنند و در چارچوب یک کشور باقی بمانند و بار دیگر به وحدت ملی دست یابند!

آیا اگر خاورمیانه منبع بزرگ نفت و گاز نبود، چنین سرنوشتی را غرب برای آن رقم می زد؟

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 621  راه توده -  4 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت