راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غول اقتصادی چین

از جاده ابریشم

عبور می کند!

جمع آوری و تدوین

"عسگر داوودی"

 

طرح جاده ابریشم جدید را «شی‌جین‌ پینگ»، رئیس‌جمهور چین با الهام‌‌گیری از راه ابریشم باستانی درسال ۲۰۱۳ ارائه کرد. در چین باستان این گذر، شبکه راه‌های به‌هم‌ پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود. تاریخ وجود این مسیر حتی به سال های قبل از میلاد مسیح می رسد. این راه از چین به ترکستان شرقی امروزی و از درون آسیای مرکزی می‌گذشته و به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان، بام و صفی‌آباد به ری امتداد داشت و از ری به قزوین و زنجان و شمال همدان از سمت کبوتراهنگ به نزدیکی کوه قولی یابا و اردبیل و تبریز و ایروان می‌رسید و از ایروان به ترابوزان یا به یکی از بندرهای شام ختم می شد. قسمت فرعی این راه از سمرقند به خوارزم و از خوارزم به سرای و هشترخان و از آن جا به کنار رودخانهٔ «دن» و به بندرهای دریای آزف (بخش شمالی دریای سیاه) ختم می شد.

طرح جاده ابریشم جدید در ۱۶ مه ۲۰۱۷ طی مراسمی با حضور رهبران نزدیک به ۳۰ کشور جهان در چین، آغاز شد. یک روز پس از نشست بین‌المللی که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه که از جمله حاضران آن مراسم هم بودند. جاده ابریشم جدید امکانی تازه در اختیار کشورهایی قرار می‌دهد که در مسیر آن قرار گرفته‌اند تا تجارت خود را در آسیا، اروپا و آفریقا بیش از گذشته توسعه دهند.

این پروژه شامل دو مسیر اصلی «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است. «کمربند اقتصادی راه ابریشم» مسیر باستانی راه ابریشم چین را از طریق آسیای مرکزی، روسیه و خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند. «راه ابریشم دریایی»، چین را از طریق دریا به جنوب شرق آسیا و آفریقا مرتبط می‌کند. با اجرای این طرح شرکت‌های چینی شرکت‌های جهانی می‌شوند. بدین ترتیب، این شرکت‌ها در همه کشورها و حتی قطب شمال، تحت برند «یک کمربند و یک جاده»، به فعالیت در توسعه زیرساخت‌ها می‌پردازند. چین ۶۵ کشور را به عنوان هدف سرمایه‌گذاری زیرساختی تعیین کرده ‌است. یکی از بخش های اصلی  پروژه، دالان اقتصادی پاکستان ـ چین از سین کیانگ تا گوادر به ارزش ۵۴ میلیارد دلار است. بدین وسیله پاکستان به مسیر ارتباطی چین به دریای هند تبدیل می‌شود. نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان روابط کشورش با چین را «شیرین‌تر از عسل» توصیف کرده بود.  یک راه آهن سریع‌السیر ۳۰۰۰ کیلومتری نیز جنوب چین را به سنگاپور متصل می‌کند و افغانستان نیز به بخشی از شبکه جاده‌ای منطقه دسترسی پیدا می‌کند. 

بنا بر آمار رسمی دولت چین، سرمایه گذاری این پروژه برابر رقمی حدود یک تریلیون دلار یا هزار میلیارد دلار می باشد. بخش اعظم این سرمایه توسط چین تأمین و صرف ساخت خطوط راه آهن، بندر، اسکله، جاده، نیروگاه، مسیر فیبر نوری و مناطق ویژه اقتصادی، هم در خود چین و هم در جنوب شرق آسیا، جنوب آسیا، آسیای مرکزی، روسیه، خاورمیانه، آفریقا، جنوب اروپا و اروپای شرقی است. با تکمیل این پروژه، بیش از شصت کشور با سهمی عظیم از اقتصاد و جمعیت کل جهان، در مدار اقتصادی عظیمی درهم تنیده و یکپارچه خواهند شد. به طور مثال از سال 2016، کوسکو، غول کشتیرانی چین، با خرید بخش قابل توجهی از سهام شرکت اداره کننده بندر «پیره» در جنوب یونان، تلاش های خود را برای مدرن سازی و گسترش ظرفیت این بندر شروع کرد. تا این لحظه، چین در این بندر 600 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و آن را تبدیل به یکی از 50 بندر با ظرفیت بالای جهان کرده است که مرکز ترانزیت کالاهای صدها شرکت چینی شده است. بدین ترتیب جنوب اروپا تبدیل به پایگاهی برای چین خواهد شد که از آنجا محصولات ساخت خود را نه تنها به داخل قاره اروپا، بلکه به بازارهای نوظهوری مانند شرق مدیترانه و خاورمیانه نیز صادر کند. چین همچنین به طور مرتب در حال خرید بخشی از صنایع سنگین تعدادی از کشورها در اروپا است. این موضوع در  آلمان حتی باعث نگرانی محافل سیاسی این کشور شده است. در 6 ماه گذشته چین بخش عظیمی از «شرکت زیمنس ـ بوش» را خریداری کرده است.

ایران نیز در پروژه بلندپروازانه چین کماکان جایگاه مهمی دارد. در گزارشی به قلم «توماس اردبرینک»، خبرنگار نیویورک تایمز در تهران، نقش محوری ایران در پروژه «راه ابریشم جدید» بررسی شده است. پروژه دو میلیارد دلاری راه آهن تهران- مشهد که تأمین مالی آن توسط پکن صورت خواهد گرفت، ترکستان چین را از قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان به ایران و در امتداد آن به اروپا متصل خواهد کرد؛ مسیری که کمک خواهد کرد صادرات کالای حتی ایرانی به روسیه، لهستان و شمال اروپا با سرعت بیشتری انجام شود. جغرافیدان بریتانیایی، «هالفورد مکیندر»، در آغاز سده بیستم گفته بود: قدرتی که بتواند مسیرهای تجارت و حمل و نقل اروپا، آسیا و آفریقا را بصورت یک «جزیره جهانی» درآورد، آماده است که به یک قدرت مسلط جهانی بدل شود.

پروژه «راه ابریشم جدید» چین را تبدیل به قدرت اصلی اورآسیا، و پهنه خاکی کره زمین خواهد کرد. این پروژه از دستآوردهای حزب کمونیست حاکم در چین است تا الگوی حکومتداری توسعه محور، نیمه دولتی، در مقابل سیاست نئو لیبرالیستی اتحادیه اروپا و سیاست پوپولیستی ـ نئوناسیونالیستی ترامپ قرار گیرد.

پروژه «راه ابریشم جدید»، مهم ترین ابزار پکن برای تبدیل شدن به رهبری فاز دوم جهانی شدن است. کشوری با کلان اقتصادی، نیمه دولتی ـ نیمه سرمایه داری، با رهبری حزبی کمونیست، پدیده ای نوظهور که جهان قرن بیست و یکم آنرا در چند دهه آینده به وضوح و عملا تجربه خواهد کرد. سیاستی که تاکنون هرگز تجربه نشده است. آیا این پدیده نوعی جدید از «سوسیال دموکراسی» است؟ آینده به این سوال پاسخ خواهد داد.

 

برای دیدن فیلم توضیحی در باره جاده ابریشم جدید، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید. (انگلیسی)

https://www.youtube.com/watch?v=b-AqeE2p_ww

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 659  راه توده -  8 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت