راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلارهائی که
شسته و نشسته
در امریکا
خورده میشود

والنتین کاتاسانوف
منبع. بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه از: کیوان خسروی 

 


بودجه وزارت دفاع آمریکا از همه سازمان های دولتی ایالات متحده آمریکا بیشتر است. در سال مالی 2018 بودجه وزارت دفاع آمریکا حدود 700 میلیارد دلار شد، یعنی 5\17 درصد کل بودجه. بدهی های ایالات متحده آمریکا به سرعت درحال افزایش است. در دوران ترامپ میزان آن از 20 تریلیون دلار گذشت. اگر در دوران باراک اوباما توجه چندانی به این ارقام نمی شد، اکنون با توجه به رشد سریع این بدهی ها چاره ای جز اندیشیدن به آن نیست.
بودجه نظامی امریکا با مشکلات داخلی این کشور پیوند دارد. در دوران پنهان قدرت دولت پنهان در ایالات متحده امریکا بر همگان آشکار شد. بخش مهمی از دستگاه دولتی امریکا زیر سلطه دولت پنهان این کشور است.
سرویس های اطلاعاتی امریکا و بخش هائی از سازمان های دولتی وابسته به این دولت پنهان هستند. دولتی که از بودجه نظامی امریکا برای اقدامات نظامی در سراسر جهان استفاده می کند. با وجود دو دولت، عملا امکان حیف و میل بودجه و حتی دزدی آن ممکن شده است. دولت پنهان با استفاده از همین بودجه می تواند در نقاط مختلف جهان دست به عملیاتی بزند که حتی به ضرر منافع ملی امریکاست. در واقع، بودجه امریکا تبدیل به پول توی جیبی دولت می ماند.
نمونه هائی از حیف و میل و دزدی بودجه در آمار زیر منعکس است:

15 ماه مارس سال 2007 رابرت هیگز مقاله «درحال حاضر یک بودجه دفاعی تریلیون دلاری وجود دارد»را در ایندیپندت منتشر کرد. هیگز نشان داد که هزینه های نظامی ایالات متحده امریکا در واقع حدود یک تریلیون دلار در سال است (9\934 میلیارد دلار).
اول ماه مارس 2011 کریستوفر هلمن درباره بودجه امنیت ملی ایالات متحده مقاله "ارقامی که از ما پنهان هستند" را منتشر کرد. براساس ارزیابی وی در آن زمان دولت ایالات متحده آمریکا سالانه برای «دفاع» بیش از 2\1 تریلیون دلار صرف کرده است.
نمونه دیگر مقاله «نیمی از هزینه های نظامی در جهان به آمریکا تعلق می گیرد» است، که در ماه مه امسال منتشر شد. نویسنده آن "اریک زوئس" تاکید می کند که در میانه دهه جاری سالانه هزینه های نظامی آمریکا برابر 5\1 تریلیون بود، یعنی بیشتر از دو برابر آمار رسمی پنتاگون.

مبالغ عظیم هزینه های نظامی در موسسات غیرنظامی خرج می شود. در وهله نخست این وزارت انرژی است که از طریق آن توسعه سلاح های هسته ای و ناسا تامین مالی می شوند. سایر موسساتی که هزینه های بزرگ نظامی را در دست دارند، وزارت امورخارجه آمریکا، وزارت امنیت داخلی و وزارت خزانه داری آمریکا هستند.

در جریان تلاش برای ایجاد حداقل نظم در مصرف هزینه های نظامی و سفارشات نظامی در سال 1999 کمیسیون سنای آمریکا در زمینه تسلیحات تلاش کرد اختیار مصرف بودجه نظامی را از پنتاگون بگیرد. سنا روی ناپدید شدن 12 میلیارد دلار در پنتاگون انگشت گذاشت اما پنتاگون توانست از زیر بار پاسخگوئی شانه خالی کند.

یکبار رامسفلد وزیر پیشین دفاع آمریکا که در سالهای 77-1975 و سالهای 2006- 2001 رهبری پنتاگون را در اختیار داشت در یکی از کنفرانسهای مطبوعاتی گفت: « یک چهارم درآمدهای پنتاگون را ما نمی توانیم کنترل کنیم و نمی توانیم بطور مطمئن روشن کنیم این هزینه ها در کجا مصرف می شود ».


در اسناد کنگره امریکا در سال 2016 مبلغ نجومی 4\2 تریلیون دلار طی دو دهه ظاهر شد که پنتاگون آنها را در ردیف بودجه خدماتی خود گنجانده بود. سیاهچاله ای که از طریق آن هرساله ده ها میلیارد دلار بدون ردیابی به بهانه تحقیق و توسعه اهداف نظامی هزینه می شود و اغلب آنها به زیر می زوند و بعنوان «زیانها و خسارات برنامه ریزی» نوشته می شوند.
در سال 2013 پایگاه ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا در بحرین نتوانست از اختلاس حدود 9 میلیارد دلاری گزارشی تهیه کند. "پرتال جینس" مطالب افشاگرانه ای را منتشر کرد و یادداشتهای خود را به روزنامه های مترقی آمریکا ارسال داشت، اما «پرونده ناوگان پنجم» را به بهانه هزینه برای جلوگیری از«رشد تروریسم جهانی» از دسترس دور کردند.
در سال 2013 ارقامی انتشار یافتند که در مصاحبه آژانس رویتر با "لیندا وودفورد" کارمند خدمات مالی و حسابداری پنتاگون ارائه شد. او ادعا کرد که در 15 سال گذشته، هرماه به نوشتن ارقام دروغین برای بیلان و موازنه اطلاعات مشغول بوده است. معلوم شد که در زمانی که این ارقام انتشار یافت هیچ گزارشی از 5\8 تریلیون دلاری که کنگره به وزارت دفاع از سال 1996اختصاص داده بود وجود نداشته است.
اخبار مربوط به خریدهای مشکوک پنتاگون هر ماه در رسانه های عمومی منتشر می شوند. از جمله در فوریه سال 2018 در تجسس حساب های شرکت بریتانیایی ارنست اند یانگ در مورد تامین لجستیکی کارهای ساختمانی حداقل 465 میلیون دلار پول حیف و میل شده کشف شد.
در سال 1999 در ایالات متحده قانونی تصویب شد که اجرای بازرسی حسابرسی های سیستماتیک بدون استثناء برای همه ساختارهای دولتی اجباری است اما تا کنون پنتاگون بعنوان یک استثناء باقی مانده است. در آنجا بازرسی انجام نمی گیرد.


تلگرام را توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 671  راه توده -  15 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت