راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آشنائی با

استراتژی ترامپ

برای آغاز

جنگ جهانی انرژی

ترجمه از: بهروز عسگری

 

آمریکا لایحه قانونی "نوپک" را برای متلاشی کردن "اوپک" در دست بررسی دارد. بخشی از فشار امریکا به کشورهای نفت خیز عرب برای کاهش سطح تولید خود و همچنین خطر جنگ آفرینی و سپس قطع عبور نفت از خلیج فارس نیز به همین تلاش امریکا وابسته است.

لایحه مذکور نمونه ای دیگر از تلاش کنونی امریکا برای برپائی نظمی جدید در تمام عرصه ها به رهبری امریکا و نیازمندی جهان به امریکاست.

اگر این قانون تصویب شود، آنگاه به کمک آن ایالات متحده آمریکا سعی خواهد کرد قوانین خود را به دیگر کشورها تحمیل کند. در این مورد سخن از دولت هایی است که عضو اوپک و یا شریک معاملات اوپک هستند. با این استراتژی است که ایالات متحده آمریکا دوست ندارد عربستان سعودی خود را شریک طولانی مدت آمریکا بداند و درعین حال اقدامات خود را روز به روز با روسیه هماهنگ کند.

ایالات متحده آمریکا تضعیف هرچه بیشتر اتحاد بین روسیه و عربستان سعودی را هدف قرار داده است که پایه و اساس معاملات اوپک است. چنانچه استراتژی آمریکا کارگر افتد آنگاه در آینده ممکن است کل ساختار کارتل نفتی جهان فرو بریزد و رسما لیبرالیزه کردن بازار آزاد منابع انرژی جهانی اعلام شود. قابل پیش بنیی است که امریکا در آغاز شروع به استفاده حداکثری از ابزار مورد علاقه یعنی تحریم ها بکند. محدود کردن دارائی ها و مجازات شرکتهای دولتی مرتبط با اوپک پیش بینی میشود.

در مرحله بعد تحریم آنها که از همکاری با شرکت هایی که تحت تحریم امریکا قرار گرفته اند دست برندارند.

بیش از هر چیز ایالات متحده آمریکا روی ارعاب کامل اروپائی ها حساب می کند تا در نهایت بازار منابع انرژی اروپا را برای خود آماده کند. از سوی دیگر ترامپ صدور گاز مایع خود به اروپا را با هدف فشار به اروپا باز هم کمتر کند و در مقابل، روی افریقا با سرمایه گذاری 175 میلیارد دلاری در پروژه های تامین گاز در کشورهای آفریقایی متمرکز شده است. از جمله در تانزانیا، موزامبیک و دیگر کشورهای قاره سیاه. آنطورکه برخی کارشناسان معتقدند، لایحه قانونی نوپک میتواند تبدیل به  اولین شلیک قدرتمند در جنگ جهانی انرژی به رهبری امریکا بشود. درضمن این جنگ در کنار جنگ تجاری (افزایش تعرفه ها روی واردات به امریکا) انجام خواهد گرفت. احتمال می رود که این لایحه بتواند تبدیل به استراتژی آمریکا برای تحمیل هژمونی خود به جهان بشود.

 

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 658  راه توده -  اول شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت