راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"ونزوئلا"

انقلاب خسته

در نیمه راه

دشوار پیروزی

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

 

دولت ونزوئلا و مخالفان می توانند به یک توافق سیاسی برسند، اگر واشنگتن تلاشهای چند جانبه خود را  برای کشاندن مذاکراه به بن بست متوقف کند.

یک جامعه شناس آرژانتینی بنام "مارکو تروگی" در مصاحبه با "اومانیته" در همین ارتباط دلائل خود را مطرح می کند.

اومانیته- گفتگو بین نیکولاس مادورو و مخالفان (اپوزیسیون) ممکن است با توافق سیاسی بین طرفین پایان یابد؟

مارکو تروگی: گفتگو بین دولت و اپوزیسیون اجازه میدهد قوانین سیاسی جایگزین زور شود.

پس از چند ماه درگیری اپوزیسیون سعی داشت با زور قدرت را بدست بگیرد اما موفق نشد. اکنون   نکاتی که مورد بحث است به رسمیت شناختن و قانونی بودن و مشروعیت مجلس موسسان از طرف اپوزیسیون و حل و فصل مشکلات اقتصادی است. مشکلاتی که تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تشدید شده است. پیامدهای این تحریم ها در وحله اول تحت فشار گذاشتن مردم ونزوئلاست. اپوزیسیون خواستار تغییر کامل شورای ملی انتخابات است و این یکی از مشکلات توافق در مذاکرات است.

اومانیته- چرا برخی از سیاستمداران جناح راست مخالف این گفتگو هستند؟

 مارکو: آنها نگران از دست دادن بدنه خود در جامعه هستند. این بدنه آنها را متهم به سازش با دولت می کند.

 مخالفان دولت بحران داخلی را تجربه کردند. پایگاه اجتماعی این جناح (راست) فکر میکند که رهبران آنها خیانتکار هستند و با دولت برای حل  بحران مذاکره میکنند. گفتگو با همه مشکلات آغاز شده و پیش می رود. وزیر امور خارجه امریکا تیلرسون در حال سفر به امریکای لاتین است تا  درایجاد جبهه جدید ضد مادورو سرمایه گذاری کند. این نشان دهنده وابستگی اپوزیسیون راست به ایالات متحده است. درگیری و بحران اقتصادی در ونزوئلا در سطح ملی واقعی است. ایالات متحده اپوزیسیون را رهبری می کند. وزیر خارجه امریکا تا همین اواخر ریاست شرکت نفت و گاز اکسن موبیل را بر عهده داشت. در قلب درگیری ونزوئلا، مسئله نفت مطرح است. واشنگتن در تلاش است که پروسه انقلاب بولیواری را شکست دهد تا مانع رشد سوسیالیسم قرن 21 شود و به همین دلیل نگران اتحاد و همکاری ونزوئلا با روسیه و چین است و آن را تهدیدی جدی برای منافع ایالات متحده در امریکای لاتین می داند.

اومانیته - در مورد تحریم های اخیر اتحادیه اروپا مردم چی می گویند؟

مارکو: سیاست اتحادیه اروپا شبیه سیاست های ایالات متحده است و هماهنگی دارد. بویژه اظهارات اخیر بریتانیا که خواهان ممنوعیت تجارت با کاراکاس است. همچنین دولت های اسپانیا و فرانسه که تمایل به گسترش اقتدار در امریکای لاتین را پنهان نمی کنند.

هدف ایالات متحده و غرب منزوی کردن ونزوئلا است. آنها تبلیغات ضد مادورو را صد چندان کردند تا افکار عمومی را قانع کنند که مادورو یک دیکتاتور است و میخواهد  مردم را سرکوب کند. آنها با ایجاد بی ثباتی در ونزوئلا زمینه را برای یک کودتا و دخالت نظامی ایالات متحده توجیه و سازماندهی میکنند .

اومانیته - مجلس موسسان قبل از 30 آوریل انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. این تغییر زمانبندی انتخابات در دستور کار مذاکرات بود و راهی برای خروج از جنگ  و بحران اقتصادی در ونزوئلا؟  

مارکو: بله دولت در مقابل یک استراتژی انتقام جویانه سیاسی- اقتصادی از سوی طبقه ای که قدرت اقتصادی را در اختیار دارد مواجه است. اپوزیسیون راست بدنبال خسته کردن مردم و فشار دائم اقتصادی با افزایش قیمت ها و کاهش دستمزدها به مردم است. یک جنگ دائمی روانی و اقتصادی که پایانی ندارد. مردم به مادورو رای دادند اما قدرت اقتصادی آنها نان و کار را از آنها می گیرد. ما در ونزوئلا با یک انقلاب نا تمام رو برو هستیم، که ضد انقلاب داخلی تحت حمایت امریکا نمی خواهد اجازه تکامل به آن بدهد.

اومانیته- ایا دولت مادورو از نظر انتخاب راه اقتصادی مسئولیت سنگینی را تحمل نمیکند؟

مارکو: محاصره اقتصادی ونزوئلا با هدف فلج کردن دولت در مذاکره مجدد با نهادهای غربی برای پرداخت بدهی خود به وام دهندگان بود و به این ترتیب غرب موفق شد شرایطی را بوجود اورد که ونزوئلا را  به عدم پرداخت بدهی خود متهم  کند .  در سطح ژئو پلتیک، کاراکاس  بدنبال ایجاد  یک سیستم جایگزین با کمک روسیه و چین برای تامین نیازهای وارداتی است و  رها شدن دلار.

در داخل کشور نیز مشکلاتی مانند فساد اداری (در شرکت نفت) بسیار مهم است و همچنین حفاظت از مرزهای زمینی و دریائی نیز از دیگر نگرانی های دولت است. فساد اداری باعث کاهش قیمت نفت شده است و شرکت های تولید کننده مواد غذائی دست بخش خصوصی است.  بدین ترتیب چگونه میتوان انتظار داشت که دولت اقتصاد کشور را کنترل کند؟ 95 در صد اقتصاد کشور از طریق تولیدات نفتی با ارز دلار اداره می شود اما این دلارها مستقیما به جیب بخش خصوصی وارد کننده سرازیر میشود که این خود ریشه خرابکاری اقتصادی در ونزوئلا است. در این شرایط پیشبرد پروژههای خروج از سیستم سرمایه داری با مقاومت  قدرتمندان اقتصادی روبروست.

اومانیته - شما چگونه انتخابات آینده ریاست جمهوری را ارزیابی میکنید؟

مارکو: "چاویسم" پشت یک نامزد واحد یعنی "نیکولا مادورو" متحد شده است، در حالی که   راستگرایان اکنون پراکنده و تقسیم شده اند و باهم اختلاف دارند. باید امیداوار بود که نارضایتی مردم از جنگ اقتصادی کاهش یابد تا دولت بتواند به مبارزه خود علیه راستگرایان ادامه دهد. نباید فراموش کرد که انتقام راستگرایان از دولت مادورو یک انتقام طبقاتی است. نیروی چاویسم در جنبش مردمی با کمون ها و کمیته های محلی و همچنین در عرصه تولید وجود دارد. مناقشات سیاسی تنها در صورتی پایان می یابد که سازمان های مردمی فعالیت خود را تشدید کنند. این نهاد های مردمی منبع مقاومت و ساخت دمکراسی و روند تحول در جامعه را تشکیل میدهد. اگر دولت تاکتیک مناسبی را برای اهداف سیاسی دنبال نکند راستگرایان در انتخابات پیروز میشوند. اپوزیسیون در رویای این است که مردم سوسیالیسم را فراموش کنند و میخواهد با تحمیل گرسنگی و بیکاری و افزایش قیمت نفت به این هدف برسد.

 آنها امیدوارند بتوانند مردم را به شورش علیه دولت بکشاند تا روند و مسیر تاریخی و انقلابی ونزوئلا را تغییر بدهند!

 

 . https://humanite.fr/marco-teruggi-une-revolution-inachevee-face-une-contre-revolution-totale-649880

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 635  راه توده -  19 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت