راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عقب نشینی

دولت فرانسه

در برابر جنبش

جلیقه زردها

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

بحران سیاسی در فرانسه. ژنرال مکرون نخست وزیر ادوارد فیلیپ را برای نگهداری دژ خود به استقبال جلیقه زردها فرستاد .

 با طغیان خشم جلیقه زردها در شهر پاریس و حومه و شهرستانهای فرانسه دولت فرانسه نمیداند در چه مسیری حرکت کند. مکرون رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه بین عقب نشینی و تسلیم در برابر خواسته های جلیقه زرد ها  و مدیریت به شیوه گذشته در تردیدند.

جنبش جلیقه زردها که علیه مالیات بنزین و گازوئیل و غیره ... آغاز شد اکنون کل دولت را نشانه گرفته و مشروعیت آن را زیر سئوال برده است.

رئیس جمهور می خواهد همچنان دولت گذشته معترضان را اوباش معرفی کرده و پشت خشونت  پناه بگیرد. گروه های راستگرا و افراطی با خرابکاری های خود او را یاری می کنند.

رئیس جمهور پس از بازگشت از کنفرانس جی 20 با نیروهای پلیس و امنیتی دیدار کرد و گفت: «من همیشه به اعتراضات احترام میگذارم و همیشه مخالفت ها را گوش میکنم اما هرگز خشونت را قبول ندارم». روز بعد نخست وزیر با تمام احزاب سیاسی و گروههای پارلمانی ملاقات کرد. این اولین ملاقات او پس از درگیری های خیابانی مخالفان در ماه نوامبر سال 2015 بود. همه احزاب از دولت خواستند که دولت با خواسته های جلیقه زردها موافقت کند ".

نمایندگان حزب کمونیست در این دیدار فهرستی از اقدامات لازم برای نیازهای فرانسویان را به نخست وزیر ارائه کردند، از جمله کاهش مالیات ها برسوخت بنزین و گازوئیل و افزایش حداقل دستمزدها (افزایش 200 یورو ) افزایش مالیات برثروتمندان و شرکت های بزرگ و رسیدگی و افزایش حقوق بازنشستگی و افزایش بودجه خدمات اجتماعی،  بهداشت و آموزش وپرورش و غیره .. یعنی همان خواسته هائی که مردم برای آنها با جلیقه های زرد به خیابانها آمده اند.

نخست وزیر تضمین کرد که طرح های قابل توجهی را دولت برای بهبود نیازهای مردم به اجرا خواهد گذاشت. او گفت که در مورد جلیقه زردها و خواسته های آنها در مجلس ملی و در مجلس سنا صحبت خواهد کرد و آنها را به بحث و بررسی خواهد گذاشت. او گفت که در نشست دولت تصویب شد که اجرای طرح مالیات ها و تعرفه های سوخت و گاز و برق به  مدت 6 ماه به تعویق بیفتد و قیمت سوخت گاز و برق در طول زمستان افزایش نیابد.

این تصمیمات دولت  برای خاموش کردن خشم جنبش "جلیقه زردها" فورا به اجرا گذاشته شد، اما کسی مطمئن نیست که این تصمیمات میتواند به نیازهای اجتماعی جامعه پاسخ دهد و خشم اجتماعی را در فرانسه متوقف کند چرا که این تصمیمات دولت پاسخگوی خواست اصلی مردم برای تقویت قدرت خرید مردم و افزایش دستمزدها و حقوق بازنشستگان و خدمات عمومی نیست.

نخست وزیر برای اصلاح اشتباهات دولت و حفاظت از دژ رئیس جمهور در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «هیچ مالیاتی نباید وحدت ملی را با خطر روبرو کند! ما گوش شنوا داریم و خشم مردم را می بینیم و می شنویم».

به این ترتیب رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه نگران از خشم مردم به مدت شش ماه طرح افزایش مالیات ها را که قرار بود از اول سال 2019 به اجراء گذشته شود به تعویق انداختند.  نخست وزیر در همان سخنرانی تلویزیونی افزود «در این مدت زمان ما میخواهیم اقدامات حمایتی درست و موثر را شناسائی و به اجرا بگذاریم. ما میدانیم که اگر راه حل ها را پیدا نکنیم با عواقب آن روبرو خواهیم بود.

 

.https://www.humanite.fr/crise-politique-le-general-macron-envoie-philippe-garder-le-chateau-664549

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 671  راه توده -  15 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت