راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بحران ترکیه

گریبان اروپا را

بزودی خواهد گرفت؟

فرانکفورتر روندشو

ترجمه: الناز گرجی

 

  

تا یکسال پیش هرگز نمیشد تصور کرد که رویدادهای ترکیه در حد حوادث ایران و افغانستان و عراق و سوریه دارای اهمیت شود، بویژه با تیرگی روابط ابتدا اقتصادی و سپس سیاسی این کشور عضو ناتو با امریکا که تاکنون نقش رهبری ناتو را برعهده داشته است. اکنون که این مقاله را ترجمه می کنم ارزش لیر ترکیه در برابر دلار امریکا یک به هفت شده است و در همین مقاله می خوانید که ادامه وضع کنونی زیر فشار تعرفه های امریکا چگونه می تواند روی تمام اروپا تاثیر بگذارد و از آن مهم تر، رابطه ترکیه و روسیه و چین را به هم نزدیکتر کند. یعنی برای اولین بار یک شکاف بزرگ در پیمان ناتو. البته در صورتی که این فشارها ادامه یابد. یونگه ولت می نویسد:

 

کاهش ارزش لیر نه تنها اقتصاد ترکیه را هدف قرار داده بلکه انتظار می رود عواقب غیر قابل پیش بینی برای اقتصاد جهان نیز به همراه داشته باشد. اردوغان آمریکا را متهم میکند که از سویی شریک استراتژیکی ترکیه در ناتو است و از سوی دیگر به پای ترکیه شلیک می کند.

  اردوغان ادعا می کند که اقتصاد ترکیه قوی است و هیچ کس نباید فرضیات احتمالی در مورد بحران را باور کند. او از انواع توطئه ها و یک جنگ بزرگ اقتصادی علیه کشورش سخن می گوید.

علیرغم این ادعا آنکارا هیچ راهی برای توقف سقوط چشمگیر ارزش پول ملی ندارد. تعرفه های شدید واردات فلزات ترکیه به ایالات متحده، که ترامپ در توئیتر اعلام کرده بود، به تصویب رسیده است. ترامپ در توئیت خود نوشته بود:

"همین حالا مجوز دو برابر کردن تعرفه فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دادم، واحد پول آنها، لیر ترکیه، به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما در حال سقوط است."

واردات آلومینیوم از ترکیه را ۲۰ درصد و تعرفه واردات فولاد ترکیه به امریکا را ۵۰ درصد افزایش داده است.

  ایالات متحده آمریکا خریدار اصلی فولاد ترکیه است. در همین حال، سرمایه گذاران خارجی نیز سرمایه های خود را از ترکیه در مقیاس وسیع بیرون  می کشند.

اردوغان از مردم خواسته برای جلوگیری از سقوط ارزش لیر طلا و دلارهای خود را به بانک برده و لیر بگیرند. بانک های ترکیه وام های داخلی 220 میلیارد دلاری دارند که بیش از 50 میلیارد دلار آن طی 12 ماه آینده وصول می شود. اقتصاد، وابسته به واردات نیز ، وابسته به جریان مداوم ارز خارجی است.

اقدامات اضطراری در سطح بین المللی به عنوان یک اخطار، نشان داده که بانک های ترکیه در حال حاضر تحت فشار هستند. قیمت سهام آنها کاهش یافته است. اگر موسسات سقوط کنند، این سقوط و  آشفتگی اقتصادی به بانک های اروپایی نیز گسترش می یابد که حداقل 135 میلیارد یورو به عنوان وام به دولت ترکیه و شرکت های ترکیه  داده اند.

تنش میان ترکیه و ایالات متحده قبل از تعطیلات آخر هفته، بورس اوراق بهادار را در سراسر جهان با کاهش قیمتها روبرو کرد. برای مثال، سهم صنعت گردشگری بطور قابل توجهی در بورس اوراق بهادار لندن کاهش یافت.

اردوغان آمریکا را به تکرار کودتای سال ۲۰۱۶ البته اینبار با استفاده از ابزار اقصادی متهم کرده است.

او تهدید کرد که ترکیه به دنبال دوستان و متحدان جدید خود مانند روسیه و چین خواهد رفت. اردوغان به سفیران حاضر در آنکارا گفت که ترکیه آماده این جنگ است و اضافه کرد "از یک طرف شما متحد استراتژیک ما هستید و از سوی دیگر به پای ما تیراندازی می کنید. آیا این قابل قبول است؟ "

او بار دیگر برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصاد ترکیه از مردم خواست طلا و دلارهای خود را به بانک ها برده و به دولت کمک کنند و از احتکار کالا و مواد در انبارها خودداری کنند. او این کار را نه تنها وظیفه دولت، بلکه وظیفه صنعتگران و معامله گران، برای حفظ ترکیه از گزند بحران دانست.

سقوط لیر باعث شده تا بسیاری از شرکت ها در استانبول  کسب و کار و مبادلات خود را لغو کنند تا از درست شدن صف های طولانی در مقابل برخی از فروشگاه ها جلوگیری شود. ایستگاه های اصلی تلویزیونی ترکیه، که همه آنها تحت کنترل دولت هستند، صفحه نمایش نرخ ارز خود را متوقف کرده اند. وزارت داخله ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که قوه قضائیه، علیه نظرات منفی در مورد اقتصاد که در اخبار و شبکه های اجتماعی منتشر می شود وارد عمل خواهد شد.  این حرکات  منجر به مسدود شدن و سانسور اخبار می شود. از دلایل دیگر فشار امریکا به ترکیه، زندانی کردن کشیش آمریکایی متهم به ارتباط داشتن با جریان کودتای نظامی دو سال پیش در ترکیه است. آمریکا وزرای دادگستری و کشور ترکیه را بر سر زندانی کردن این کشیش تحریم کرده است و ترکیه هم در مقابل گفته دارایی‌های دو وزیر آمریکایی را مسدود می‌کند. دلیل دیگر عدم استقلال بانک مرکزی است. در این میان هیئت مذاکره کننده ترکیه که به واشنگتن سفر کرده بود نیز دست خالی آمریکا را ترک کرد.

 

http://m.fr.de/politik/tuerkei-am-abgrund-erdogan-ist-bereit-zum-krieg-a-1562336

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 658  راه توده -  اول شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت