راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات الجزایر

زیر فشار جنبش

اعتراضی مردم

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

  

در الجزایر؛ نخست وزیر این کشور احمد یحیی در پاسخ به نارضایتی مردم و جنبش های اجتماعی که چند هفته است در الجزایر آغاز شده با لحنی نظامی گفت، وقت آن رسیده که قطار هرج ومرج را متوقف کنیم. او سپس هر گونه تظاهرات در کشور را غیر قانونی اعلام کرد اما مردم زیر بار این تهدیدات نرفتند و کارکنان و کارمندان بخش خدمات عمومی و بخصوص بخش های بهداشتی و آموزش و پرورش با تظاهرات خود در چند هفته گذشته کشور را فلج کرده اند.

جنبشی که از پائیز سال گذشته با تظاهرات معلمان با در خواست بهبود شرایط کار و حقوق آغاز شد و بی پاسخ ماند اینک با فراخوان اتحادیه معلمان در سراسر کشور گسترش یافته است. با توصیه مقامات دولتی قبل از اینکه این فراخوان به یک رویارویی با وزیر آموزش و پرورش تبدیل شود وزیر آموزش و پرورش از مواضع خود عقب نشینی کرد.

نفوذ اسلامگرایان در بخش آموزش و پرورش در سالهای اخیر بطور قابل توجهی کاهش یافته است اما با وجود این تندروهای اسلامگرا حرکت اعتراضی معلمان را تضعیف و مختل می کنند ومانع  پیشرفت مذاکرات با وزیر آموزش و پرورش میشوند. شرایط زندگی و کار معلمان بطور قابل توجهی  با ریاضت اقتصادی و سیاست اقتصادی مبهم دولت تضعیف شده است. جنبش اعتراضی مردم روز به روز گسترش می یابد و اتحادیه ها از اعتصاب کنندگان حمایت میکنند. اتحادیه کارگران برای قانون کار جدید به سود کارگران حمایت می کنند. با فراخوان این اتحادیه  روز 4 آوریل اعتصابات عمومی برای افزایش قدرت خرید مردم اعلام شد و بحث و گفتگو به ابتکار اتحادیه در سراسر کشور آغاز شده است.

در دیگر بخشهای اجتماعی نیز مردم برای حقوق خود با دولت در حال مبارزه هستند. از جمله بازنشستگان ارتش که در انتظار پرداخت حقوق بازنشستگی خود می باشند. در روز 24 ژانویه اعتصاب بازنشستگان توسط دولت غیر قانونی اعلام شد اما این اقدام دولت نیز نتوانست مانع ادامه مبارزه بازنشستگان ارتش شود و دوشنبه گذشته تظاهرات وسیعی در الجزایر برگزار شد. 

اکنون یک سال به انتخابات ریاست جمهوری مانده و تحت تاثیر جنبش اجتماعی گمانه زنی ها در باره نتیجه این انتخابات بی وقفه تغییر می کند.

لوسیف سعید، کارشناس سیاسی الجزایری در یک مصاحبه گفته است: مردم الجزایر از طریق این جنبش مدنی، اجتماعی "زمینه اعتراضات اجتماعی" را سازماندهی میکنند که مدت طولانی در کشور ممنوع بود. خواست های اقتصادی و غلبه بر نگرانی های اجتماعی از اولویت های جامعه است و مردم آرزوی تعمیق آزادی های سیاسی و دمکراتیزه شدن کشور را دارند.

 

 https://humanite.fr/algerie-sur-les-multiples-fronts-sociaux-laspiration-louverture-politique-650728

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 637  راه توده - سوم اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت