راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نظر مردم سوریه

خلاف اخبار

رسانه های غربی

 راشا تودی و یونگه ولت- ترجمه الناز گرجی

 

 

هزاران نفر در سراسر دنیا نسبت به حمله نظامی آمریکا به سوریه واکنش نشان دادند. از نظر تظاهر کنندگان این یک تجاوز امپریالیستی به سرزمین سوریه است.

پلیس آتن با استفاده از گاز اشک آور تظاهرات دانشجویان معترض را که حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را، در شعارهایشان نشانه رفته بودند متفرق کرد. در این برخوردها دوتن از معترضان دستگیر و یک نفر روانه بیمارستان شد.

هزاران نفر از مردم یونان در پایتخت این کشور با فراخوان حزب کمونیست یونان به خیابان آمدند و علیه تجاوزهای امپریالیستی آمریکا در میدان سینتاگما در مقابل پارلمان دست به تظاهرات زدند. معترضان به جنگ، در حرکتی نمادین، تلاش کردند مجسمه تاریخی ترومن رئیس جمهور پیشین آمریکا که به دستور او، دو بمب اتمی بر هیروشیما و ناکازاکی فروریخته شد را به زیر بکشند.

 در نوار غزه مردم خشمگین پرچم آمریکا را سوزاندند. خبرگزاری شانگهای نوشت که مردم بغداد با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون "آمریکا مردم غیر نظامی را به اسم دموکراسی کشتار می کند" این حملات را محکوم ‌کردند. در آلمان مردم در تعطیلات آخر هفته تظاهرات کردند و همچنین به فراخوان حزب چپ آلمان تظاهراتی در لایپزیک و برلین و کلن انجام شد و بسیاری از تظاهر کنندگان شب را در خیابان ماندند. در سوریه در گرامیداشت هفتاد و دومین سالگرد استقلال این کشور  نیز مردم به اشکال مختلف مخالفت خود را با سیاست های جنگ طلبانه آمریکا نشان دادند. تظاهراتی مشابه علیه تشدید جنگ در سوریه در سرتاسر دنیا همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که استفاده از زور تنها باعث بحران بیشتر در منطقه خواهد شد. وی حمله نظامی به سوریه را بر مبنای فرضیات بی پایه آمریکا و همپیمانان جنگی اش یک بی مسئولیتی بزرگ خواند و آن را محکوم کرد.

 

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری "راشا تودی" بارونس کاکس سیاستمدار بیریتانیایی؛  می گوید سوری ها از اسد حمایت می کنند و بی بی سی آن را پنهان می کند.

اکثر مردم سوریه از رئیس جمهور و ارتش خود حمایت می کنند، اما بی بی سی داستان بسیار متفاوتی را برای بریتانیا مخابره می کند.

او که به تازگی از سفر  به چند شهر سوریه بازگشته و با "طیف گسترده ای از مردم،" از جمله مقامات دولتی، رهبران اپوزیسیون، هنرمندان، روشنفکران، نویسندگان و  شهروندان عادی سوری در صحبت کرده است می گوید:

اکثریت قریب به اتفاق سوری ها، با وجود اظهارنظرهای دولت ها و رسانه های غربی از رئیس جمهور بشار اسد و ارتش سوریه و نقش روسیه در مبارزه با دولت اسلامی (داعش) سپاسگزار هستند.

او می گوید:

"تروریست ها مسئول وحشتناک ترین جنایت ها و قتل ها در سوریه بوده اند."

طبق گفته کاکس، رسانه های بریتانیایی مانند بی بی سی، کار روزنامه نگاری بدی را انجام می دهند و این نگرش عمومی از مردم سوریه را با مردم بریتانیا و مخاطبان خود در میان نمی گذارند.

مردم بسیار علاقمند به شنیدن دیدگاه مردم سوریه هستند.

او اتهاماتی از قبیل تبلیغاتی بودن سفرش را رد کرد و گفت

"رفت و آمدهای آزادنه من با مردم حتی در پارک و مکان های عمومی نمی تواند برنامه ریزی شده باشد. با دو خانم مسلمان در یکی از پارک های حلب هم قدم شده و از آنها خواستم نظرشان را در باره وضعیت بگویند. نظر این دو بانوی مسلمان سوری با آنچه دولت اعلام می کند یکسان بود و این یعنی مردم و دولت همنظر هستند.

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 643  راه توده -  6 اردیبهشت ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت